Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toast vill inte bränna DVD på rätt sätt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt bränna en DVD film i Toast men när jag kör den i DVD:n så ser jag bara alla .vob filer . det vill säga filmen/menyerna körs inte igång på en gång. Jag har hört att för at få det att fungera måste toast skapa en så kallad TS folder...stämmer det? Hur gör man en sådan + vad gör jag för fel?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-22 11:08

Hej!
Du måste skapa en VIDEO_TS mapp och en AUDIO_TS mapp!
I VIDEO_TS mappen lägger du alla filer!
AUDIO_TS mappen kommer att vara tom!
Sedan är det bara att bränna!
Hoppas detta löser ditt problem!

ok, vart lägger jag audiomappen? I rooten av TS eller?

Om du har backat upp en kommersiell DVD så ska du dra VIDEO_TS till Toast och sen kan du i Toast göra en ny mapp som heter AUDIO_TS och sen bränna. Notera att skivan måste heta exakt som originalet.
Bästa sättet är att använda sig av Mac The Ripper som är gratis och som du kan tanka hem. Den tar bort ev regionkod och annat tjafs och lägger hela rasket i en mapp som heter likadant som originalet.
Om innehållet är för stort för att få rum på en vanlig DVD så funkar det bra att bränna med Roxio Popcorn, ett kommersiellt program som du kan köpa på Roxios hemsida. Popcorn krymper ner filerna så de får plats utan märkbar kvalitetsskillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 16:04

"DVD Imager" är ett väldigt smidigt program. Dra en VIDEO_TS-mapp till det så skapas det en skivavbild, i rätt format och med rätt mappar i, som går att spela upp och/eller bränna felfritt.

Alltså hur gör man en audio ts mapp i Toast, vilken meny o vart lägger man den??

Har provat nu enligt ovanstående instruktioner, fungerar ej. DVD:n visar bara en lång lista med filer i min DVD spelare och den verkar inte ha skapat en audio_ts mapp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-24 17:50
Ursprungligen av Matador2003:

Har provat nu enligt ovanstående instruktioner, fungerar ej. DVD:n visar bara en lång lista med filer i min DVD spelare och den verkar inte ha skapat en audio_ts mapp.

Starta Toast och välj Video. Där hittar man "Advanced" och sedan välja "DVD-video from VIDEO_TS"

Då kan du ta en mapp som heter VIDEO_TS (som ligger på hårddisk) och dra o droppa på programmet (Toast).
När du ska börja bränna så skapas Toast automatisk en mapp kallas AUDIO_TS
Det är bara att köra på ! Det är så enkel.....

  • Medlem
  • 2005-06-24 13:18

Du har väl bränt som DVD-video och inte som Data?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-06-24 19:52

Om det skulle vara över 4,5GB så är nog det enklaste att ta bort audio för andra språk. Ofta finns det helt onödiga som Islänska, Danska och Finska. Ta bort dom du inte kommer lyssna på helt enkelt.

1
Bevaka tråden