Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut i nätverk omöjligt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 13:40

Jag köpte en ny skrivare häromdagen, en Canon Pixma iP2000. Jag har en iMac G5 med 10.4.1 och två windowsdatorer i ett hemnätverk.

Det jag vill kunna göra är att skriva ut från vilken dator som helst. Det spelar ingen roll vart skrivaren är inkopplad, i PC:arna eller i Macen. Först provade jag att ha skrivaren på en PC, delade ut den och hittade den på Macen, men kunde inte installera några drivrutiner för den eftersom skrivaren inte finns med i listan (jag har drivrutiner på medföljande skiva). Sedan kopplade jag skrivaren till Macen och aktiverade skrivardelning och Windowsdelning (för mitt ända användarkonto) och hittade då skrivaren på en PC, "lade till" den, installerade medföljande drivrutiner och provade att skriva ut, men inget skrevs ut.

Hur ska man lösa det på något sätt?
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-26 13:53

En ide vore ju att ringa Canons support och fråga.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 14:12
Ursprungligen av tjogin:

En ide vore ju att ringa Canons support och fråga.

Dom vill tyvärr inte hjälpa till med såna nätverksfrågor, och ännu mindre när det har med Mac att göra, konstigt nog... :/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-26 14:21

Om de inte vill hjälpa till med att få skrivaren deras att fungera i ett nätverk så tycker jag du ska lämna tillbaka den och köpa en av ett annat märke med support värd namnet.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 14:31
Ursprungligen av tjogin:

Om de inte vill hjälpa till med att få skrivaren deras att fungera i ett nätverk så tycker jag du ska lämna tillbaka den och köpa en av ett annat märke med support värd namnet.

Måhända, men jag tycker jag skulle kunna få lite tips och hjälp på det här forumet också. Det är trots allt folk här som är experter på Mac OS.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-26 15:04

Gör hela drivrutininstallatonen med USB-koppling.
Där kan du också göra IP-förberedelser och sedan ta bort USB-kopplingen och
köra via lokala nätet.

Lycka till!

/Yankee

Om du nu "hittar" skrivaren i OS X när den är kopplad på en PC så kanske du kan prova denna drivrutin.
Annars så brukar det gå bra att använda sig utav den "Allmänna" skrivdrivrutinen i OSX. Det man går miste om ifall man använder den är vissa specialfunktioner som skrivaren har, men ska man bara skriva ut vanliga A4 ifrån Word så brukar den duga gott och väl.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 15:20
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om du nu "hittar" skrivaren i OS X när den är kopplad på en PC så kanske du kan prova denna drivrutin.
Annars så brukar det gå bra att använda sig utav den "Allmänna" skrivdrivrutinen i OSX. Det man går miste om ifall man använder den är vissa specialfunktioner som skrivaren har, men ska man bara skriva ut vanliga A4 ifrån Word så brukar den duga gott och väl.

Problemet är att när jag lägger till en "windows printer" i OS X så frågar den vilken drivrutin jag vill använda och det finns en lista med massa gimp-drivrutiner och "Allmän" drivrutin eller "Annan" då man kan välja själv. Jag kan inte välja den drivrutin som man laddar ner från länken du skrev, eftersom det inte är en drivrutinsfil, utan en "package"-fil bara. Jag testade att installera paketet och se om drivrutinen hamnade i listan sen, men det gjorde den inte. När jag använder den "allmänna" drivrutinen så skrivs ingenting ut, inget hamnar ens i skrivarkön.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 22:32

Nu har jag skrivaren på en PC, utdelad. När jag skriver ut från macen står det i utskriftskön: "Unable to connect to SAMBA host, will retry in 60 seconds...ERROR: Connection failed with error." Innan det kom det nåt meddelande om "NT_STATUS_ACCESS_DENIED".

Kan det ge er nån ledtråd om hur det ska lösas?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 23:05

Jag hittade ett sätt: jag la till en "Windows-skrivare via SAMBA", men nu säger den "NT_STATUS_NO_MEMORY" istället... vad göra då?

Förlåt att jag bumpar en väldigt gammal tråd, men jag sitter just med detta problem just nu, att den vägrar skriva ut ifrån en PC till en Mac och tvärtom. Kom du gluttonous på en lösning på problemet eller är det kört lopp?

Det verkar kört, om det inte har kommit nån ny lösning sen dess. Jag skaffade en printserver för ethernet och var tvungen att köpa drivrutinerna "Printfab" eftersom min skrivares drivrutiner inte fanns inbyggda i OS X.

Kan du skriva ut på den från Macen när den är ansluten via USB? Om det funkar så installera Bonjour på Windowsmaskinerna och välj skrivare via Bonjour.

1
Bevaka tråden