Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvara pc?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är helt nybörjare på mac och har aldrig haft en. Ska skaffa en powerbook.
Vad kan man säga att en PowerPC G4 1.67 GHz motsvarar en Intel eller AMD processor?
vad är det mer som skiljer mac och pc? skiljer ramminne eller andra saker också kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 18:33

Ehm...en Macintosh med OSX är en helt annan plattform än en PC med Windows, men ska man vara riktigt ful så brukar man väl säga att en PPC-prolles hastighet 2x motsvarar samma hastighet på en P4...men det stämmer ju oftast inte, men där har du en riktlinje iallafall.

En skilldnad är att den är stabilare och stödjer multitasking-väldigt bra, dvs: du kan t ex surfa och bränna nåt på skiva samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 15:50

Fast....det går faktiskt bra på Windows nuförtiden utan att det blir felbränning. Men jag tror du syftade mer på att det funkar bättre att köra fler program samtidigt på en Macintosh, och det kan jag inte annat än att hålla med om.

Ursprungligen av vicke_olsson:

Hej, jag är helt nybörjare på mac och har aldrig haft en. Ska skaffa en powerbook.
Vad kan man säga att en PowerPC G4 1.67 GHz motsvarar en Intel eller AMD processor?
vad är det mer som skiljer mac och pc? skiljer ramminne eller andra saker också kanske?

Hastighetsskillnaden är försumbar.
Det viktigaste är att Mac OS X är mer stabilt än något annat OS och att en PowerBook är fan så mycket elegantare än vilken peze-laptop som helst.

  • Medlem
  • 2005-06-29 17:56