Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla in sökrutan på MacUpdate i Safari

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som om MacUpdate valt att använda en av de Safari-specifika HTML-tilläggen som Apple introducerade i och med Safari 1.3/2.0 (avsett för Dashboard, men fungerar på nätet också). Det är input type="search" som det handlar om i detta fall.

Det är snyggt, smidigt och macigt, men samtidigt... Jag har läst lite negativa farhågor hos standardförespråkande webbutvecklare att dessa Apple-tillägg till HTML som bara fungerar i Safari skulle komma att sprida sig på [mac]webben. Det är lite Netscape-vibbar över det hela (för dom som var med på den tiden när Netscape började lägga till egna tillägg till HTML, istället för att gå via standardisering).

Såhär ser det ut:

Är också kluven. Det saknas onekligen många användbara GUI-element i det utbud av formulärkontroller som standard-HTML erbjuder, och det är självklart bra att någon pushar på för att förbättra. Men samtidigt är det inte alls bra att någon på eget bevåg lägger till helt nya element som bryter mot standarden, frågan är bara vad som är värre av ickestandardiserade element och nya element som fulhackas ihop med DHTML (t.ex. sliders och förloppsindikatorer)...

Fast egentligen är det väl inte så mycket att orda om så länge man ser till att Safari-specifik HTML bara levereras till klienter som använder sig av Safari (så att övriga får en helt vanlig textruta), det är ju inte direkt rocket science att kolla vilken webbläsare klienten använder genom att kolla på de HTTP-huvuden som skickas. Klåparna på macupdate har dock inte gjort det, fast med tanke på vilken soppa deras övriga html-kod är ska man väl inte förvånas.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-20 11:42

Coolt i alla fall

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-20 11:45

Fast jo, imho är det just rocket science. Och även om det funkar i de flesta fall, så är det ingen vidare bra lösning.

Vad som händer när man inför proprietära taggar har vi sett många exempel på, titta bara på dela den IE-anpassade webben. Tycker det känns högst tveksamt att Safari ägnar sig åt sådant.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-20 11:53

Jag förespråkar alla jag pratar webbdesign med att hålla sig till standardiserad teknik, med Internet Explorer / Microsoft som avskräckande exempel.
Tycker också exemplet ovan är helt fel användande av tekniken avsedd för Dashboard.

Men förvirringen verkar i det närmsta total på vissa håll vad DB ska användas till, så varför förvånas över att tekniken hiittar till en hemsida... :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-20 12:38

(. Varför klankar alla ner på Internet Explorer, världens finaste webbläsare? .)
http://susning.nu/Ironiparentes

Ja, det låter ju som om ni andra är inne på samma linje som jag: Det är coolt, det är snyggt, det är användbart, MEN... det bryter mot en princip som är dum att bryta mot.

Hur är det, har Apple lämnat in sina ändrar som ett förslag till ny standard?

Ursprungligen av Adrian B:

Hur är det, har Apple lämnat in sina ändrar som ett förslag till ny standard?

David Hyatt: Finally we have submitted all of our extensions to the WHAT-WG for review. The slider in particular is already in the Web Forms draft. It is our hope that these HTML extensions will ultimately be standardized by a working group, but I wanted to emphasize that we are working with other browser vendors such as Opera and Mozilla to ensure that these extensions are implementable in those browsers and that these extensions can be standardized. We are not simply off "doing our own thing."

WHAT-WG.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-06-23 23:11

Håller med er, samtidigt som jag tycker att utvecklingen av webben går lite för långsamt (ur användarnas perspektiv).

Har också sett att Safari har olika sorters varianter med drop shadows och sånt på text, är det en Safarispecifik grej, eller finns det i standardskåpet?

Ursprungligen av HannesP:

Har också sett att Safari har olika sorters varianter med drop shadows och sånt på text, är det en Safarispecifik grej, eller finns det i standardskåpet?

Det är en standard, men länge har det bara varit Safari som stött den (kanske Opera också, har väldigt liten koll på den).

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/text.html#text-shadow-props

Ah, så var det, ja. Det där hade jag läst en gång i tiden inser jag nu. Web Forms är förövrigt ett intressant projekt.

1
Bevaka tråden