Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya kassettersättningen

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 13:21

Jag ringde och talade med Copyswede om vad som gäller från den 1/7:

Avgiften som tillverkaren får betala är 4:- + moms/ gig på MP3 spelare ingen max gräns
och "videospelare" med HD så kostar det 3.50 + moms / gig men max 320:- + moms

Det som var intressant då jag frågade vad skall man göra med misslyckade brända DVD och CD skivor när avgiften höjs, går det att få möjlighet att göra som med postens frankeringar (returnera felaktiga för kredit) och svaret var:

- Returnera till den du köpt ifrån om det är fel på skivorna för kredit/utbyte och de kan sedan begära kreditering på kassettersättnings avgiften på nästa rapport till Copyswede....

CD och DVD avgiften ligger kvar på den gamla nivån till förhandlingarna är klara...

Oj vad glada alla ställen ska bli däe man köper CD/DVD skivor när man kommer tillbaka med 3 st ur ett 25 pack och vill byta dom... undrar just hur många som kommer vägra.

Denna skatt är för mig helt verklighetsfrämmande.

För min del innebär kassettersättningen att jag slutar handla lagringsmedier i Sverige. Köper i Tyskland istället; 16 % moms och ingen tramsskatt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 16:08

Detta är ju ingen skillnad vad man kan göra idag, är det fel på en sändning av DVD skivor så är det bara att reklamera. Saken är ju den om priset på skivorna blir betydligt högre så vill man ju inte kasta en massa pengar i papperkorgen.

Jag har råkat ut för detta med dåliga skivor både med noname och med märkesskivor (en batch Verbatim inkjet var mindre bra i vinteras) och det har inte varit några problem att få nya av butiken eller distributören.

Ps. Jag köper själv mitt datamedia från England klart lägre priser. Och mini-DV band köper jag från Tyskland.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 16:35

...jag förstår inte hur de har tänkte, nu kommer ju upphovrättsinnehavarna få mer pengar. Hur skall detta tillsammans med den hårdare lagen skapa incitament för att sluta ladda ner musik o filmer?

Förhållandevis stor del av de cd/dvd-skivor som säljs används i arbetessyfte, kommer man kunna dra av det i deklarationen?

Dags o söka o se vad som skrivits i detta ämne tidigare...

Ursprungligen av patzy:

...Förhållandevis stor del av de cd/dvd-skivor som säljs används i arbetessyfte, kommer man kunna dra av det i deklarationen?...

Det kan man ju redan idag.

Proffesionella användare kan få tillbaka kassetersättningen, har det sagts i någon annan tråd.
Smartbollarna som hittat på tramset kan dock tydligen inte tänka så långt att det finns icke-pro-användare som sparar ner SINA verk på cd/dvd/whatever. Jag är inte intresserad av att bränna ner piratkopierade låtar av Britney Spears, men således måste jag lik förbannat betala ersättning för detta, när jag backupar mina fotografier.

Tack gode gud att vi är med i EU, så man kan köpa sina skivor från något annat land (utan tull och löjliga avgifter).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 19:14
Ursprungligen av Kristofer:

Tack gode gud att vi är med i EU, så man kan köpa sina skivor från något annat land (utan tull och löjliga avgifter).

Det är ofta lokala avgifter i de andra EU länderna som du betalar (ingår i priset), fast de är klart lägre än de svenska...

Är du professionell användare så är det lätt att registrera sig för att slippa avgifter kontakta Copyswede och fyll i en ansökan det kostar inget och sedan kan du köpa av distributörer och vissa ÅF utan avgift. Du behöver sedan fylla i en rapport en gång/år.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 19:29

Mmm, vilken härlig byråkrati som byggs upp för att administrera detta. Rätt väg att gå, Sverige!

hela grejen är lite sjuk...
jag betalar extra kasettskatt för att det laddas ned från nätet, samtidigt kriminaliserar man detta.
eeeh då betalar jag och alla andra för detta kriminella nedladande, som att lägga skatt på droger och sedan ge pengarna till de största mafia-bossarna för att dom förlorat på att det finns smådealare, lite långsökt kanske men ändå.

Ursprungligen av mattias lindholm:

hela grejen är lite sjuk...
jag betalar extra kasettskatt för att det laddas ned från nätet, samtidigt kriminaliserar man detta.
eeeh då betalar jag och alla andra för detta kriminella nedladande, som att lägga skatt på droger och sedan ge pengarna till de största mafia-bossarna för att dom förlorat på att det finns smådealare, lite långsökt kanske men ändå.

Nej! Återigen du betalar inte kassettskatten för att folk laddar ned musik och film från nätet utan för att kompensera film och musikupphovsmännen för kopiering från CD radio och TV. Det är knappst orimligt att de som gjort filmen och musiken sak ersättas på ett skäligt sätt.
Förr i tiden så köpte man kanske en viss skiva till sig själv och en eller flera av samma som man gav bort. Nu kopierar folk istället ofta p.g.a. snålhet och bekvämlighet.

Ursprungligen av jazzper:

Det är knappst orimligt att de som gjort filmen och musiken sak ersättas på ett skäligt sätt.

Jag sparar ner mina egna verk på cd. Varför ska jag ge pengar till film- och musikskapare?

Ursprungligen av Kristofer:

Jag sparar ner mina egna verk på cd. Varför ska jag ge pengar till film- och musikskapare?

Det behöver du inte det är ju relativt lätt att slippa betala avgiften.

Ursprungligen av jazzper:

Det behöver du inte det är ju relativt lätt att slippa betala avgiften.

Ja, genom att beställa från ett annat land. Men det står det väl knappast i lagen att man ska göra om det är ens egna verk man lagrar?

Ursprungligen av Kristofer:

Ja, genom att beställa från ett annat land. Men det står det väl knappast i lagen att man ska göra om det är ens egna verk man lagrar?

Nej har inte med import att göra, du kan höra av dig till Copyswede så berättar de hur du går tillväga helt lagligt.

Ursprungligen av jazzper:

Nej har inte med import att göra, du kan höra av dig till Copyswede så berättar de hur du går tillväga helt lagligt.

Även för mig som privatperson?
Nice i så fall, men trist att man ska behöva lägga ner massa extra energi på att andra kopierar.

  • Medlem
  • 2005-06-23 22:55
Ursprungligen av Kristofer:

Även för mig som privatperson?.

Tyvärr inte, kräver registrering hos PRV eller liknande.

http://www.copyswede.se/default.asp?ML=7655

"Registrering

En professionell användare som vill kunna köpa inspelningsbara media.från importör eller tillverkare avgiftsfritt skall registrera sig hos Copyswede och får då ett nummer som uppges vid köp hos leverantör. Till ansökan skall även ett registreringsbevis från PRV bifogas, eller i fall det är frågan om en förening, annat bevis bifogas för att styrka behörig firmatecknare."

Ursprungligen av SirN:

Tyvärr inte, kräver registrering hos PRV eller liknande.

http://www.copyswede.se/default.asp?ML=7655

"Registrering

En professionell användare som vill kunna köpa inspelningsbara media.från importör eller tillverkare avgiftsfritt skall registrera sig hos Copyswede och får då ett nummer som uppges vid köp hos leverantör. Till ansökan skall även ett registreringsbevis från PRV bifogas, eller i fall det är frågan om en förening, annat bevis bifogas för att styrka behörig firmatecknare."

OK, hur menar du då att det är relativt lätt att slippa avgiften, för mig som privatperson, Jazzper?

Ursprungligen av Kristofer:

OK, hur menar du då att det är relativt lätt att slippa avgiften, för mig som privatperson, Jazzper?

Hur svårt är det att starta eller kontakta en förening?

Ursprungligen av jazzper:

Hur svårt är det att starta eller kontakta en förening?

Så du menar på fullt allvar att det är rimligt att man ska behöva starta en förening för att slippa betala pengar till Britney Spears när man bränner ner sina egna verk på CD?

Ursprungligen av Kristofer:

Så du menar på fullt allvar att det är rimligt att man ska behöva starta en förening för att slippa betala pengar till Britney Spears när man bränner ner sina egna verk på CD?

Nix kassettersättningen går garanterat inte till Britney, den betalas bara till svenska upphovsmän.

Sen så tror jag kanske att du inte bara bränner/kopierar egna verk men om du gör det så har du ju chans att få pengar tillbaks från NCB Stim Copyswede Sami m.fl. som representerar musiker och upphovsmän.

Tycker debatten är lite fånig sett i perspektiv. När CDR skivor började säljas kostade EN brännbar skiva 200 kronor styck nu kostar de några kronor inkl. kopieringsavgiften. En CD brännare kostade runt 100.000:- styck nu kostar de några hundra......

Ursprungligen av jazzper:

Nix kassettersättningen går garanterat inte till Britney, den betalas bara till svenska upphovsmän.

Sen så tror jag kanske att du inte bara bränner/kopierar egna verk men om du gör det så har du ju chans att få pengar tillbaks från NCB Stim Copyswede Sami m.fl. som representerar musiker och upphovsmän.

Tycker debatten är lite fånig sett i perspektiv. När CDR skivor började säljas kostade EN brännbar skiva 200 kronor styck nu kostar de några kronor inkl. kopieringsavgiften. En CD brännare kostade runt 100.000:- styck nu kostar de några hundra......

Jag lär inte få någon ersättning från Sami, Stim etc. för min backupade fotografier, hur mycket jag än ber om det.

Ursprungligen av Kristofer:

Jag lär inte få någon ersättning från Sami, Stim etc. för min backupade fotografier, hur mycket jag än ber om det.

Du pratade iofs om dina verk.

Copyswede betalar från "kakan" ut till Filmfotografer 4,47% Filmredigering 0,35% och för stillbildsfoton 1,65% så viss chans kanske du har ändå..

Ursprungligen av jazzper:

Nix kassettersättningen går garanterat inte till Britney, den betalas bara till svenska upphovsmän.

Är inte det lite underligt? Brittney (eller hennes låtskrivare) lär ju förlora mer än någon svensk som inte skulle sålt många ex av sina alster iallfall. Men exempelvis Max Martin får väl pröjs av staten? Beräknas hur mycket man ska få på hur mycket man har sålt tidigare eller hur sker uträkningen?

Svensk musikindustri känns lika modern som Frankrikes bidragsbönder.

Ursprungligen av thevil:

Är inte det lite underligt? Brittney (eller hennes låtskrivare) lär ju förlora mer än någon svensk som inte skulle sålt många ex av sina alster iallfall. Svensk musikindustri känns lika modern som Frankrikes bidragsbönder.

Fast de största Britney hitsen är skrivna av svenskar.....

Lite snett är det iofs att pengarna bara går till svenskar men Svenska musiker och upphovsmän har ju oftast en något begränsad marknad jämfört med engelska och amerikanska artister som lättare kan slå globalt. Jämförelsen med franska bönder är inte så passande med tanke på att Svenska musiker och upphovsmän mot alla odds faktiskt har gett Sverige enorma intäkter genom åren och en hel del goodwill...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-24 09:39
Ursprungligen av jazzper:

Nix kassettersättningen går garanterat inte till Britney, den betalas bara till svenska upphovsmän.

Så du menar på fullt allvar att det är rimligt att man ska behöva starta en förening för att slippa betala pengar till Per Gessle när man bränner ner sina egna verk på CD?

Ursprungligen av pesc:

Så du menar på fullt allvar att det är rimligt att man ska behöva starta en förening för att slippa betala pengar till Per Gessle när man bränner ner sina egna verk på CD?

Borde inte jag få ta del av lite ersättning, nu när du så brutalt plagierat min mening

Ursprungligen av pesc:

Så du menar på fullt allvar att det är rimligt att man ska behöva starta en förening för att slippa betala pengar till Per Gessle när man bränner ner sina egna verk på CD?

Att de rika blir rikare är knappast något sensationellt men du sponsrar nog Wallenberg Bonnier Stenbeck och Kamprad m.fl. ofantligt mycket mer än du sponsrar Gessle Max Martin och mig genom att köpa CDR skivor....

Och som jag skrev tidigare en brännbar CD skiva kostade runt 200 kronor när de lanserades, nu kostar de de en bråkdel inkl. kopieringsavgiften.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-23 23:35
Ursprungligen av jazzper:

Hur svårt är det att starta eller kontakta en förening?

Vanliga ideella föreningar behöver faktiskt inte vara registrerade någonstans. Omm de är det så är det möjligtvis hos banken, och kanske hos kommunen (eftersom de brukar ha bidragsmöjligheter). Om du skapar en ekonomisk förening så är det nog så att du blir registrerad "någonstans" men då är det plötsligt inte så himla enkelt att driva den heller...

Ursprungligen av TERdON:

Vanliga ideella föreningar behöver faktiskt inte vara registrerade någonstans. Omm de är det så är det möjligtvis hos banken, och kanske hos kommunen (eftersom de brukar ha bidragsmöjligheter). Om du skapar en ekonomisk förening så är det nog så att du blir registrerad "någonstans" men då är det plötsligt inte så himla enkelt att driva den heller...

Äh de flesta föreningar har ju ändå ett postgirokonto...

Bevaka tråden