Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk från Mini tilll iBook G3

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-26 11:55

Funderar på att annonsera efter en ny hårddisk till min iBook G3 600 MHz och undrar om de diskar som sitter i mac minin passar? Ibookens interface är Ultra ATA 66 men jag har inte lyckats luska ut om jag kan ta en beggad minidisk och få den att funka.

Peter

Ja, det ska funka utan problem.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-26 12:30

Tack o bock för det svaret!

Ingen orsak:P det är så att det är Ultra ATA 100 diskar i Mac Mini, men eftersom det är samma IDE kontakt på hårddisken och den är i samma storlek, dvs Standard 2,5" HD så funkar det i vilken modern bärbar som helst.
Annars så undrar jag med, hur mycket har du tänkt att lägga ut, du får en ny 40GB 5400rpm för runt 649:_ på Netonnet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-26 12:42
Ursprungligen av apple4ever:

Ingen orsak:P det är så att det är Ultra ATA 100 diskar i Mac Mini, men eftersom det är samma IDE kontakt på hårddisken och den är i samma storlek, dvs Standard 2,5" HD så funkar det i vilken modern bärbar som helst.
Annars så undrar jag med, hur mycket har du tänkt att lägga ut, du får en ny 40GB för runt 7-800:-

En ny seagate momentus 5400-varvare på 40 gig kostar idag ca 650 kr + frakt, så 400 kronor kan jag tänka mig att betala (förhandlingsbart).

Ok, hoppas du hittar någonbra och billigt, men tänk på att det helst ska finnas garanti kvar om nu disken skulle vara trasig.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 11:20
Ursprungligen av Peth:

Funderar på att annonsera efter en ny hårddisk till min iBook G3 600 MHz ...

Peter

Går i samma tankar (men pg av kommande disk-haveri).. Har du hittat några bra instruktioner nånstans på hur man ska byta ut disken.. gärna utan att slå sönder datorn hehe.

/carl

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-07-01 16:58
Ursprungligen av mcelwee:

Går i samma tankar (men pg av kommande disk-haveri).. Har du hittat några bra instruktioner nånstans på hur man ska byta ut disken.. gärna utan att slå sönder datorn hehe.

/carl

Jorå, jag har servicemanualen, sen finns xlr8yourmac.com med bra tips också. Ingen har dock nappat på mina annonser ännu men jag har spanat in en 80-giggare från hitachi för en tusenlapp inkl. moms och frakt.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 13:06

Tänkte bara rapportera att jag bytte ut min hårddisk.. när den gamla 20-giggaren till slut dog. Köpte en 60 gigs Hitatchi.. 5400 rpm, bytet gick relativt smärtfritt men det är inte helt lätt.. ganska trångt i datorn. Självklart blev det 2 skruvar över hehe.. bara hoppas dom inte är så viktiga, så ett tips kan vara att ha lite bättre koll på vilka skruvar som ska in på de olika ställena.

Hitatchi disken känns inte direkt snabbare och har lite skumma ljud för sig.. med lite tur så är det bara jag som är ovan.

1
Bevaka tråden