Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag installera Jaguar via nätverk...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal beige G3 / 300 / 760 mb. När jag fick jaguar i brevlådan, strax efter det släpptes, skulle jag installera det på denna burk. Av någon anledning gick det inte, den kraschade vid installation av ”core system” om jag inte minns fel. Jag kör 10.1.5 utan problem och installationskiva fungerar som den ska.

Jag har haft problem med CD-spelaren i alla år att den tappar hastighet och misstänker att det kanske kan bero på det. Så jag undrar om jag kan intallera via min Powerbook eller via en extern HD.

10.1.5 funkar fint men det senase är ju alltid roligare, och funktioner som ical skulle vara bra om min fru kan använda så jag kan hålla koll på henne.

jag tänkte ha lite att pyssla med inför jul, tacksam för svar.

  • Medlem
  • 2002-12-10 20:23

Installation på grundformaterad tom HD är aldrig fel, med den risken att du inte kan installera alls och saknar system helt.
Netinstall finns men då måste du köra MacosX Server 10.2 på den bärbara, och din mac stöder inte start från nätverkskiva så detta går inte.
Att installera från en extern HD, hur gör man det? Det är ju två CD skivor efter varandra vilket gör det krångligare. Installations CD måste bootas för att fungera.
Ett alternativ är att flytta hela innehållet på MacOSX 10.2 HD i den bärbara till G3 HD, hur du gör då för att få med allt samt i rätt ordning vet jag inte. Finns vissa kopieringprogram som tar med allt.
Eller installera ett system på extern HD kopplad till den bärbara, flytta sedan HD till G3 internt, eller behåll den externt.
Eller byt ut din interna CD mot ny bootbar CD-RW, så får du en brännare också.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per58:
Installation på grundformaterad tom HD är aldrig fel, med den risken att du inte kan installera alls och saknar system helt.
Netinstall finns men då måste du köra MacosX Server 10.2 på den bärbara, och din mac stöder inte start från nätverkskiva så detta går inte.
Att installera från en extern HD, hur gör man det? Det är ju två CD skivor efter varandra vilket gör det krångligare. Installations CD måste bootas för att fungera.
Ett alternativ är att flytta hela innehållet på MacOSX 10.2 HD i den bärbara till G3 HD, hur du gör då för att få med allt samt i rätt ordning vet jag inte. Finns vissa kopieringprogram som tar med allt.
Eller installera ett system på extern HD kopplad till den bärbara, flytta sedan HD till G3 internt, eller behåll den externt.
Eller byt ut din interna CD mot ny bootbar CD-RW, så får du en brännare också.

Tack för svaren. Fick i alla fall reda på att det inte går att installera från Extern HD eller via nätverket pga klientversionen av OS X.

Att kopiera systemet från en extern HD tror jag inte riktigt på. 1. Det är inte bara att som med OS 9, kopiera systemmappen och allt hänger med. 2. Vid installation av ett system anpassas det väl för respektive hårdvara, dvs. att systemet inte ser likadant ut på min PB G4 som min biega G3.

Tyvärr fungerar ju inte ”target mode” heller med den modellen av G3. jag har visserligen orangemicro Firewirekort i den men det hjälper väl inte. Är det någon som vet?

Kan min teori stämma ang. CD-läsaren? Varför fungerar det att installera OS 10.1.3 + uppdatteringar men inte Jaguar?

Tilläggas bör att jag plockat ut PCI-korten och formaterat disken innan försök av installation.

Kan det gå att klona ett system till den med Carbon Copy Cloner?

  • Medlem
  • 2002-12-11 08:57

Jag är inte helt säker hur systemet är vid installation på bärbar, men har installerat macosx 10.2 på BW G3 och tagit den disken direkt och satt i en iMac. Fungerade utan problem, verkar vara samma system till alla modeller.

1
Bevaka tråden