Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cout istället för std::cout

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-24 08:37

Finns det något sätt att slippa behöva skriva std:: före cout/cin i XCode C++? Vill kunna göra lite C++ hemma istället för skolan och det blir jobbigt att hålla på att skriva om varje gång jag flyttar mellan datorerna.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-24 08:52

Jag har för mig att det brukar räcka, men det ger dig kompileringsfel? Du har inkluderat <iostream.h>?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 13:58
Ursprungligen av memark:

Jag har för mig att det brukar räcka, men det ger dig kompileringsfel? Du har inkluderat <iostream.h>?

Det hoppas jag inte han har, för man ska inte använda .h-filerna. Han ska alltså bara inkludera <iostream>.

Sedan gäller det som sagt att man ska skriva using namespace std;

Nja

Inluderar man <iostream.h> så hamnar standardstuff i default namespace (alltså inte i std). Detta är det gamla, omoderna, sättet

Inkluderar man <iostream> hamnar standard-stuffet (inklusive iostreams) i std därav using namespace.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-24 08:53

Lägg till följande rad längst upp i din .cpp fil:

using namespace std;

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-24 08:59
Ursprungligen av joakimk:

Lägg till följande rad längst upp i din .cpp fil:

using namespace std;

Ja just i faan, det glömde jag ju, det måste vi göra i skolan också. Tackar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-26 15:05

Ni har rätt båda två. Att man inte ska ha med .h hade jag glömt. (Man får tom en varning i XCode.)

Men tar man med det så slipper man alltså använda sig av namespace i det här fallet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-09 00:50

Även fast man kan så ska man inte använda .h i iostream.
Enligt senaste ANSI C++ ska man icke använda iostream.h.
Så do not use it.

1
Bevaka tråden