Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TCP/IP inställningar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-25 13:23

har en gamal performa (8.6) som jag vill nå via osX , men jag kan inte ställa in tcp/ip under inställningar, där får jag ett medelande, " det går inte att öppna filen"TCP/IP-inställningar"eftersom den är låst eller används av ett annat program"
Filen är inte låst och hur kan man se vilka prog. som ev. använder tcp/ip ?
Via apple talk kan jag nå maskinen från os9.2
hjälp,någon,

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-25 13:37

Så vitt jag vet kunde man alltid öppna TCP/IP-inställningarna även om tcp/ip används. Det kan inte vara något strul med Open Transport vs. Classic networking? Kan du kopiera filen och öppna? Kan du få tag på en kopia och öppna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 13:38

Testa att flytta bort inställningsfilen (Programinställnignar->tcp/ip-inställningar) från mappen porgraminställningar - då skapas en ny sådan fil nästa gång du öppnar inställningsprogrammet TCP/IP

  • Oregistrerad
  • 2005-06-25 16:33
Ursprungligen av tei:

Testa att flytta bort inställningsfilen (Programinställnignar->tcp/ip-inställningar) från mappen porgraminställningar - då skapas en ny sådan fil nästa gång du öppnar inställningsprogrammet TCP/IP

tack tei, det löste problemet, nu får jag upp tcp/ip inställningarna, men jag får inte någon
dynamisk adress från routern, vilket jag får till de övriga datorerna i nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 17:30

Står det ingen adress alls i ip-adressfältet? Prova att starta något "internetprogram" - vissa gamla versioner av Open Transport kräver att man försöker använda tcp/ip för att öht fråga om en ip-adress, dvs macen skaffar sig inte en ip förrän den verkligen behöver en.

om inte det hjälper, testa även att ställa om till tex BootP, stäng fönstret (och spara den nya inställningen), öppna tcp/ip på nytt och ändra tillbaka till tcp/ip och starta för säkerhets skull en webbläsare (glöm inte att spara den nya inställningen). Fortfarande ingen ip?

En lite långsökt grej som kan ha med ditt problem att göra: vissa versioner av Open Transport (minns inte vilka) flippar ur totalt om leasetiden (från routern) är över två timmar. Det borde inte vara problemet i ditt fall, men det kan vara värt att ha i bakhuvudet.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-25 17:43

"Står det ingen adress alls i ip-adressfältet? Prova att starta något "internetprogram" - vissa gamla versioner av Open Transport kräver att man försöker använda tcp/ip för att öht fråga om en ip-adress, dvs macen skaffar sig inte en ip förrän den verkligen behöver en."

det löste mitt problem, tack en än gång .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 17:46

Ah, vad bra!

1
Bevaka tråden