Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cube tappar kontakten med USB-portarna?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 22:09

har ett grymt irriterande problem som jag inte finner någon lösning på,
har en Cube/450 hemma som ja kidnappat från jobbet som titt som tätt tappar
kontakten med antingen musen eller t-bordet eller både och?! sökte i forumen och
hittade folk med liknande problem, men svaret de fick var att musen antagligen var glapp
eller så var en sladd knäckt? men det känns inte som det är det som är mitt problem, hör hur datorn
står och "tuggar" och antagligen letar efter USB-portarna eller nåt i den stilen, min tanke är att portarna inte får tillräckligt med ström, har även testat en macally mus och den tappades oxå bort fortare än kvickt... om ja drar ur usb-kontakten till den för tillfälelt strulande enheten och sätter i den igen så hittas enheten igen och fungerar allt från 10 sek till flera timmar innan den lägger ner igen...

problemet uppstår under både 10.2.8 och 9.2.2, så jag är hyfsat säker på att det är hårdvaru-betonat.

har även lyckats kolla "Apple System Profiler" under "devices and volumes" när någon enhet inte hittas och burken anser att den hittar båda USB-portarna och ibland även enheten tex musen, står svart på vitt att den finns där och hur mycke ström den dras osv men inte faen funkar den för det

nån som har en fundering angående detta?

Mvh

//NIC

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 23:41

Hade samma problem på min Cube och fick inte ordning på det heller.
Efter ett tag så började andra konstiga saker att hända och jag provade att byta det lilla batteriet på moderkortet och resetta PMU. Efter detta fungerade allt som det skulle. Varför vet jag inte men ett batteri kostar 79 kr på Kjell&compani och de brukar ta slut efter 3 till 5 år. Har efter detta bytt batteriet i alla gamla macar som uppför sig konstigt och det brukar faktiskt hjälpa.

Prova och se vad som händer.

Ursprungligen av mola:

Hade samma problem på min Cube och fick inte ordning på det heller.
Efter ett tag så började andra konstiga saker att hända och jag provade att byta det lilla batteriet på moderkortet och resetta PMU. Efter detta fungerade allt som det skulle. Varför vet jag inte men ett batteri kostar 79 kr på Kjell&compani och de brukar ta slut efter 3 till 5 år. Har efter detta bytt batteriet i alla gamla macar som uppför sig konstigt och det brukar faktiskt hjälpa.

Prova och se vad som händer.

Hej !
Jag har liknande problem med min Cube 450. Jag har köpt den begagnad och upptäckte att Firewireportarna inte fungerade. Jag öppnade och kollade efter lösa kontakter, men hittade inget. Efter det ingreppet så slutade nätverkporten att fungera. Den meddelar att ingen kabel är ansluten och växlar mellan det och att det är ansluten men inte har fått någon IP. HAr kollat med annan dator och det är inga problem med nätverkskabeln.JAg tänkte byta batteri nu och se vad som händer. Men den stora frågan är hur man resettar PMU ?
Tacksam för hjälp och info

Per S

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 09:15

Hej Per
Om du skickar ett mail till mig på mola@mola.se så skickar jag över en PDF med Cubens servicbok. Där står allt som man behöver veta om Cuben. Har hjälp mig mycket. Tyvärr så la strömförsörjningskortet av på min cub för ett tatg sen och det kostade hälften av vad en mini kostade så nu står Cuben bara som prydnad tills en resevdelscub dyker upp.

PDF:en är på 2,9 MB.

Mats-Ola

Är USB grejorna (tangentbord och mus) inkopplat direkt i Cuben eller via en hubb? T.ex. en LCD Cinema Display hub.

Jag hade problem med min tangentbord och mus USB uppkoppling till Cuben, den kom och gick ett tag och tillslut så gav den sig helt bara en eller ett par minuter efter att man startat Cuben. Det visade sig att kretskortet för USB hubben i 22 tums LCD Cinema Displayen hade börjat bli dålig. 3 dagar innan 3 år av Applecare gick ut så rapporterade jag till Apple. Bra timing...

Det gick enkelt att ta reda på vart problemet låg genom att koppla grejorna till Cubens USB portar iställe för till hubben i skärmen.

1
Bevaka tråden