Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spyware borttagning

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, det här har säkert redan diskuterats här men jag måste fråga.
Finns det något bra gratis program för att ta bort spyware och annat smått och gott från sin mac?

Vi har lite problem med att bandbredd "försvinner" på vårt nätverk och ska gå igenom alla datorer och se till att allt står rätt till. Troligtvis är det någon av PC killarnas dator som har något men bättre att kolla sin egen för att vara säker.

Tacksam för svar.

Mig veterligen finns det varken något spyware eller någon spywareborttagare för mac.

Jodå, det finns både virus och spyware och annat för mac. Inte så vanligt men det finns.

Ursprungligen av Jonas W:

Jodå, det finns både virus och spyware och annat för mac. Inte så vanligt men det finns.

Jag har hört flera som påstår att det finns Virus och Spyware för MacOSX, men
inte sett eller hört en enda som kan peka på en artikel eller ge namnet på
ett sådant.

Jag förnekar inte att möjligheten finns, men jag tror snarare att det är rykten än
faktum eftersom varje gång det publiceras varningar är det bara skitsnack.

Tycker att MacWorld eller 99Mac borde ha publicerat varningar om det
fanns säkerhetsrisker?

/Kebarb

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 23:28
Ursprungligen av Jonas W:

Jodå, det finns både virus och spyware och annat för mac. Inte så vanligt men det finns.

Till OS X finns väl inte ett enda virus. Jag har inte hört talas om virus till Macen sen 97-98 då vi hade ett "vänligt" virus som dök upp i ett Worddokument på OS Classic på jobbet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-26 11:13
Ursprungligen av stile:

Till OS X finns väl inte ett enda virus. Jag har inte hört talas om virus till Macen sen 97-98 då vi hade ett "vänligt" virus som dök upp i ett Worddokument på OS Classic på jobbet.

Följande förslag har aldrig ställts i Windowsvärlden:
Det vore kul att veta vad för slags virus som någon ev. har haft i sin dator (Mac) under senare år.

Själv fick jag skrämselhicka för c:a 10 år sedan, när jag bootade upp min Mac en morgon och en
kvinna skrek och vrålade på hjälp i datorn. Det visade sig vara en planterad ljudfil som någon humorist
på Avid hade lagt in att worldwide aktiveras varje gång det blev "fredag den 13:e". Det var bara att ställa om datumet till en annan dag, boota om och vänta på en ersättningsfil från Avid.
Dom fick en jobbig dag
Det är allt som har dykt upp i mina Macar på 15 års dagligt arbete och massor, massor av internet-
surfning och hämtning av tonvis av MB i nedladdade filer.

Exakt vilka virus och spyware är det i såna fall du syftar på? Jag vet iaf inga som funkar under Mac OS X...

Word X är väl ett

Har ni testat att starta om modemet med att dra ut nät-sladden?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-06-25 16:06

Troligtvis är det nog på någon av PC-datorerna. För inte så länge sedan så hängde sig nätet här hemma REJÄLT. Andledningen efter en hel dags lirkande och telefonsamtal till Telia kom jag underfund med hela problemet.

Telia var helt bestämmda på att Routern vad felet, jag lokaliserade inget problem och var då illa tvungen att köpa en ny router. En ny router blev det, men ingenting blev bättre. Jag kontakade Telia ännu en gång och dem förklarade bestämmt att den nya routern inte fungerade som den skulle den heller.

Misstankarna började sprida sig och jag tvekade direkt på Telias lösning. Det var inget problem med routern. Jag bestämmde mig för att koppla ut alla andra datorer utan min egna, starta om modemet och det gick galant. Sedan kopplade jag in dator efter dator för att lokalisera vilken dator det var som satte stop på hela nätverket samt internet. Det var en av mina bröders dator som hade något spyware eller krux. Allt löste sig efter att jag rensat bort all "skit" på datorn.

Jag kontakade Telia och berättade hur allt låg till, men dom var strikt bestämmda på att det var fel på båda routrarna. Jag bad om ersättning men ingen ersättning kunde jag få och inte heller kunde jag lämna tillbaka routern.

Jag löste dock allting efter allt om och men och förtroendet för Telia det har jag inget längre.

Testa om det är någonting liknande hemma hos dig, lycka till!

Vi har prövat med olika routrar och switchar på alla platser där de sitter men det har inte hjälpt så det är förmodligen någons dator som står och drar. Vi får nog köra att koppla in en i taget och se, har haft svårt att övertala PC killarna att kolla med adaware ofta osv. de verkar tro att det inte är något problem att ha spyware.

Tack för svaren iaf.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-06-25 16:44

Spyware och virus sänker ibland hela nätverket och internet. Testa min variant att koppla in en efter en. Hoppas du löser det!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-25 17:59

(har engelskt system, så fil/program-namnen blir på engelska)

om du öppnar applications>untilities>activity monitor, och sedan clickar på 'network', så kan du se hur mycket bandbredd din mac använder.

kanske ett sätt att (be)visa hur mycket/litet bandbredd macen använder

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 21:32

Hittade ett antispyware program på http://mac.softpedia.com/progDownload/MacScan-b-Download-6153.html har dock inte tesstat det än.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-06-25 22:44

Little Snitch kanske kan va nåt...

Kolla så att inte LimeWire eller något torrent-program ligger på automatisk uppstart (kolla särskilt windows-datorerna) och/eller ställts in på "obegränsad bandbredd" för delning. LimeWire kan åtminstone ställas in under Windows för att starta samtidigt med systemet utan att därefter "synas" mer än en liten ikon längst ner till höger i knappfältet.

Jag skulle också vilja se bevis på existerande spyware för mac! ... och de som ¨hört¨ att det finns ger jag rådet att inte ändra det till att det finns... så Jonas W upp till bevis. Och mig veterligt är Word X ett program eller har jag missat nåt?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 11:02

Att ingen kan säga det rakt ut:

Det finns inga virus eller spyware under Mac OS X!
Systemet skulle inte tillåta installation av spyware om du inte godkänner det själv. Manuellt.

...eller kör som root. Då borde frågan inte ha ställs överhuvudtaget. Har man lyckats aktivera root-kontot, vet man precis vad man håller på med och då är inte virus och spyware något man tar hänsyn till.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-26 11:37
Ursprungligen av Schuckert:

Att ingen kan säga det rakt ut:

Det finns inga virus eller spyware under Mac OS X!
Systemet skulle inte tillåta installation av spyware om du inte godkänner det själv. Manuellt.
....

inte för att krångla till det för mycket, men spyware installeras, per definition, manuellt. dock vet inte användaren att det givna programmet också innehåller delar som spionerar på en, etc...

sedan är inte macen helt osårbar.

nyligen upplevde vi att dashboard widgets, som inte var 'sandboxade' kunde installera sig själva, om jag inte har helt fel.

tidigare var det också problem med att saker som lades till 'startup items' kunde få root access.

men, jag håller med, OSX är bra skyddat. skulle det finnas spyware eller virus, skulle någon i den världsomspännande mac-community'n ha upptäckt det och nyheten hade spridit som löpeld.

Hehe måste erkänna att jag aldrig vad jag vet råkat ut för virus eller så, men det var en artikel för ett tag sedan i macworld tror jag att det var, där en kille gjorde ett virus till OSX för att påvisa säkerhetsbrister i systemet, jag vet inte om detta är något som fixats i senare uppdateringar...

Kollade activity monitor som någon nämnde och det är iaf inte min dator som står och drar...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-06-26 11:51

I maj 1998 kom ett virus som hette "autostart9805", vilket spred sig ganska snabbt. Skadeverkningarna var dock minimala. Det dog inom någon månad. Detta var under MacOSClassic 7-8.

Efter det har mitt företag inte sett till några virus, trojaner eller annat krafs.

Däremot drabbas våra mailsystem ideligen av kapade mailadresser ur externa wintelmaskiners adressregister......våra domäner kopplas till påhittade mailmottagare, och resultatet blir att Mailvarningar om ogiltiga mottagare dröser in i brevlådorna........*suck*

/tc...i solen

1
Bevaka tråden