Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stängd humortråd

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-25 11:56

Jag tycker nog den här tråden var ganska harmlös jämfört med mycket annat, och det är ju lite synd att man inte får skämta lite grann:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=79398
Personligen tycker jag nog att alla "vad har du färg på din USB-kabel" är minst lika tråkiga och onödiga. Men jag böjer mig självklart för Björnströms vilja....

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-25 12:02

Jag uppskattade din humor Danne Tycker tråden ska öppnas igen, man behöver skämta om allvarligheter ibland!

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Jag uppskattade din humor Danne Tycker tråden ska öppnas igen, man behöver skämta om allvarligheter ibland!

Ja den tråden förstår jag inte varför Björnström stängde, den bröt ju på intet sätt mot några forumregler!

Starta en ny Danne V!

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Jag uppskattade din humor Danne Tycker tråden ska öppnas igen, man behöver skämta om allvarligheter ibland!

Jag tyckte oxå att det var ganska skön humor samt väldigt harmlöst
Ibland behöver man lätta upp stämningen lite. Jag tror att Martin fick ett infall bara
Inte så mycket att göra åt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-25 12:26

Min USB-kabel är lite obestämd i färgen, något åt det gråsvarta hållet.

Min USB-kabel är osynlig... eller om musen var trådlös.. minns inte riktigt hur de var

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-25 13:04

Jag tyckte också det var väldigt konstigt.. Björnström stängde tråden för att han inte tyckte den var rolig?

Förmodligen den konstigaste, löjligaste och mest lättvindiga låsningen av en tråd jag någonsin har sett, i något forum på webben överhuvudtaget. Grattis Björnström!

De som vill öka "seriositeten" på 99Mac bör fundera på detta mycket mer än pseudonymers vara eller icke-vara!

Annan tråd som låstes av konstig anledning:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=546143

Varför jag tyckte det var konstigt skrev jag i feedback. Något svar av moderatorn fick jag aldrig.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74770

Ursprungligen av Kristofer:

Annan tråd som låstes av konstig anledning:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=546143

Varför jag tyckte det var konstigt skrev jag i feedback. Något svar av moderatorn fick jag aldrig.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74770

Det tycker jag också var lite onödigt, ska kolla med Leonardo hur han resonerade där.

  • Medlem
  • 2005-06-26 21:04
Ursprungligen av Kristofer:

Annan tråd som låstes av konstig anledning:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=546143

Varför jag tyckte det var konstigt skrev jag i feedback. Något svar av moderatorn fick jag aldrig.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74770

LÅt vara att råden stängdes av en konstig anledning, men trådar av den typen är de som gör mig mindre och mindre benägen att besöka 99mac. De blir fler och fler.

99mac borde ha nåt slaskforum dit sånt här skickas, sånt som inte innehåller nåt annat än ett meddelande om att nån har beställt nåt och väntar, alternativt har fått hem nåt och är glad.

Ursprungligen av Baron:

LÅt vara att råden stängdes av en konstig anledning, men trådar av den typen är de som gör mig mindre och mindre benägen att besöka 99mac. De blir fler och fler.

99mac borde ha nåt slaskforum dit sånt här skickas, sånt som inte innehåller nåt annat än ett meddelande om att nån har beställt nåt och väntar, alternativt har fått hem nåt och är glad.

Instämmer. Är inte svårt att fixa!

  • Avstängd
  • 2005-06-25 14:16

Lås den här tråden tack. Den är löjlig. (Om jag var admin skulle jag låsa trådar hela dagarna.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-25 14:30
Ursprungligen av fitzy:

Lås den här tråden tack. Den är löjlig. (Om jag var admin skulle jag låsa trådar hela dagarna.)

På Offtopic.se så låser vi alla trådar som inte är löjliga.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-25 14:23

Den tråd som låstes var faktiskt rolig.
Varför låstes den?
Den bröt inte mot några forumregler, lås upp den.

Folk måste ju faktiskt få skoja lite grand...

Lås alla trådar!

Ursprungligen av Danne V:

Jag tycker nog den här tråden var ganska harmlös jämfört med mycket annat, och det är ju lite synd att man inte får skämta lite grann:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=79398
Personligen tycker jag nog att alla "vad har du färg på din USB-kabel" är minst lika tråkiga och onödiga. Men jag böjer mig självklart för Björnströms vilja....

Hade vi suttit i samma rum hade sådana här diskussioner inte uppstått, vi hade åtminstonde kunnat förklara våra ståndpunkter och löst frågan på 30 sekunder.

Jag har förstått att det har uppstått en del diskussioner kring moderatorernas arbete, forumregler etc på sistonde som jag tyvärr inte har haft möjlighet att följa. Ska försöka sätta mig in i det nu, skulle bli förvånad om det uppstått situationer som vi inte sett tidigare.

Jag och många andra är trötta på struntdiskussioner som snarare hör hemma på Offtopic än på 99mac. Jag förstår att vi inte kan vara överens om alla smådetaljer (14.500 personer...) kring hur forumet sköts och ni förstår säkert att jag inte har möjlighet att följa allt som händer här.

Det är möjligt att vi ska skapa någon form av Offtopic-forum så att folk kan ventilera annat än färger på USB-kablar (som låter grymt tråkigt)

Tomas Pärlestig skrev: Ja den tråden förstår jag inte varför Björnström stängde, den bröt ju på intet sätt mot några forumregler!

Starta en ny Danne V!

- Du som vill bli moderator borde väl kanske fundera lite mer innan du skriver så

Är detta tecken på en brist på demokrati i detta forum...Eller?

Det kanske vore på sin plats om man införde den funktionen att det krävs att fler än en moderator låt oss säga tre st som måste säga ja för att en tråd skall stängas.

Detta med att stänga trådar till höger och vänster börjar få ett löjlighetens skimmer över sig.

Vänligen Tomas.

Varför skall jag fundera över hur eller vad jag skall skriva när inte du gör det.

Ja det finns ingen demokrati alls egentligen, admins sätter reglerna för forumet. Det har vi diskuterat många gånger tidigare och jag trodde det var solklart sedan länge. Detta är något som skapade rejält med rabalder 2001-2002 när alltfler macanvändare började använda internetforum men idag är det inte många som höjer ögonbrynen över detta.

Däremot är jag väldigt bra på att lyssna och försöker alltid fixa fel och problem så fort jag kan. Det går alltid att PM:a mig eller skicka epost om vi att vi ändrar något eller tycker jag/vi gör fel.

Att moderera forumen är en naturlig del av alla internetforum, det sker mer arbete än man kan tro. Huvudsakligen ändrar man konstiga rubriker och flyttar trådar som hamnat fel. Som jag skrivit tidigare - jag har inte koll på om andelen stängda trådar och/eller moderationen allmänt har ökat eller inte.

  • Avstängd
  • 2005-06-25 15:39

Ni behöver ju inte moderera så att 99mac framstår som en tråkig och präktig pc site vettja.

Ursprungligen av fitzy:

Ni behöver ju inte moderera så att 99mac framstår som en tråkig och präktig pc site vettja.

Nä det låter ju trist! Det är knepigt att hitta rätt mix. Man vill ju ha så vettiga inlägg som möjligt: smarta svar av smarta medlemmar när man har problem. Samtidigt får det ju inte bli östtyskland med moderatorer i mörkgrå uniformer. Om ni upplever att moderationen gått till överdrift får vi ändra på det helt enkelt.

Den bästa moderationen är den som aldrig märks.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-25 16:46
Ursprungligen av Björnström:

Den bästa moderationen är den som aldrig märks.

Det håller jag verkligen med om, men det är ju verkligen superlångt ifrån hur det fungerar på 99Mac, där trådar istället avslutas extremt godtyckligt, utan att någon forumregel nödvändigtvis har brutits mot alls.

Ursprungligen av tjogin:

Det håller jag verkligen med om, men det är ju verkligen superlångt ifrån hur det fungerar på 99Mac, där trådar istället avslutas extremt godtyckligt, utan att någon forumregel nödvändigtvis har brutits mot alls.

Då fungerar det ju inte bra, vi vill bara att 99mac ska fungera bra utan bråk och med en hög nivå på diskussionerna. Det har fungerat väldigt bra om man ser till antalet medlemmar och att vi varit igång i över fyra år nu men det finns såklart undantag.

Vi har inte några regelbundna moderatormöten men jag ska skapa en tråd i moderatorforumet och se vad som kommer fram.

Ursprungligen av tjogin:

Det håller jag verkligen med om, men det är ju verkligen superlångt ifrån hur det fungerar på 99Mac, där trådar istället avslutas extremt godtyckligt, utan att någon forumregel nödvändigtvis har brutits mot alls.

Ge gärna några exempel på andra trådar där ni uppfattar att godtycklighet förekommit i modereringen (och nu vänder jag mig inte bara till Tjogin). Då har vi en möjlighet att undersöka vad som låg bakom beslutet och om det finns anledning att ompröva det.

Sen är det som Martin säger, med nära 15.000 viljor på 99mac är det omöjligt att vara alla till lags (man kan ju jämföra med Sverige där i stort sett varje beslut som fattas av våra demokratiskt folkvalda politiker möts av missnöje från delar av invånarna -- och 99mac är som sagt inte en demokrati ).

Skrev ett svar i tråden, men den hann stängas innna det dök upp. Lite snopet, minst sagt.

Macus skämt om Stockholmare och mitt svar raderades också utan någon som helst kommentar.

Lite svängrum måste väl trådarna få innehålla? Självklart är det inte fråga om någon demokrati eller dyllikt. Men. Ett skämt måste man väl få skriva? Annars kan vi väl lika gärna hänvisa besökare till apropos i terminalen istället.

Tråden om Datainspektionen och Antipiratbyrån låstes också bara för att Leonardo tyckte att det var färdigdiskuterat.

Om han hade orkat läsa tråden så hade han upptäckt att folk hänvisade till domstolsbeslut som ännu inte har tagits och som förstås hör hemma i tråden när de väl dyker upp.

Jag förstår att det kanske inte är så kul med trådar som endast är gjorda för att lätta upp stämningen, men helt fel är de väl inte?

Om målet med forumet bara är att ösa in medlemmar som ska skriva så många inlägg som möjligt och inte att göra ett så bra forum det går med så hög kvalitet på inläggen som möjligt så är väl något fel?

Jag uppskattar förstås moderatorer och Björnströms jobb med forumet mycket, annars skulle jag inte skriva och läsa här flera gånger i veckan.

Men vad är en struntdiskussion egentligen?

Jag misstänker att det finns nästan lika många förklaringar på vad en sådan diskussion är som det finns medlemmar. Som läget är just nu så finns det säkert flera diskussioner som inte bara skulle stängas utan kanske även raderas.

Jag förstår att det kanske inte är så kul med trådar som endast är gjorda för att lätta upp stämningen, men helt fel är de väl inte?

Om målet med forumet bara är att ösa in medlemmar som ska skriva så många inlägg som möjligt och inte att göra ett så bra forum det går med så hög kvalitet på inläggen som möjligt så är väl något fel?

Målet är INTE att ösa in medlemmar och skriva så många inlägg som möjligt. Det tror jag var ganska uppenbart, annars skulle vi ha kvar offtopicforumet (som genererar 2-3 gånger så mycket inlägg som mac-diskussionerna).

Det är klart att vi måste ha skön stämning här, om det är über-modererat så vill jag fixa problemet. Jag har varit online på 99mac 10-20 dagar under dom senaste fyra månaderna, har inte jättekoll på vad som har förändrats mot tidigare. Märker dock att vissa är irriterade.

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Men vad är en struntdiskussion egentligen?

Jag misstänker att det finns nästan lika många förklaringar på vad en sådan diskussion är som det finns medlemmar. Som läget är just nu så finns det säkert flera diskussioner som inte bara skulle stängas utan kanske även raderas.

99mac handlar om Mac. Diskussioner om man får ha ordet penis i användarnamnet ska bort.

Vi har ju den här tex :

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78269&page=11&pp=25

Där en moderator ägnar sig åt personangrepp men det hade jag misstolkat enligt honom.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-25 20:01
Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Vi har ju den här tex :

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78269&page=11&pp=25

Där en moderator ägnar sig åt personangrepp men det hade jag misstolkat enligt honom.

Jag ser inget personangrepp.

  • Medlem
  • 2005-06-26 20:58
Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Vi har ju den här tex :

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78269&page=11&pp=25

Där en moderator ägnar sig åt personangrepp men det hade jag misstolkat enligt honom.

Bevare mig för moderatorer som ser personagrepp på den här sidan.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-26 08:57

Ja, Björnström, det skulle vara intressant att få veta varför du stängde Dannes tråd för att den var "tråkig" och varför ingen moderator ingrep i "lögntråden". Jag får inte ihop det, för mig verkar det godtyckligt. "Idag känner jag mig på modereringshumör, finns det nått jag kan moderera, nähä, får väl ta nått i högen då!" eller "Jag orkar inte sätta mig in i det här tjafset, hoppas dom slutar snart!"

Bevaka tråden