Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Censur!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om detta är rätt forum för ämnet, men jag tycker att censur av internet tillhör en lägre stånde regerings medel. Svenska staten har börjat censurera internet i Svergie...ja det gäller pedofil-sidor, so what, hörde på radion idag att dom vill censurera "trafficking-sidor" nu, so what.
Jo vad jag menar är att om dom (Regeringen) får fortsätta så här, så kan vi inte surfa in på en göttig Playboy-sida för att den är "kvinnodiskriminerande"...eller kolla upp Marlbobos aktiekurs för att det är hälsovådligt att röka. Nu får det fan räcka, jag vet inte vad som har hänt i Rosenbad detta året, men de har hittat på alldeles för mycket dumheter...Kassetavgifter, censur, höjda fastighetsskatter, bensinskatt som är 200% på det riktiga priset, och förbjuda rökning på krogen. Restauranger JA, men på en PUB WTF. Fortsätter detta så funderar jag på att flytta tillbaka till Kanada.
jag är lite förbannad just nu, så förlåt om jag gjort någon ledsen.

  • Medlem
  • 2005-06-27 22:32

Kasettskatten är urgammal. Rökförbudet befriar oss som inte röker från att bli utsatta för andras idioti, fastighetsskatterna är inte heller ett nytt påfund, trafficing och barnporr är olagligt vilket nakna fruntimmer inte är...

Ursprungligen av Baron:

Kasettskatten är urgammal. Rökförbudet befriar oss som inte röker från att bli utsatta för andras idioti, fastighetsskatterna är inte heller ett nytt påfund, trafficing och barnporr är olagligt vilket nakna fruntimmer inte är...

Kasettskatten var oskälig till o börja med. Rökförbudet är ett skämt, snart kommer regeringen sälja röktillstånd när de ser hur illa det går för restaurangbranchen när rökare undviker o gå ut. Presis som de gorde med speltillstånden. Har ni bara ACCEPTERAT att SKATTAS ut ur hus och hem??? Barnporr & trafficing var inte det jag var ute efter, utan principen att internet skall vara OCENSURERAT.

Ursprungligen av Ekengren:

Barnporr & trafficing var inte det jag var ute efter, utan principen att internet skall vara OCENSURERAT.

Som jag tidigare sade. Var det verkligen regeringens beslut att filtrera bort den skiten?

Ursprungligen av Kristofer:

Som jag tidigare sade. Var det verkligen regeringens beslut att filtrera bort den skiten?

Men det är lik väl censurerat

Ursprungligen av Ekengren:

Men det är lik väl censurerat

Hur kan du skylla det på regeringen då?

Ursprungligen av Kristofer:

Hur kan du skylla det på regeringen då?

Tror du att Thomas Bodström är overksam.

Ursprungligen av Ekengren:

Kasettskatten var oskälig till o börja med. Rökförbudet är ett skämt, snart kommer regeringen sälja röktillstånd när de ser hur illa det går för restaurangbranchen när rökare undviker o gå ut. Presis som de gorde med speltillstånden. Har ni bara ACCEPTERAT att SKATTAS ut ur hus och hem??? Barnporr & trafficing var inte det jag var ute efter, utan principen att internet skall vara OCENSURERAT.

Jag kan förstå tanken bakom censuren, men risken är ju bara att verksamheten hittar nya vägar där lagens långa arm inte har lika lätt att komma åt den.

Vad gäller rökarna så kommer det nog inte att gå någon nöd på restaurangbranschen. Nu kan ju ickerökarna gå ut utan att behöva störas av röken. Själv har jag de senaste åren undvikit krogar och restauranger som tillåter rökning för man luktar så jävla illa när man kommer hem.

Inte för att jag tycker om regeringens politik, men barnporrfiltret var väl ändå internetoperatörerna som införde?

Olagligheter har jag ingenting emot att man censurerar bort.

Rökare luktar illa, dom slipper jag gärna.

  • Medlem
  • 2005-06-27 22:47

Ja det är rökare och pedofiler som buntas ihop

Likasåbra

Ursprungligen av maco:

Ja det är rökare och pedofiler som buntas ihop

Likasåbra

Sitter alla och är lika lurade av regeringen! Starta ett eget företag så fattar ni vad jag menar

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-06-28 16:23
Ursprungligen av Ekengren:

Sitter alla och är lika lurade av regeringen! Starta ett eget företag så fattar ni vad jag menar

Jag har företag....och tycker företagsklimatet i Sverige är alldeles utmärkt.....speciellt som vi slapp den förbaskade euron.

Vad jag däremot inte förstår är vad dom tror att köpkraften tar vägen när storföretagen flyttar utomlands. Detta är kortsiktigt tänkande, för inte sjutton kan t ex Electrolux förvänta sig att arbetslösa svenskar skall kunna köpa dyra dammsugare....speciellt som VD:n hela tiden framhåller att arbetslöshetersättningen borde sänkas. Det blir väl på sikt att sälja pryttlarna i de länder som Rumänien, som har löntagare........och då har ju hela idén med låglöneländer gått åt pipsvängen.

  • Medlem
  • 2005-06-27 22:55

Nej, du har rätt i att det var ISP:arna. Är inte även kasettskatten en avtalad styggelse? Det är väl egentligen inte en skatt? Jag kan inte det där riktigt.

Ursprungligen av Baron:

Nej, du har rätt i att det var ISP:arna. Är inte även kasettskatten en avtalad styggelse? Det är väl egentligen inte en skatt? Jag kan inte det där riktigt.

Skatt eller Avgift...bara ett snyggt namnbyte

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-27 22:55

De flesta typer av censur tycker jag är av ondo. Särskilt vad gäller fria medier som internet. Givetvis är det inte just barnporr som jag vill ska finnas, men det är principen som är viktig. Precis som att även politiska partier jag avskyr absolut ska få finnas och verka. I Kina censurerar man ju ganska friskt, allt enligt deras lag, men det fördömer folk?

  • Medlem
  • 2005-06-27 22:59

Om branschen tar ut en avgift är det väl inte regeringens fel? Inte för att jag försvarar regeringen, men det känns ju alltid fint när kritiken riktas mot den som förthänar den.

(med reservation för att jag inte vet hur det ligger till)

Ursprungligen av Baron:

Om branschen tar ut en avgift är det väl inte regeringens fel? Inte för att jag försvarar regeringen, men det känns ju alltid fint när kritiken riktas mot den som förthänar den.

(med reservation för att jag inte vet hur det ligger till)

I så fall är det ganska lätt att avgöra detta i EU domstolen, med tanke på konkurenslagar

Ursprungligen av Baron:

Om branschen tar ut en avgift är det väl inte regeringens fel? Inte för att jag försvarar regeringen, men det känns ju alltid fint när kritiken riktas mot den som förthänar den.

(med reservation för att jag inte vet hur det ligger till)

Och ja..skivbranchen lever i 50-talet när det var det enda medium som fanns. Men idag måste dom tänka om, vilket de inte vill för då tjänar de inte lika mycket pengar...tror fan att de är imot piratkopiering Men piratkopiering är en realitet i dag som dom måste ta hänsyn till och ta ett par steg tillbaka....och tänka om! Apple gjorde det åt dem för flera år sedan

"Vad är kassettersättning - är det en skatt som går till staten?

Kassettersättningen ska kompensera för tillåten kopiering av upphovsrättsligt skyddat material för privat bruk. Det är en civilrättslig ersättning som inte går till staten utan direkt till upphovsmännen - dvs. kompositörerna, artisterna, författarna, skådespelarna m.fl. - via den upphovsrättsliga organisationen Copyswede."

http://www.regeringen.se/sb/d/3254#37319

Ursprungligen av Kristofer:

"Vad är kassettersättning - är det en skatt som går till staten?

Kassettersättningen ska kompensera för tillåten kopiering av upphovsrättsligt skyddat material för privat bruk. Det är en civilrättslig ersättning som inte går till staten utan direkt till upphovsmännen - dvs. kompositörerna, artisterna, författarna, skådespelarna m.fl. - via den upphovsrättsliga organisationen Copyswede."

http://www.regeringen.se/sb/d/3254#37319

Och hur kan Regeringen godkänna detta då...Bara för att en branch har "lite" problem med intäkterna så stöder staten detta.....Jag har problem på mitt jobb men staten går inte in och hjälper mig!!!!

Varför ska all skit som är olagligt ute i samhället just vara tillåtet på nätet?

Ursprungligen av Ekengren:

Jag vet inte om detta är rätt forum för ämnet, men jag tycker att censur av internet tillhör en lägre stånde regerings medel. Svenska staten har börjat censurera internet i Svergie...ja det gäller pedofil-sidor, so what, hörde på radion idag att dom vill censurera "trafficking-sidor" nu, so what.
Jo vad jag menar är att om dom (Regeringen) får fortsätta så här, så kan vi inte surfa in på en göttig Playboy-sida för att den är "kvinnodiskriminerande"...eller kolla upp Marlbobos aktiekurs för att det är hälsovådligt att röka. Nu får det fan räcka, jag vet inte vad som har hänt i Rosenbad detta året, men de har hittat på alldeles för mycket dumheter...Kassetavgifter, censur, höjda fastighetsskatter, bensinskatt som är 200% på det riktiga priset, och förbjuda rökning på krogen. Restauranger JA, men på en PUB WTF. Fortsätter detta så funderar jag på att flytta tillbaka till Kanada.
jag är lite förbannad just nu, så förlåt om jag gjort någon ledsen.

Vill bara påpeka att allt inte är bättre over there, Kanada är möjligen mycket annorlunda än USA, men rökförbudet kom först i California, och censur är nästan en amerikansk nationalsport. (Explicit Lyrics, anyone?). Vad gäller bensinskatten är vi inte ens värst i Europa utan ungefär sjua. Fastighetskatt finns även den på andra sidan atlanten. Så jag tror du misstar dig om du tror Sverige är ett undantag i världen.

De flesta "påhitt" är internationella och har sitt ursprung någon helt annanstans än Rosenbads korridorer och beslutas dessutom någon annanstans såsom exempelvis barnporrfiltret. I USA jagar de pedofiler aktivt på nätet med hjälp av brottsprovokation, vilket nog får anses vara aningen mer integritetskränkande. Rättsäkerheten är satt under hård press.

Så visst är censur trist och nätet borde vara helt fritt från politiska och ekonomiska påtryckningar, men så är tyvärr inte fallet. Vilket beror att det går att tjäna pengar på nätet inte för att regeringar runt om i världen plötsligt upptäckt sin moraliska sida. Så slåss inte mot väderkvarnar utan lär känna din fiende.

I övrigt är jag själv rätt sugen på att flytta till Kanada.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-28 09:51

Om jag vill säkerhetskopiera mina semesterbilder till en DVD då? Varför ska jag då behöva betala kassettersättning? Som vanligt så är det lättare att straffa alla än att ta fram en lösning som verkligen är genomtänkt.

Rökförbudet är bra att ha som alternativ om man inte vill jobba i en rökig miljö. Men det borde vara upp till ägaren att själv avgöra om han/hon vill införa det på stället man äger, och inte staten.

Blir otroligt sugen på att flytta utomlands själv nu.. men defenitivt inte till kanada

  • Medlem
  • 2005-06-28 10:49

Nånstans måste man dra gränsen. Är det ok för en barägare att tillåta misshandel inne på sin bar?

Mycket gnäll och liten verkstad, vi har dom polititiker som vi är förtjänta av dom sitter där pga demokratiska val och den personen som inte vill ställa upp på dom lagar och regler som våra folkvalda politiker sätter upp har alltid valet att antingen jobba inom politiken själv och därigenom jobba för egen sak så att säga.

Eller varför inte emigrera till ett annat land som har vidlyftigare regler och som ställer lägre krav på sina medborgare.

1
Bevaka tråden