Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL och 10.4 Server?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis installerat MySQL 4.0.24 på en 10.4.1 server.
Dundrade in phpMyAdmin också.

Jag kan fixa och trixa med databasen från phpMyAdmin, dock varnade den för att jag inte satt något root lösenord på mysql server, okej tänkte jag gör det via phpMyAdmin.
Allt funkar fint via phpMyAdmin men så lägger jag till användare som ska få använda specifika databaser och dessa får "Couldn't find required database." när jag försöker koppla upp mig via php mot databasen.

Attans tänkte jag jag gjorde nog något fel bäst att kolla att jag kan logga in mot mysql med dessa uppgifter.
Sagt och gjort så hoppade jag in i terminalen sshade till server och skrev:
mysql -u productuser -p
Jag får upp lösenordsfrågan men när jag skriver lösenordet så får jag detta felmeddelande:
ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2)

Va tänkte jag, dog servern? Surfade in via phpMyAdmin och kollade status nej den är uppe.
Skumt.
Testade
mysql -uroot -p
Jag får upp lösenordsfrågan men när jag skriver lösenordet så får jag detta felmeddelande:
ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2)

Vad är det som hänt och var gör jag åt det??
mysqladmin kan jag inte använda alls.

Hur resettar jag en mysql databas att gå tillbaka till läge den hade efter installationen?

Mitt tips tro det eller ej är att INTE köra MySQL på OSX Server. Just Darwin, kerneln har extremt dålig prestanda på MySQL samt så fungerar de inte ibland som det ska. Jag har dock bara testat 10.3 Server.
Mitt val på just server biten är att köra nån annan form av *NIX som server OS. Du förlorar i användargränssnittet med vinner i prestanda.

Upp till dig att välja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 19:39
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Mitt tips tro det eller ej är att INTE köra MySQL på OSX Server. Just Darwin, kerneln har extremt dålig prestanda på MySQL samt så fungerar de inte ibland som det ska. Jag har dock bara testat 10.3 Server.
Mitt val på just server biten är att köra nån annan form av *NIX som server OS. Du förlorar i användargränssnittet med vinner i prestanda.

Upp till dig att välja.

Det är är skitsnack. Jag antar att du refererar till anandtechs artikel som är rent felaktig.

I korthet kompilerade dom en version av mysql som inte var optimerad för OS X trådhantering, dessutom med en gammal version av gcc som inte optimerar för altivec.

Den version av mysql som skeppas med OS X är tweakad och kompilerad med rätt version av gcc. Den lider inte alls av de prestandaproblem som du syftar på.

Jag har inte de kraven på prestanda så det går bra att köra den under Darwin.
Någon som har en lösning på mitt problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-21 13:31

Har haft liknande problem, för mig gick det att lösa via t ex. mysql kommando promten på följande sätt:
mysql -u root -p -h 127.0.0.1

det kan ju vara så att du har något problem med DNS inställningarna för din dator lokal och det är det som strular.

Ursprungligen av nubbe:

Har haft liknande problem, för mig gick det att lösa via t ex. mysql kommando promten på följande sätt:
mysql -u root -p -h 127.0.0.1

det kan ju vara så att du har något problem med DNS inställningarna för din dator lokal och det är det som strular.

På detta sätt jag kan logga in med rätt uppgifter mot servern och den säger sig vara en 4.0.24.

Jag har DNS problem finns en annan tråd om det.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-21 13:48

Så här ligger det till:
I 10.4 så är versionsnumret påMysql 4.1 Den versionen använder ett nytt verifieringssystem som jag förstått det. Den clientversion av mysql som php har kompilerats med är version 3.23.49, så när man använder phpmyadmin kan den inte verifiera lösenordet längre.
Himla dumt gjort av apple.

Jag håller nu på att kolla hur jag kan kompliera om php-modulen, jag testade den version som finns på entropy, men det var samma version där. Man kan få Mysql att använda det gamla verifieringssättet, det har beskrivits här Entropyforumet och här Appleforumet bl.a

Men phpMyAdmin säger att 4.0.24 just nu är jag trött och kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde när jag satt upp servern om jag installerade mysql själv.
Detta med lösenordssystemet som ändrats är jag medveten om men eftersom phpMyAdmin säger annat än 4.1 så trodde jag att det var det gamla systemet som gällde och jag har inte kunnat kolla med mysqladmin vad det är för version som verkligen är i servern.

Jag kan installera om servern helt rått, jag har inget viktigt i den ännu så det skulle vara ett perfekt tillfälle att redera hela paketet.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Så här ligger det till:
I 10.4 så är versionsnumret påMysql 4.1 Den versionen använder ett nytt verifieringssystem som jag förstått det. Den clientversion av mysql som php har kompilerats med är version 3.23.49, så när man använder phpmyadmin kan den inte verifiera lösenordet längre.
Himla dumt gjort av apple.

Jag håller nu på att kolla hur jag kan kompliera om php-modulen, jag testade den version som finns på entropy, men det var samma version där. Man kan få Mysql att använda det gamla verifieringssättet, det har beskrivits här Entropyforumet och här Appleforumet bl.a

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-21 20:14

Jo, det är nog 4.0.24 som installeras med Tiger server. Jag la in Entropys för där fanns GD + massa annat inkompilerat godis som jag ville ha.
När man loggar in som nubbe gör då använder man väl inte klienten som är kompilerad med php? DNS-problem är det nog inte. Det är många som brottas med detta, se mina tidigare länkar.

Nej, som nubbe gör så är det via terminalen.

Detta fungerar alltså inte:
mysql -uroot -p

Medans detta fungerar
mysql -uroot -p -h 127.0.0.1

Lokalt på servern.... skumt sa bull.

1
Bevaka tråden