Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvara pc?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är helt nybörjare på mac och har aldrig haft en. Ska skaffa en powerbook.
Vad kan man säga att en PowerPC G4 1.67 GHz motsvarar en Intel eller AMD processor?
vad är det mer som skiljer mac och pc? skiljer ramminne eller andra saker också kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 18:33

Ehm...en Macintosh med OSX är en helt annan plattform än en PC med Windows, men ska man vara riktigt ful så brukar man väl säga att en PPC-prolles hastighet 2x motsvarar samma hastighet på en P4...men det stämmer ju oftast inte, men där har du en riktlinje iallafall.

En skilldnad är att den är stabilare och stödjer multitasking-väldigt bra, dvs: du kan t ex surfa och bränna nåt på skiva samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 15:50

Fast....det går faktiskt bra på Windows nuförtiden utan att det blir felbränning. Men jag tror du syftade mer på att det funkar bättre att köra fler program samtidigt på en Macintosh, och det kan jag inte annat än att hålla med om.

Ursprungligen av vicke_olsson:

Hej, jag är helt nybörjare på mac och har aldrig haft en. Ska skaffa en powerbook.
Vad kan man säga att en PowerPC G4 1.67 GHz motsvarar en Intel eller AMD processor?
vad är det mer som skiljer mac och pc? skiljer ramminne eller andra saker också kanske?

Hastighetsskillnaden är försumbar.
Det viktigaste är att Mac OS X är mer stabilt än något annat OS och att en PowerBook är fan så mycket elegantare än vilken peze-laptop som helst.

  • Medlem
  • 2005-06-29 17:56

Det är otroligt svårt att jämföra Mac OS och Windows. Å ena sidan kan man titta på benchmarks, eller så kan man titta på hur snabbt det går att använda datorn. Om jag har Photoshop igång i bakgrunden på min P4 3,4 Ghz med 1,5 GB RAM, så kan det ta tjugo sekunder att få upp Photoshop. Det slår en iBook G3. Så i just det fallet är en G3 på 500 Mhz snabbare än en P4 på över 3 Ghz.

Det är inte det att Macarna är så snabba, men Windows är fantastiskt dåligt på vissa saker. Multitasking är bara en. Hantering av externa enheter är en annan. Om en USB-enhet slutar funka efter vila, tappar jag en minut. Något som händer regelmässigt i Windows. Om Explorer hämger sig, måste man trycka ctrl-alt-del, döda processen "explorer" för att sedan välja "kör" och skriva "explorer". Ytterligare en minut... och inget alla vet om.

Sedan finns det saker som inte är så heta i OS X också. Man får ta det bra med det dåliga, och se vad som smakar minst illa.

1
Bevaka tråden