Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej slå på Airport

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funkar inte vare sig i menyraden eller i Internetanslutning. Det senare meddelar bara att Airport länkstatus inte är tillgänglig.

Använder en Powerbook med fabriksinstallerat kort. Har använt det tidigare utan några som helst problem. Flyttade dock nyligen och har precis fått användaruppgifter från nya bredbandsleverantören (Bornet via telejacket, samma som på tidigare adress) vilket funkar smärtfritt direktkopplat till modemet.

Vad har jag missat?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 22:16

Nu vet jag inte om det är den tidiga aiport eller om det är express du har. Jag hade samma problem just efter en flytt att det inte funkade någonting. Jag var tvungen att återställa airporten, det sitter en sån knapp någonstans bak på den om det är den gamla airporten, om det är express så vet jag inte var den sitter. Kör själv express numera och har inte haft några problem som inte lösts sig genom att starta om den.

Men det kanske du har testat redan?

Min lösning var att jag på värddatorn (den som ligger närmast nätet) klickade av och sedan på "Internetdelning" - då kom jag vidare med Powerbooken och dess airportkort - möjligen men osäker även brandväggens webbdelning. Dessvärre så kunde jag inte samtidigt streama in till förstärkaren via Airport Express fast det är en helt annan historia. DHCP på Powerbooken.

Tack men det är alltså sändningen från datorn som inte kan slås på och bör således inte ha med bassstationen att göra alls. Har säkert glömt något busenkelt men kan inte komma på vad.

Kör Airport Extreme.

Någon annan?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 20:41

Du har gjort det sedvanliga med rättighetsreparation och ev nollställt parameterminnet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-22 00:08

Hittar datorn kortet i "Om den här datorn/mer info"? Om inte, prova att trycka in airport-kortet en extra millimeter. Har varit med om att kortet inte hittades för att det inte satt i tillräckligt ordentligt.

Datorn hittar kortet i "Om den här datorn" vilket torde utesluta fel på kortet liksom att det inte skulle sitta i riktigt. Vilket annars vore mest troligt. Eller hur uppför sig en dator utan kort när man försöker slå på Airport?

Zappat PRAM hjälpte inte heller.

Får försöka få tid att ringa Apple Supporten imorgon. Hade hoppats slippa dock.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-24 07:17
Ursprungligen av Johan Andersson:

Eller hur uppför sig en dator utan kort när man försöker slå på Airport?

När mitt kort "försvann" så hade jag ikonen kvar i menyraden (eftersom jag hade haft den där innan) men alternativen var "gråade" har jag för mig. "Om den här datorn" hittade inget kort och i nätverksinställningar fanns inte Airport som alternativ längre.

Problem solved.

För idiot som mig är det konstigt att det inte framgår tydligare att internet måste vara inställt för DHCP för att man över huvud taget ska kunna slå på Airport.

Tack för hjälpen 99mac!

1
Bevaka tråden