Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Omega?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilken Omega-klocka är snyggast och bäst?
(Av de moderna.)

Det är till en "sportig" snubbe.

Omega, fina klockor det. Jag kan rekommendera Seamaster 300 Chronograph, jag har en blå och en Speedmaster vit:

Sportiga och snygga i mitt tycke.

Senast redigerat 2005-06-22 02:32

Seamaster är klassisk tycker jag, har nog gott andrahandsvärde om du köper den på rätt ställe.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-22 14:24

Jag har en Seamaster, men jag vågar inte använda den alltid eftersom jag ständigt tappar bort klockor hit och dit. Så jag köpte en sjysst kopia i Asien, som jag själv inte kan särskilja från min orginal. Använder kopian till vardags och orginalet när jag vill känna mig fin

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Omega, fina klockor det. Jag kan rekommendera Seamaster 300 Chronograph, jag har en blå och en Speedmaster vit:

Den med blå urtavla passar perfekt. Den här alltså? Han är ett Bond-fan också.
Någon som kan rekommendera en affär i Stockholm?

Jag har själv en Seamaster, men av modell äldre.

Ursprungligen av akesson:

Så jag köpte en sjysst kopia i Asien, som jag själv inte kan särskilja från min orginal.

Hur gör man för att se att klockan är äkta? Finns det inga knep?

Ursprungligen av thevil:

Den med blå urtavla passar perfekt. Den här alltså? Han är ett Bond-fan också.
Någon som kan rekommendera en affär i Stockholm?

Japp den, kanonklocka.

Wohlins Ur på Biblioteksgatan 12 säljer Omega. Finns även att köpa i NK-huset.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-23 00:47
Ursprungligen av thevil:

Hur gör man för att se att klockan är äkta? Finns det inga knep?

Finns nog en massa knep, är nog inte svårt för en expert att särskilja. Har hört att de kan väga klockan och kolla den exakta vikten bl.a.

Om du inte kan skilja repica från original, hur fasen vet du då vilken du har på dig?

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Om du inte kan skilja repica från original, hur fasen vet du då vilken du har på dig?

/M

Conspicuous consumption kallas det - när själva poängen är att spendera pengar för att uppnå social status. En billig kopia ger ingen social status men att kunna säga att det är en äkta visar att ägaren har råd att spendera pengar på något genuint onyttigt, och därmed åtnjuter han respekt hos vissa.

Snygga klockor är det hursomhelst.

De som bara köper kopior och agerar som om de vore äkta är snäppet värre än de som köper dyra klockor enbart för att vinna respekt. Har man inte råd med en Rolex så köp ingen Rolex-kopia och fjanta runt. Då har jag hellre ingen klocka alternativt en billigare klocka, finns ju fina i alla prisklasser.

akesson: Försäkra klockan?

Denna måste jag bara ha! Blir att börja spara.

Omega Planet Ocean

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Denna måste jag bara ha! Blir att börja spara.

Köttig. Snygg. Jag har köpt (1997) en seamaster professional chronometer 300 m (automat) med ursäkten att jag vill ha en klocka för livet. Använder den hela tiden. Inte när jag sover - är rädd att riva huden på min sambo. Den är lite nött, känns redan som den har varit med så länge/mycket att inköpet är rättfärdigat...

Ursprungligen av Kristofer:

Vad kostar omega-klockorna? Samma (vansinniga ) prissättning som Rolex, Breitling etc. eller?

Nä, de är dyra, men inte lika dyra. Gav 14000 för min. Idiotiskt, men jag tycker om den...

Vad kostar omega-klockorna? Samma (vansinniga ) prissättning som Rolex, Breitling etc. eller?

Pappa tappade nyss bort sin Bond-Omega. Men den var försäkrad, som tur var
Grym klocka f.ö.

Har dom mekaniska urverk? I alla fall Rolexkopiorna är lätta att kontrollera då sekundvisaren på en äkta rör sig mjukt medan kopians qvartsverk "hackar" sig fram.

De kinesiska Rolex/Omega/Breitling-kopiorna har mekaniska urverk. Visarna rör sig precis lika mjukt som hos originalen.

/M

Safirglaset är ett enkelt sätt att se skillnad på kopia och original. Endast dom dyra kopiorna (2000-3000kr) har safirglas. Om glaset ser ut som en flaskbotten när du tittar på urtavlan från sidan vet du att det är en kopia. Med safirglas ska du se urtavlan ur alla vinklar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-06-23 21:50
Ursprungligen av Björnström:

Safirglaset är ett enkelt sätt att se skillnad på kopia och original. Endast dom dyra kopiorna (2000-3000kr) har safirglas. Om glaset ser ut som en flaskbotten när du tittar på urtavlan från sidan vet du att det är en kopia. Med safirglas ska du se urtavlan ur alla vinklar.

Nja, jag har 2st kopior med safirglas... betalade endast 500kr/st för dessa i thailand i feb förra året. Har verkligen försökt repa dom och det går inte... och så ser man urtavlan ur alla vinklar

Ursprungligen av kainen:

Nja, jag har 2st kopior med safirglas... betalade endast 500kr/st för dessa i thailand i feb förra året. Har verkligen försökt repa dom och det går inte... och så ser man urtavlan ur alla vinklar

Jaså, det finns säkert undantag. Jag tittade på rätt många kopior i Thailand, Malaysia, Kina och Bali men kunde inte hitta några Breitling som såg speciellt äkta ut. Någon tipsade mig om att kopior finns i olika klasser: 1-5 där dom finaste är tillverkade i Schweiz. Fanns även 1A, 1B etc. Jag orkade inte sätta mig in i det hela.

Ang löjligt med kopior: Det blir ju mest pinsamt om personen går runt och säger/antyder att det är en äkta klocka - en Guldrolex med diamanter i fallet med Jons kompis på en kille som är under 25 år.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-06-29 18:59
Ursprungligen av Björnström:

Jaså, det finns säkert undantag. Jag tittade på rätt många kopior i Thailand, Malaysia, Kina och Bali men kunde inte hitta några Breitling som såg speciellt äkta ut. Någon tipsade mig om att kopior finns i olika klasser: 1-5 där dom finaste är tillverkade i Schweiz. Fanns även 1A, 1B etc. Jag orkade inte sätta mig in i det hela.

Ang löjligt med kopior: Det blir ju mest pinsamt om personen går runt och säger/antyder att det är en äkta klocka - en Guldrolex med diamanter i fallet med Jons kompis på en kille som är under 25 år.

Mina 2 jag köpte i thailand ser grymmt bra ut, jag har dom på jobbet då jag behövde någon tålig klocka och båda fungerar fortfarande bra Inga repor på glasen ännu (jobbar delvis på lager). Just nu klurar jag på om jag skulle ta och uppgradera min Stuts (äkta för ca 3000kr) till någonting annat då jag inte är så nöjd med utseendet på denna. (studentpresent för 6år sedan).

Någon som vet vart man skall sätta in en annons på en klocka om man vill sälja en? (Tänkte då på min stuts... visst är det en studenpresent men jag kommer aldrig ha någon användning för den då jag inte gillar utseendet på denna så jag kan lika gärna sälja den och lägga de slantar jag får för den på en ny klocka som jag gillar )

Danke.

Värst vad piratmakarna har blivit duktiga sedan min Singapore-rolex tillverkades

(givetvis sjunker jag inte så lågt att jag använder den.. )

Senast redigerat 2005-06-24 16:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-24 11:49

Har haft väldig fina kopior. Har gott in på Nymans ur med en kopia och dom såg ingen skillnad. Dvs dom va tvungna att öppna klockan och kolla på urverket för att konstatera att den va Kopia.

Men nu har jag en äkta. IWC big pilot ligger å vilar på min arm.

*åter till ämnet*

Något sjukt töntigt med kopior, speciellt när folk beter sig som om de vore äkta. Safirglas eller inte, en kopia känner man igen på nåt sätt (personens agerande brukar göra sitt). Man ska alltid hålla sig till saker man har råd med (privat, business).

Snygg IWC! Riktigt schyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 10:00

Jag har två st Seamaster, en vanlig med vit urtaval och silvrig ring och en likadan fast Chronograph. Otroligt gedigna och fina klockor som dock behöver service ca vart 3e år. Glöm inte det!! Det gjorde jag och det kostade 8000:- för båda.

Jag gjorde service på min Breitling i Australien - kostade 2.500kr inkl polering och trycktest. Ska bara göras var 4:e år som tur är. Dyrt med dyra klockor långt efter inköpet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 12:10
Ursprungligen av Björnström:

Jag gjorde service på min Breitling i Australien - kostade 2.500kr inkl polering och trycktest. Ska bara göras var 4:e år som tur är. Dyrt med dyra klockor långt efter inköpet!

Jag missade ju service och servade efter 7 år, därav problemen, bl a en axel som hade slitits p g a att det gått torrt i ett lager. Svänghjulen var tvugna att justeras och bytas ut, samt lite annat smått och gott. Jag satt med under själva servicen för att se hur det går till.

Servicen utfördes hos Bo Berggren på Biblioteksgatan i Stockholm.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-08-13 16:04
Ursprungligen av Björnström:

Jag gjorde service på min Breitling i Australien - kostade 2.500kr inkl polering och trycktest. Ska bara göras var 4:e år som tur är. Dyrt med dyra klockor långt efter inköpet!

Ursprungligen av hicke:

Jag missade ju service och servade efter 7 år, därav problemen, bl a en axel som hade slitits p g a att det gått torrt i ett lager. Svänghjulen var tvugna att justeras och bytas ut, samt lite annat smått och gott. Jag satt med under själva servicen för att se hur det går till.

Vad kostar klockan? Skall man verkligen behöva göra service så snabbt på en så dyr klocka? Låter som måndagsexemplar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 13:27

Om ni vill bredda era horisonter lite så finns det riktigt snygga klockor här.
Uncrate listar andra snygga och oumbärliga saker för övrigt.
Men Seamaster är nästintill oslagbar i den analoga klassiska ligan.
Själv kör jag med G-Shock sen -98, min andra dock, eftersom den första blev stulen.

Kul ämne!! Klockfetischist! Vem Jag?
Coolaste Omegan är utan tvekan orginal Speedmaster.
Bara en sådan sak att det på boetter står:
"First watch worn on the moon" samt "Flight certified by NASA for all manned space missions!"

T-son

Bevaka tråden