Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LightScribe - någon som prövat?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-11 23:15

Hej,

funderar på att köpa en LaCie D2 DVD+/-RW LightScribe (en DVD-brännare).

Är det någon som använt sig av LightScribe-tekniken och kan ge ett omdöme om hur den fungerar. Hur upplevs kvalitén? Känns skrivtiden lång?

Om någon har erfarenhet av ovan nämnda brännare eller varianten utan LightScribe så får ni gärna säga vad ni tycker om dem i största allmänhet.

Har själv äntligen tänkt styra upp backup och lagring av digitalfotosamlingen. Vet att modellen utan LS skriver snabbare men gissar att jag inte kommer bränna så mycket och ofta att det spelar roll. Kommer jag ångra mig?

Alla synpunkter mottages tacksamt.

/Cilla

  • Medlem
  • 2005-06-13 10:46

Ska jag tolka denna kompakta tystnad som att det verkligen inte finns någon på detta forum som har några erfarenheter av LightScribe?

Ursprungligen av cilla:

Ska jag tolka denna kompakta tystnad som att det verkligen inte finns någon på detta forum som har några erfarenheter av LightScribe?

Jag fick vår nya LightScribe-brännare förra veckan men har några deadlines nu så jag hinner inte få fart på den än på några dar.

Vi ska ha den till gebort-skivor men jag såg även chansen att få en dual-layer-brännare i huset.

Jag väntar tills LightScribe 2 kommer (bränna in färgbilder).

  • Medlem
  • 2005-06-21 10:41

Tack för svar.

Andersson: Finns det några uppgifter om när LightScribe2 kommer?

Färg låter ju onekligen roligare, men det kan vara tröttsamt att sitta och vänta på framtidens produkter. Stämmer min uppfattning att det nu bara finns en färg (en sorts koppar-ton som man kan få mörkare eller ljusare)?

Kanske Anders Täpp vet: Har du hunnit testa din brännare?

-Cilla

Jag tror Andersson behagar skämtar lite om LightScribe 2. Skivorna har en bronsaktig ton och det brännaren gör är något som liknar en etsning i färgen.

Jag har inte hunnit testa än men ska försöka hinna innan semestern.

Intressant tråd, jag är själv väldigt nyfiken på LightScribe. Jag kommer nog köpa en LaCie Lightscribe-brännare för att testa. Dock har jag inte hittat några DVD-R skivor, bara DVD+R.
Kan någon förklara skillnaden, för och nackdelar med de olika + & - skivorna??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-24 10:26
Ursprungligen av cilla:

Hej,

funderar på att köpa en LaCie D2 DVD+/-RW LightScribe (en DVD-brännare).

Är det någon som använt sig av LightScribe-tekniken och kan ge ett omdöme om hur den fungerar. Hur upplevs kvalitén? Känns skrivtiden lång?

Om någon har erfarenhet av ovan nämnda brännare eller varianten utan LightScribe så får ni gärna säga vad ni tycker om dem i största allmänhet.

Har själv äntligen tänkt styra upp backup och lagring av digitalfotosamlingen. Vet att modellen utan LS skriver snabbare men gissar att jag inte kommer bränna så mycket och ofta att det spelar roll. Kommer jag ångra mig?

Alla synpunkter mottages tacksamt.

/Cilla

Hej, jag har en Lightscribe-brännare och jag kan ge mina synpunkter på den.
Det är som fler nedan har sagt bara gråskala än så länge, dock är det inte "hela vägen", svart är inte 100% svart tex, och alla skivor jag har hittat är guldfärgade.. så vitt = guld. svart ser ut att vara en mörkare lila.
Det tar lång tid - nästan 30 min att "bränna" en bild på skivan, det går att få det snabbare, men om man inte har kvalitén satt på max ser det riktigt risigt ut.
Om man finner sig i det här - som jag gör, så är det riktigt trevligt, man lär sig hur man ska använda den för att få bilderna att se bra ut.
Jag är inte helt säker, men jag har fått för mig att det snarare är skivorna än brännarna som måste utvecklas för att få färg, och att man ska kunna uppdatera firmwaren på brännaren sen istället för att köpa en ny.
Mer info finns att läsa på http://www.lightscribe.com

/Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-24 15:59

Hej!

Jag gick och köpte en extern HP 640e FW med LightScribe. Tyvärr valde jag bort Lacie versionen eftersom jag inte är så macvan... Glömde bort att stödet för nya produkter är lite bristfälligt på Mac sidan.

Mig veterligen är Lacie det enda företag som levererar med produkter för att bränna Lightscribe skivorna. Jag har hittat en produkt för att bränna labels som klarar lightscribe men jag saknar själva drivrutinerna för detta. Hoppas att det kommer om några månader om exempelvis Toast skickar med sånt...

Vad gäller kvalitet så blir det bra om man bränner i högsta läget samt har en mer heltäckande bild. Jag tycker det är klart köpvärt istället för att skriva själv...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 16:30

Hej

Jag tar och återupplivar denna tråd. Har precis köpt en DVD-brännare och såg att den stöder LightScribe tekniken. Finns det några som använder LightScribe på mac? Och i så fall vad använder ni för program som stöder detta, för jag fick inte med något till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 08:57

Hej!

För att använda på MAC måste du ha en brännare från en tillverkare som officiellt stödjer LightScribe. Den enda som gör detta idag för MAC är Lacie.

DiscLabel skall tydligen också stödja detta men jag fick det inte att fungera **för ett år sedan**.
http://www.smileonmymac.com/

http://www.lightscribe.com/support/index.aspx?id=302

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 08:59

ah här fanns en driver också för mig...

http://www.smileonmymac.com/disclabel/download.html

Skall nog testa när jag kommer hem

1
Bevaka tråden