Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in bittorrent!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-06-20 09:15

Jag är ny macanvändare och har installerat bittorrent. hade ett annat program på pc'n. då kom jag lätt upp i 200kb/s med 50 seedare. nu kommer jag knappt upp i 50kb/s. Jag har skrivit in tvp-port 6881-6889. Jag delar nästan mer än jag får hem har jag märkt. finns de nå fler inställningar man kan göra för att optimera nerladdningen. jag har 8mbit adsl så inställningarna ska optimeras efter de!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-20 09:53

Om du har den inbyggda brandväggen igång bör du öppna upp dessa portar. Detsamma gäller om du kör via en router.

Den andra frågan är ju om du tar hem samma typ av filer som du gjorde på pcn. Antalet användare är ju färre, och eventuellt sitter folk på sämre uppkopplingar. *gissar*

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-06-20 10:33
Ursprungligen av memark:

Om du har den inbyggda brandväggen igång bör du öppna upp dessa portar. Detsamma gäller om du kör via en router.

Den andra frågan är ju om du tar hem samma typ av filer som du gjorde på pcn. Antalet användare är ju färre, och eventuellt sitter folk på sämre uppkopplingar. *gissar*

nä jag har inte satt igång den inbyggda brandväggen. de finns ju saker attt ändra på inställningar, t ex "max antal ul-poster" och "anslutningsrak ut". gåre ställa in de på nå vis så de går fortare. man borde ju kunna ställa in lite efter hur snabb uppkoppling man har?

Har själv fått känslan av att bittorrent är slöare på mac:en. Sitter själv med 8Mbit adsl och hastigheterna kommer sällan över 50kbit/s även om man har +50 seeders. Vet ej om det är en dålig portning eller vad det kan vara. Samtliga portar är öppna osv.

  • Medlem
  • 2005-06-20 12:50
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Har själv fått känslan av att bittorrent är slöare på mac:en. Sitter själv med 8Mbit adsl och hastigheterna kommer sällan över 50kbit/s även om man har +50 seeders. Vet ej om det är en dålig portning eller vad det kan vara. Samtliga portar är öppna osv.

Måste hålla med här. Jag har gått över till PC eller Linux för att tanka hem senaste linuxdisten eller liknande, för prestandan är oftast mer än dubbelt så bra (vid låg last och många seedare). Dock har jag inte försökt bena ut varför, det beror sannolikt på mjukvara, men jag kan tänka mig att det finns annt som lurar i bakgrunden. Det kan vara så att protokollstacken för vissa program är inte optimerad pss i MacOS.

När det är många (20-70) seedare på mina nerladdningar går det skatare än när jag har ca 4-10 seedare, kan detta ha någonting att göra med att jag sitter på en 0,5 mb lina?

Senast redigerat 2005-06-20 19:36

Sätt ett tak på uplinkhastigheten, ligger denna obegränsad så fylls den och då får inte ACK-arna plats och downlinken begränsas.

Jag utgår ifrån att ni andra, liksom jag, laddar Linux-distar?

EDIT: Fattades ett 'u'

Senast redigerat 2005-06-20 15:20

Det är precis vad vi utgår från.

  • Medlem
  • 2005-06-20 15:43

Prova med Azureus, där har du fler inställningsmöjligheter.

Har satt tak på uploaden (20K av 80), utan större skillnad i hastigheten.
Testade Azareus ett men gick över till Bittorrent igen då jag kände att det var mycket mer GUI-vänligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 15:53

Sätt uppladdningstaket på ca 70 % av den totala uppladdningskapaciteten. Efter att jag satte mitt tak till 60, ökade mina hastigheter från ca 10 KiB/s till ca 150-200 KiB/s.

Ursprungligen av Rajje:

Sätt uppladdningstaket på ca 70 % av den totala uppladdningskapaciteten. Efter att jag satte mitt tak till 60, ökade mina hastigheter från ca 10 KiB/s till ca 150-200 KiB/s.

Intressant. Ska testa detta vid tillfälle. Återkommer med resultat.

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Återkommer med resultat.

Resultat: Inget bra. Att sätta taket högre gör bara att jag laddar upp mer än ner. Endast testat på en fil änsålänge så testet fortsätter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 23:37
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Resultat: Inget bra. Att sätta taket högre gör bara att jag laddar upp mer än ner. Endast testat på en fil änsålänge så testet fortsätter...

Ja, nej högre kommer att ge motsatt effekt. Det man vill är att blockera upphastigheten så mycket som möjligt, men ändå ha lite kvar så att man kan ladda upp saker också.

I Azureus är det mycket enkelt.
Ställ in vilken IP som det skall port-forwarda till i Azureus, samt vilken port som skall användas.
Och sen givetvis det vanliga, öppna port i brandväggar.

Klart! Kommer lätt upp i flera hundra kB/s

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-20 20:13

Det finns också en Auto-Speed plugin till Azureus som automatiskt begränsar u/l för att maximera d/l.

Jag brukar få 600 KiB/s när jag suger ner saker som bäst.. Men det beror ju på seedarna.. Så det kan vara olika gång till gång.

Kör Azureus. Inte lika snyggt. Men kickar den officella klientens rumpa. Använder RSS pluggen som laddar announces på trackers.. Mycket smidigt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-21 01:14
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jag brukar få 600 KiB/s när jag suger ner saker som bäst.. Men det beror ju på seedarna..

Kör Azureus. Inte lika snyggt. Men kickar den officella klientens rumpa. Använder RSS pluggen som laddar announces på trackers..

Underbar nysvenska!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-06-21 09:04

Nu kör jag visserligen Tomato och 0.5 mb ADSL men såna där hastigheter har jag då rakt aldrig varit i närheten av Fast programmet är ju simpelt osv och fungerar.

Finns det något sätt jag kan påverka hastigheten och hur då så att den blir högre än 50 k/s som jag tror är det högsta jag sett (vanligtvis 10 k/s)? Portar? Hur öppnar man dem? Använder mig av den inbyggda brandväggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 11:16

ADSL suger. Så är det bara. Oavsett om det är PC eller Mac som används. Jag ett program som heter NetLimiter (eller något sånt) på PC som automatiskt (nåja, med lite inställningar) begränsar uploaden för olika program. Bittorrent funkar ju så, att ju snabbare man laddar upp, desto snabbare får man ladda ner. Alltså gäller det att hitta den snabbaste upploadhastigheten utan att downloaden strypsav ADSL. För mig, med 8/1 ADSL-lina ligger den gränsen på runt 70kb/sek. Jag har experimenterat fram den med NetLimiter, där man i princip kan dra i ett reglage och se hur trafiken påverkas. När jag satte samma gräns i Bittorrent på Macen funkar det lika snabbt som på PC:n. Lokala variationer kan förekomma mellan filer, självklart.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-21 13:13

Jag kör BT på en liten G4 400 och normalt använde jag Azureus, men eftersom den är javabaserad är den ganska slö.
SÅ nu har jag börjat använda Tomato http://www.sarwat.net/bittorrent/.
Mycket trevlig liten klient, ganska snabb och stabil.
Mycket nöjd med den.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-06-21 15:44

Nu har jag vanliga bittorrent klienten. Hur skulle ni ställa in denna om ni hade 8mbit. har bifogat en bild på hur de ser ut i "inställningar"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 16:19
Ursprungligen av ibanez:

Nu har jag vanliga bittorrent klienten. Hur skulle ni ställa in denna om ni hade 8mbit. har bifogat en bild på hur de ser ut i "inställningar"

Jag tror inte att anslutningstaket har någon större betydelse. Det viktiga är "maximal ul-hastighet" under fliken "Anslutning". Där har jag skrivit 65 eller 70.
Inte heller nedhastigheten på uppkopplingen spelar så stor roll, om man har låg upphastighet. Har du 8 Mb/s ADSL, har du antagligen bara 1 Mb/s upp, precis som jag, fast jag har 24 Mb/s ner. "ADSL2+"-tekniken verkar inte kunna ge så mycket mer än 1 Mb/s upp, oavsett nedhastighet ...

Alltså: Har man 1 Mb/s upphastighet på sin uppkoppling bör man sätta maximal uppladdningshastighet till 65-70.

Vad är Bittorrent?!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-21 20:58

Vad är Google ?

Ursprungligen av memark:

Vad är Google ?

Nu har jag läst på. Är detta verkligen nåt som diskuteras på 99mac!?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-21 23:20
Ursprungligen av iJohannes:

Nu har jag läst på. Är detta verkligen nåt som diskuteras på 99mac!?

BitTorrent kan användas till mycket olika saker, varav många är lagliga.
WorldOfWarcraft är ett spel som använder BT för att ladda ner nya patchar till sej.
Många företag som ska skicka ut stora filer till många använder BT.
Sen är det väldigt populärt bland fildelare oxå

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-21 23:19

Ja. Programmet kan användas på massor av sätt, men det sprids en hel del laglig programvara via det, t ex olika Linux-distributioner, och spel-demon.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 16:42

Någon som vet hur man skall ställa in Airport för att öppna upp portkoppling? ( Har en Quicksilver kopplad med Ethernet till Airport Extreme som ligger på Zyxel ADSL 24Mbit. )

Allmän port,Egen IP, Egen port? 6881, 10.0.1.201, 6881 har jag testat för att köra Azureus. Men det ger fortfarande NAT-fel.

1
Bevaka tråden