Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne: 768 vs. 1280 MB ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-06-23 10:59

Har senaste iBooken (1.2 GHz) med Tiger, och ska köpa lite mer minne.

Har just nu 512 MB, 256 "onboard" + en 256-sticka som jag lånat. Ska nu köpa lite mer, och det står mellan att köpa en 512-sticka för ca 600 kr eller en 1GB-sticka för ca 1300 kr (Kingston SO-DIMM PC2700 från komplett.se, bör väl fungera?)

Just nu tycker jag att jag har för lite minne, får upp en del badbollar när jag kör flera program och Photoshop går rätt segt. Brukar ha igång Safari, mail, proteus, itunes, colloquy, transmit och det blir en del "Photoshopande".

Vad bör jag köpa? Räcker det med 512 (768 totalt) för att göra datorn rappare, eller är det 1GB som jag ska satsa på om jag vill ha mer kräm i datorn?

Vill gärna höra hur ni med 768 respektive 1280 MB minne i iBookar tycker om datorerna... Givetvis vill jag köpa 1GB, men snålheten i mig säger emot.

Tacksam för hjälp

Har ingen iBook, men gör du stora projekt med den så är nog 1280MB bäst, annars så räcker det säkert med 768.
Men grejen är ju också att framtiden går inte att förhindra och program drar mer och mer minne, så för att vara på den säkra sidan är nog 1280MB bäst, om du tänker använda datorn i några år till.

min erfarenhet är att man gråter oftare över att man inte investerade så mycket som skulle vilja än man gråter över onödigt feta investeringar. detta gäller i efterhand. när man står och ska köpa kan det svida ändå!

Ursprungligen av k3vlar:

[...] 1GB-sticka för ca 1300 kr (Kingston SO-DIMM PC2700 från komplett.se, bör väl fungera?) [...]

Jag har köpt precis ett sådant minne (fast lite billigare då jag befinner mig utomlands). Inga problem.

Det är inget att tveka om - kör på 1 GB. Så fort du har uppe InDesign, Photoshop och Illustrator på en gång (inget ovanligt för mig i alla fall), kör iMovie etc kommer du ångra dig om snålheten bedrar visheten. Men glöm iPhoto om du har något bildarkiv att tala om - 17000 bilder går fruktansvärt segt även på en G5 2x1.8 med 1,25 GB RAM... Det spelar ingen roll hur mycket minne en iBook har - iPhoto är inget för bildarkiv över säg 2000-3000 bilder. Tacka vet jag Picasa men det finns ju inte för mac

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 22:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har köpt precis ett sådant minne (fast lite billigare då jag befinner mig utomlands). Inga problem.

Det är inget att tveka om - kör på 1 GB. Så fort du har uppe InDesign, Photoshop och Illustrator på en gång (inget ovanligt för mig i alla fall), kör iMovie etc kommer du ångra dig om snålheten bedrar visheten. Men glöm iPhoto om du har något bildarkiv att tala om - 17000 bilder går fruktansvärt segt även på en G5 2x1.8 med 1,25 GB RAM... Det spelar ingen roll hur mycket minne en iBook har - iPhoto är inget för bildarkiv över säg 2000-3000 bilder. Tacka vet jag Picasa men det finns ju inte för mac

Shoebox, måste jag tipsa om.
När det gäller Picasa vs. iPhoto kan jag inte annat än hålla med, iPhoto är både långsammare, samt mer rörigt.

Men jag hittade Shoebox till macen, som verkar kunna hantera tusentals med bilder utan några problem över huvud taget, dock är det ganska dyrt, och jag har inte råd att köpa mig ett exemplar för att testa det fullt ut. Men programmet är bra mycket bättre än både Picasa och iFoto på att organisera bilder i olika kategorier, samt se till så att man senare hittar bilderna via spotlight osv osv, läs här, samt testa demot:

http://www.kavasoft.com/Shoebox/index.php

Ursprungligen av turbonallen:

Shoebox, måste jag tipsa om.
När det gäller Picasa vs. iPhoto kan jag inte annat än hålla med, iPhoto är både långsammare, samt mer rörigt.

Men jag hittade Shoebox till macen, som verkar kunna hantera tusentals med bilder utan några problem över huvud taget, dock är det ganska dyrt, och jag har inte råd att köpa mig ett exemplar för att testa det fullt ut. Men programmet är bra mycket bättre än både Picasa och iFoto på att organisera bilder i olika kategorier, samt se till så att man senare hittar bilderna via spotlight osv osv, läs här, samt testa demot:

http://www.kavasoft.com/Shoebox/index.php

Tack för tipset - skall testa! Förutom privata bilder sitter jag med stora mängder jobbrelaterade fotografier, ritningar och andra illustrationer. Testade att slänga in allt i iPhoto (hemma ligger allt i egenhändigt ordnade mappar på två speglade firewire-hårddiskar) för att se om det gick att använda för fotoboksframställning via pdf samt bildarkiv för jobbet. Men på sikt tror jag inte det... Om inte annat närmar jag mig snabbt den övre gränsen på 25000 bilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-23 13:20

Jag köpte förra året en PowerBook 12". Övertygad om att 1 GB är det enda rätta. OS X slukar internminne. Då betalade jag 4000 kr på Macoteket..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-23 14:34

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304501&cks=PRL är det detta minnet någon nände? kan snart också behöva mer minne i min ibook.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-06-23 21:13

Det var just det minnet jag tänkte på Blir väl att beställa (1GB) snart då, men ger mig själv helgen som betänketid...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 17:56

Webhallen har väldigt bra priser på kingstonminnen med 39 kr i frakt:
512 för 529 (PC2700): http://www.webhallen.com/prod.php?id=37316
1024 för 1195 (PC2100): http://www.webhallen.com/prod.php?id=37319

jag beställde precis 512-varianten, 1024 skulle vara sjysst men det känns lite ovärt att lägga ner så mycket pengar på en iBook..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-21 14:55
Ursprungligen av Jello:

Webhallen har väldigt bra priser på kingstonminnen med 39 kr i frakt:
512 för 529 (PC2700): http://www.webhallen.com/prod.php?id=37316
1024 för 1195 (PC2100): http://www.webhallen.com/prod.php?id=37319

jag beställde precis 512-varianten, 1024 skulle vara sjysst men det känns lite ovärt att lägga ner så mycket pengar på en iBook..

Jag beställde 1024'an i förrgår... bara att vänta på att de ska få in den först... denna olidliga väntan.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-06-26 21:47

Tack för tipset, billigt!

Inte riktigt bestämt mig än dock... :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-27 01:27

Haha, jag har lagt en order på 12" pb häromdagen som fortfarande är open så att säga och tänkte att 768 räcker nog. Vill jag har mer får jag väl kränga/ge bort 512:an (som kostar 600kr mer) till exet eller liknande men nu funderar jag på om jag inte skall ändra och få 512 och 'slänga bort' 256:an och köpa en 1gb direkt.

Tips mottages gärna
Jag får sova på saken tror jag, ordern borde inte gå iväg ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 06:47

Köp så mycket som du bara kan. Jag upplever för övrigt att 10.4 kräver mer minne än vad 10.3 gjorde - min pb g4 (1,5 GHz) har för tillfället bara 512 MB (pga att den ena minnesplatsen strejkar) och jag drabbas betydligt oftare av badbollar och annan seghet sedan jag uppgraderade till 10.4. Just efter omstart känns datorn rappare än i 10.3, men så fort jag haft igång några program så blir det en hel del cachande och jag får starta m datorn varje dag. Så var det inte under 10.3, så det här med att köpa så mycket minne man bara kan känns viktigare än någonsin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-27 16:20

Avbrøt ordern då man inte fick modda och tænkte lægga en ny. Ni får gissa om Apple ær lika snabba på att slæppa sin reservation på pængar eller inte. Bah, får ta skiten sen. Nu Roskilde!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 21:15

Jag kör på 768 och det funkar fint för Safari/Skype/Fire/Mail/Word + arbete i Photoshop eller Indesign. Observera dock att jag inte gör något proffsarbete då utan bara leker lite med grejer för presentationer i plugget.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 15:31

kan meddela att jag är väldigt nöjd med mitt 512 kingstonminne iaf. snabb leverans också med tanke på att det inte fanns på lager när jag beställde..

jag har en likadan ibook och kör med sammanlagt 768. det funkar fint och då kör jag mest logic pro och spelar in musik...
kan tänka mig att det skulle vara jävligt sweet med ytterligare 512 meg, men samtidigt tror jag att det är lite av en vanesak...

köp så mycket du har råd med, och argumentet att "inte lägga så mycket på en ibook" köper jag inte, datorn är ju ett verktyg!??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-26 10:38

Idag utökade jag minnet från 512 MB till 1280 i min iBook. Har inte riktigt kunnat testa hur snabb den är än, men bytet gick smärtfritt och väldigt lätt sånär som på att mina händer inte är lämpade för de där små pytteskruvarna. Men det gick bra i alla fall.

1
Bevaka tråden