Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra gratis mailkonto?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 17:57

Jag har en gammal tele2/swipnet adress som går ut vid månadsskiftet, och undrar om någon har något bra tips på en gratis e-mailtjänst som funkar bra med mail, med andra ord helst en pop3-adress. Det är ett stort plus om adressen är lite stilfull eller på annat sätt behaglig.

/Martin

Gmail funkar finfint. Släng iväg ett PM med din mailadress, så skickar jag över en inbjudan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-06-23 18:50

Gmail funkar alldeles utmärkt! Home.se skulle jag inte rekommendera, jag har haft jätteproblem med mail som inte kommit fram, så nu har jag gått över till Gmail.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 18:55

Jag har tidvis haft problem med home.se, men överlag funkar det kanon. Men jag har hört mycket gott om gmail också.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-23 19:20

www.spray.se har bra, sist jag kollade hade jag 300mb stor inkorg att använda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-23 20:30

Jag använder bla GMX.net som är tyskt. 1 GB box gratis.
Gillar dem för att de har spamfilter på servern. Tyvärr är min tyska dålig så jag utnyttjar inte alla finesser man har tillgång till.

Jag rekommenderar inget annat än Gmail - snyggt, snabbt och stort. Jag har haft Home.se i tre år och de senaste två åren hardet fungerat riktigt dåligt. Det ballaste med Gmail är att du har över 2 GB utrymme...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-03 02:07
Ursprungligen av Terhi:

Jag använder bla GMX.net som är tyskt. 1 GB box gratis.
Gillar dem för att de har spamfilter på servern. Tyvärr är min tyska dålig så jag utnyttjar inte alla finesser man har tillgång till.

Jag klarar tyskan! Skall kolla upp den här varianten bara för det.

Tjopp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-23 21:37

Japp, GMail är bäst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-23 21:42

+1

Har också gått över till Gmail. Rekommenderas verkligen.

Gmail är fint, annars rekommenderar jag även MyRealBox - http://www.myrealbox.com

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 22:17

man tackar för alla tips!

Hur står sig gmail mot mac.se?

Och om man bestämmer sig för gmail, hur kommer man med, och vilken adress får man?

Ursprungligen av MartinHelgesson:

man tackar för alla tips!

Hur står sig gmail mot mac.se?

Och om man bestämmer sig för gmail, hur kommer man med, och vilken adress får man?

Tycker Gmail är väldigt "enkelt" jämfört med Mac.se som kör med flashiga ikoner o sånt. Gmail är mer "standardknappar" och enkla textlänkar vilket jag upplever som mer positivt. Mycket överskådligare på nåt sätt enligt mig. Funktionsmässigt är dom relativt lika, dom flesta inställningarna en normalanvändare behöver finns hos båda.

Gmail får man genom att nån annan med Gmail skickar en inbjudan, kanske finns andra sätt numera, vet ej säkert. Adressen blir "[email protected]"

Senast redigerat 2005-06-23 23:20
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-23 23:12

GMail är i en helt egen liga, ingenting kommer ens i närheten.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-03 02:21

Hm, Gmail verkar vettigare. Har verkligen mycket att erbjuda faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 12:08

Läs igenom Gmails Privacy Policy innan du tecknar upp dig bara.

Själv så är jag inte lika lyrisk över gmail, har använt det en längre period nu. Visst användarvilkoren har man ju hört en hel del om.

Men det som irriterar mig mest är att det tar mellan en till tre timmar innan mail jag skickar från mitt gmailkonto när mottagaren. Har skickat en hel del mail både till mig själv och andra och att brevet kommit fram på under en timme har aldrig skett, så tyvärr för mig så går gmail bort i alla fall som primär mail.

Visst kan det ses som lite gnäll om det tar ett tag innan skickade mail går fram, men med vanan att det tar max fem min för ett mail att nå mottagaren samt att jag kommunicerar en hel del med mail så är det en viktig faktor för mig att jag vet att brevet nått mottagren inom fem minuter och inte efter tre timmar. Men det är min åsikt och erfarenhet, andra har säkert andra erfarenheter och åsikter om gmail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 00:40
Ursprungligen av Mikael E:

...Men det som irriterar mig mest är att det tar mellan en till tre timmar innan mail jag skickar från mitt gmailkonto när mottagaren...

För mig kommer mailen fram snabbt. Testade precis att skicka till en av mina andra adresser och mailet kom fram på 20 sekunder.

Hastigheten kan förstås variera antar jag...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-03 12:20

Jag tycker verkligen att Gmails privacy policy är otäck...
De skriver ju rätt ut att de läser mina mail...

Jag skulle tänka mig för, innan jag bidrog till ett samhälle utan respekt för den personliga integriteten i kapitalismens namn, genom att använda Gmail.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-03 12:52
Ursprungligen av donper02:

Jag tycker verkligen att Gmails privacy policy är otäck...
De skriver ju rätt ut att de läser mina mail...

Jasså? Citera.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-03 12:30

Låter ju inte lika kul.

"No human reads your email to target ads or related information to you without your consent."

längre ner:

"Google's computers process the information in your email for various purposes"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 11:17

Om man vill ha gratis, med stort utrymme - och inte skickar massa hemlisar så kan man använda goolge, annars är det bara att regga egen domän...

/Tangen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-04 11:38
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

längre ner:

"Google's computers process the information in your email for various purposes"

Det gör så gott som alla eposttjänster. Om eposttjänsten har den vanliga formen av spamfilter så används ett program som scannar eposten och matchar innehållet mot spamfilter. Vad Gmail dessutom gör är att även matcha mot annonser.

Google "läser" alltså inte din epost mer än Hotmail, Mac.se eller någon annan eposttjänst med spamfilter gör.

Trevligt att höra att ni är nöjda med G-mail för jag har precis upprättat ett konto där. Jag tycker redan att det är det bästa.

Ursprungligen av tjogin:

Det gör så gott som alla eposttjänster. Om eposttjänsten har den vanliga formen av spamfilter så används ett program som scannar eposten och matchar innehållet mot spamfilter. Vad Gmail dessutom gör är att även matcha mot annonser.

Google "läser" alltså inte din epost mer än Hotmail, Mac.se eller någon annan eposttjänst med spamfilter gör.

jo det är jag med på, jag gjorde det mest lättare för de som inte orkade läsa hela texten att få ett hum om vad det gällde. men jag började undra nu om det är så att man får "innehållsspecifik" reklam, det lät ju så på texten, denna kommer inte i form av mail eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-04 17:27
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

jo det är jag med på, jag gjorde det mest lättare för de som inte orkade läsa hela texten att få ett hum om vad det gällde. men jag började undra nu om det är så att man får "innehållsspecifik" reklam, det lät ju så på texten, denna kommer inte i form av mail eller?

Den innehållsspecifika reklamen fungerar precis som när man söker på Google -- det kommer upp textannonser i en ruta på höger sida, vid sidan om ditt mail. Söker du på "köttbullar" så kanske du får upp en annons från Mamma Scan i högerkanten när du söker på Google, och likaväl om du får ett mail med ordet "köttbullar" i så kanske samma annons dyker upp till höger bredvid mailet du läser i Gmail.

Citat:

Och om man bestämmer sig för gmail, hur kommer man med, och vilken adress får man?

Släng iväg ett mail till conander "at" gmail "dot" com så får du en invite av mig. Testa och se om det passar dig. Adressen bestämmer du själv när du får inviten.

Lånar tråden lite. Någon som vet om något liknande "Gmail drive" har gjorts för mac? För er som inte känner till detta är det ett program för win som möjliggör att "mounta" sina 2 gb och använda den som en slags motsvarighet till .mac..

http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm

Bevaka tråden