Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glömt routerns lösenord!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-21 19:33

Jag har en DI-514 och har glömt lösenordet. Datorerna fungerar bra nu men någon ny kan jag inte koppla in. Finns det något sätt att ta bort lösenordet, alternativt hitta det utan att återställa routern? Jag har både mac och en gammal PC kopplat till den men vill nu koppla in ytterligare en mac. Jo, jag skrev upp det på en lapp en gång men lappen är försvunnen...

Ursprungligen av ariis:

Jag har en DI-514 och har glömt lösenordet. Datorerna fungerar bra nu men någon ny kan jag inte koppla in. Finns det något sätt att ta bort lösenordet, alternativt hitta det utan att återställa routern? Jag har både mac och en gammal PC kopplat till den men vill nu koppla in ytterligare en mac. Jo, jag skrev upp det på en lapp en gång men lappen är försvunnen...

Reset button (pressing this butoon restores the router to its orginal factory defoult setting

hitta reset knappen

Mvh.hanibal

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-21 20:17

.. men då försvinner ju alla inställningar, och det skulle ju undvikas!

Det är nog ändå det enda sättet att kunna ändra konfigurationen

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-21 20:30

Det borde ju finnas lagrat på något vis i datorn och min tanke var att man skulle kunna se det via Terminal eller något annat program. Helst skulle jag vilja slippa göra om alla inställningarna.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-21 21:00
Ursprungligen av ariis:

Det borde ju finnas lagrat på något vis i datorn och min tanke var att man skulle kunna se det via Terminal eller något annat program. Helst skulle jag vilja slippa göra om alla inställningarna.

Du har det inte sparat i nyckelhanteraren då? Jag har hittat lite bortsprungna lösenord där!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 21:11

Pröva med hypnos för att få fram det som du inte skulle glömma ....

Ebbe

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Du har det inte sparat i nyckelhanteraren då? Jag har hittat lite bortsprungna lösenord där!

Försök med detta tips! Det ligger massvis med lösenord man glömt existerade där. Programmet borde egentligen klassas som en säkerhetsrisk... tänk om nån tomte tryckt att alltid godkänna att användaren kikar på lösenordet. Då är ju allt öppet för vem som helst som sitter vid burken!

det ska gå att exportera alla dina inställningar till en fil, så att du när du resetat den kan importera dem igen. det kan ju ta ett rätt bra tag annars att konfigurera upp allting igen...

lycka till!
/mwe

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-22 10:42
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

det ska gå att exportera alla dina inställningar till en fil, så att du när du resetat den kan importera dem igen. det kan ju ta ett rätt bra tag annars att konfigurera upp allting igen...

lycka till!
/mwe

Man kan exportera men man måste ju komma in i routern innan man kan göra det.

Ursprungligen av what:

Man kan exportera men man måste ju komma in i routern innan man kan göra det.

du har en poäng där... jag måste ha för mycket blod i koffeinomloppet, jag viker mig och hämtar en kopp!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-21 20:54

Om du inte har ändrat lösenordet kan du ju prova med dumma kombinationer som admin / admin och liknande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-21 20:59

Jag vet att det är ändrat jag skrev ner det. Enligt teknikern som hjälpte mig att knyta samman PC och mac så var det så naturligt för mig att jag inte skulle glömma det. Hm. Nåväl missatg gör man ju och jag kanske trösta mig med att det kan ha funnits på en hårddisk som gick sönder. Synd att man inte kunde se det i terminalen nu får jag väl resetta routern helt enkelt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-21 21:30

Eller anställ Hathi, elefanten som aldrig glömmer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-21 21:41

Lite sent nu att anställa en elefant men till nästa gång kanske. Hypnos är ju ett alternativ men vem kan hypnotisera idag? Troligen mer besvär än att återställa allt. Det som retar mig är ju att datorn vet lösenordet och använder det varje dag. Nyckelhanteraren har den inte tyvärr.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-21 22:34

Kan du inte spara ut inställningarna som en textfil. Återställ routern och ladda tillbaka inställningarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-21 22:35

Jag tror att det nog inte finns så mycket att göra. Men vad är problemet med att återställa routern. Det är väl inte vara så svårt att ställa in den rätt igen. Om du är oerfaren så förstår jag att det känns svårt men det finns säkert folk här och på andra ställen som kan hjälpa dig. Och eftersom du nu måste göra inställningar själv så lär du dig till nästa gång och sen kanske du kan tillräckligt mycket en dag för att hjälpa andra.

Jag har ställt in flera olika routrar mot olika bredband och jag vet att det inte är så användrarvänligt och jag förstår att många trådlösa nät är öppna eftersom det är besvärligt och man vet inte rikigt hur man ska göra. Men börja så här återställ routern och leta fram dokumentationen om din router. skaffa också fram dina bredbands papper. Är det nått som känns osäkert så fråga här!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 10:05

har du ändrat defaultlösenordet? annars så finns det på deras hemsida..
om du har ändrat det så finns det inte mycket mer att göra än att nolla den, göra om inställningarna och denna gång spara inställningarna till en textfil samt skriva ner lösenordet..

hör av dig om det skulle strula med inställningarna, det finns många här på 99mac som är riktiga fenor på datorer har jag hört..

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-22 17:00

Det löste sig, en kompis hade en linux bärbar som han tog hit och med ett hackerprogram så kunde den känna av vad som sändes och på något underligt vis så fick han fram lösenordet. Men bara till routern han kunde inte gå in i datorn - det lösenordet kunde han inte se. Sen uppdaterade jag routern med ny programvara, gjorde nya bättre inställningarna och allt fungerar ungefär som innan. Samtidigt fick jag reda på att bara på vår gata kan man enkelt komma in på 13 olika nätverk och in i åtta oskyddade datorer utan större problem. Utan hackerprogram.
Så jag ville bara säga det att man skall nog ha lösenord och skydda sig ordentligt. Dessutom skall man skriva ner det på papper...:-) men tack för alla tips och råd!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 10:07
Ursprungligen av ariis:

Så jag ville bara säga det att man skall nog ha lösenord och skydda sig ordentligt. Dessutom skall man skriva ner det på papper...:-) men tack för alla tips och råd!

tja, med tanke på att du hade lösenord och att din polare tog fram det så undrar man om det verkligen hjälper jag måste erkänna att lösenordsskyddade nätverk aldrig har hindrat mig om jag vill surfa..

då kan jag ju slå ett slag för öppna nätverk! lämna ditt nätverk så som du önskar finna det. om man inte låser sitt nätverk så behöver ju ingen hacka det för att låna det. och om alla resonerade så så skulle man ju kunna surfa överallt!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 10:17
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

då kan jag ju slå ett slag för öppna nätverk! lämna ditt nätverk så som du önskar finna det. om man inte låser sitt nätverk så behöver ju ingen hacka det för att låna det. och om alla resonerade så så skulle man ju kunna surfa överallt!

jag håller med... fri access till internet hos mig. så ni vet
själva grundprincipen med internet bygger på många bäckar små.. helgrymt om man om ett par år kan ha konstant uppkoppling via airport..

sen finns det problemet med klåfingriga killar och tjejer (gubbar/tanter också för delen?) som jävlas..

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-22 17:41

tur att du hade Hacker kompis.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-23 09:59

På ett vis blir man också rädd när man ser och fattar vad dom kan göra. Å andra sidan är det hans jobb att stoppa hackers så han är på den "goda sidan" dessutom gillan han mac.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 10:47

Jag förstår inte riktigt vad din kompis dator gjorde... sniffade på nåt sätt, visst, men vilken dator i nätverket håller på och skickar ut adminlösen till routern? Och med vilket syfte?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-23 17:41

Det var ju PC den lille bärbare som jag har i reserv som gjorde det. Man kan inte lita på en PC helt enkelt....

1
Bevaka tråden