Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Domän och webbserver på BBB

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-25 14:54

Funderar på att dra upp en hemsida/webbserver på min dator (Mac så klart) och undrar lite över det.
Vad behöver man fixa?
Jag har Bredbandsbolaget som internetleverantör.

Fast IP kan ju vara bra att ha men man måste väl ha en DNS med om man ska koppla ett domännamn till sidan?
All info och tips om detta uppskattas väldigt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-25 18:27

Du måste nog kolla med BBB först. Jag är ganska säker på att dom har ganska strikta regler, bl.a. tvivlar jag på att servern får vara kommersiell utan att dom vill ha mer pengar.

Men om dom går med på det, så tror jag deras tekniker gärna kan tala om vad som gäller hos just dom.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-25 19:02

Det kommer vara en liten privat sida så just det ska nog inte vara några problem.

Någon här som har en sida som ligger på BBB som har nått tips?

Jag har en server med hemsida och mail, kör även email.
Du behöver ett DynDns konto för att simulera ett fast IP nummer och sedan en domän för att kunna låta andra hitta din sida. Domänen måste du ju ha liggand på något hotell, men det är inte så dyrt.
Har du fast IP så kan man låta domänen peka på det och behöver nog inte något hotell för det. Jag kör Mac och det är enkelt att få det att fungera även om man inte har en server utan bara det vanliga OS:et. Ska väl säga att jag har BBB.

Roffe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-26 00:51

David,

Kolla in :

http://www.loopia.se/loopiadns/

...vilket verkar vara det du söker.

Gratis, dessutom...

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 21:21
Ursprungligen av david.nu:

Funderar på att dra upp en hemsida/webbserver på min dator (Mac så klart) och undrar lite över det.
Vad behöver man fixa?
Jag har Bredbandsbolaget som internetleverantör.

Fast IP kan ju vara bra att ha men man måste väl ha en DNS med om man ska koppla ett domännamn till sidan?
All info och tips om detta uppskattas väldigt!

Jag kör web, epost, cvs mm på en BBB-lina, det är inga problem alls (det är uttryckligen tillåtet via ditt avtal). Självklart tillåter dom inte kommersiell användning men annars är det bara att tuta och köra.

En bra gratis (upp till fem domäner) DNS-provider som stödjer flera sätt att dynamiskt uppdatera sitt ip:
http://www.zoneedit.com

Själv kör jag ddclient som kontrollerar att jag har "rätt" ip var 10e minut och uppdaterar detta hos ZoneEdit vid behov (vilket i praktiken alltid är i samband med omstart, har aldrig fått nytt ip tilldelat vid något annat tillfälle).

1
Bevaka tråden