Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskussion om pseudonymer och användarprofiler

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med en annan tråd här i feedback i tanken tänker jag här och nu skapa en ny om Pseudonymens vara eller icka vara här på forumet.

Jag själv använder ju en sådan och med dagens diskussion har jag funderat en del varför jag och många med mig använder en dylik.

Visst det kanske finns många här på forumet som heter detsamma både i för och efternamn även om det inte är så troligt med alla namn, problemet om det nu skulle finnas ett sådant att man på något sätt skulle vilja vara unik så är ju den saken lätt ordnad medelst ett fotografi på personen ifråga eller som nu en specifik avatar.

Om nu 99mac vill framstå som ett seriöst forum som det i många stycken är så varför inte stämma i bäcken. Alla som postar i forumet skulle ha sitt rätta namn där det hör hemma det vore väl ett steg i rätt riktning eller?

Skull inte det göra att 99mac skulle bli än seriösare än det är nu så säg.

Mvh Tomas Pärlestig

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-20 22:54

Utan att ta ställning i frågan, så undrar jag hur du resonerar när du tror att riktiga namn skulle öka seriositeten?

Ursprungligen av memark:

Utan att ta ställning i frågan, så undrar jag hur du resonerar när du tror att riktiga namn skulle öka seriositeten?

I det vardagliga livet väljer jag att kalla mig vid mitt riktiga namn, det gör väl du med? Varför väljer du att tala om vad du heter då och inte på nätet? Var är skillnaden?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-21 09:11
Ursprungligen av xplane:

I det vardagliga livet väljer jag att kalla mig vid mitt riktiga namn, det gör väl du med? Varför väljer du att tala om vad du heter då och inte på nätet? Var är skillnaden?

Förmodligen för att det krävs i de allra flesta sammanhang. Men vad har det med min fråga till dig att göra? Undrade som sagt hur du resonerade kring seriositeten. Min seriositet påverkas främst av stämningen omkring mig. Om jag heter MEMark eller mitt riktiga namn känns inte relevant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 23:40

Hur vet du att medlemmarna anger sina rätta namn?

För att man kollas upp när man reggar sig, jag valde faktiskt att gå ifrån min Psedonym och istället valde jag mitt fulla namn. Dock kanske man skulle ha kvar sitt "nick" samt föra in namnet under det i forumet.

Vad tror ni om det?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-21 01:47
Ursprungligen av xplane:

Visst det kanske finns många här på forumet som heter detsamma både i för och efternamn även om det inte är så troligt med alla namn, problemet om det nu skulle finnas ett sådant att man på något sätt skulle vilja vara unik så är ju den saken lätt ordnad medelst ett fotografi på personen ifråga eller som nu en specifik avatar.

<ironi>
Betalar du kostnaden för ett Plus/Pro-konto åt mig då? Det måste man ha om man ska ha få ha avatar som det är i dagsläget, och jag är inte beredd att lägga den kostnaden bara för att kunna skriva inlägg här.
</ironi>

OBS: Som jag skrev i den andra tråden så tycker jag nog, att det i alla fall i mitt fall, är klart mycket enklare att använda mitt nick på nätet. Och jag gör det konsekvent. Kort sagt, det är lättare att få reda på vem jag är IRL med mitt nick än med mitt namn...

<ironi>
Inget hindrar dig att skriva inlägg trots att du är snål.
</ironi>

Min tanke är ju att avataren/bilden inte skall vara bunden till plus eller prokontot utan att den skall ingå när man väljer att bli medlem. Den skall ju vara där för alltid likaså ditt namn.

Senast redigerat 2005-06-21 08:07
  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 08:16

På nätet kan du vara vem du vill, någon annan än du är privat. I pseudonymen kan det finnas utrymme för att gömma sig, eller förställa sig, att spela ett rollspel. Helt ok och en spännande del av internet-kulturen. För mig personligen känns det dock konstigt att anta pseudonym på en sådan här "seriös" sida som handlar om verkliga ting, om konkreta problem.

Adoti

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-21 09:03

Som jag skrev i den andra tråden så kan en pseudonym vara en liten säkerhet mot de som är ute för att trakassera - det blir inte allt för lätt att hitta telefonnr hem.
Sedan är det väl så att man med sitt val av pseudonym talar om lite vem man är. Det finns dom som kallar sig efter nån seriefigur och då tänker man in seriefigurens egenskaper i den deltagaren. En del har valt sitt riktiga namn, och de tar nog väldigt allvarligt på sig själva tänker jag. Själv har jag valt ett smeknamn+initialer i mitt efternamn. Med det vill jag nog säga att mitt deltagande här är lite avslappat, som bland mina vänner.

Att kräva födelsenamnet är att välja att vilja vara väldigt seriös - vill vi det? Tjacke ville tydligen så gärna att vi skulle ta honom seriöst och se honom som någon som verkligen har koll, så han valde att ändra till sitt födelsenamn. Rickard Rönnbäck talar om hur saker och ting är, han vill också att vi ska uppfatta honom som seriös och vederhäftig.

Jag kan nog tycka att det är ganska ok som det är, vill man kan man ju som ett tillval i sin profil sätta om man vill att födelsenamnet ska synas i profilen.

Problemet med provokatörer som Rickard A löser man inte med att tvinga Rickard att sätta dit sitt efternamn också, det riktiga vore där tycker jag att sätta upp sådana i en speciell bevakningslista som moderatorerna höll speciell koll på.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Problemet med provokatörer som Rickard A löser man inte med att tvinga Rickard att sätta dit sitt efternamn också, det riktiga vore där tycker jag att sätta upp sådana i en speciell bevakningslista som moderatorerna höll speciell koll på.

Jag fattar inte hur det jag skrivit kan upplevas som extra provokativt. Jag var sarkastisk, precis som Anvil, Tjacke mfl var. Alla gjorde ju sitt för att provocera. Det framgår tydligt om du läser tråden och det verkar moderatorerna varit smarta nog att förstå. Tål man inte sånt får man väl åka till ålderdomshemmet och knyppla eller liknande.

Sen är inte jag så upplagd att kunna bli helt igenkänd för jag har tidigare blivit uppringd mitt i natten i samband med en m*ctor*et-affär här och blev då "uppmanad" att ändra saker jag skrivit. Det jag skrivit då var inte alls "provokativt" utan en åsikt om hälare vilket inte gillades av den personen. Nu ska ju inte såna element segra men eftersom det finns alltför mycket obehagliga människor här i världen ser då jag hellre att sånt här är valfritt.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-21 15:19
Ursprungligen av Rickard A:

Jag fattar inte hur det jag skrivit kan upplevas som extra provokativt. Jag var sarkastisk, precis som Anvil, Tjacke mfl var. Alla gjorde ju sitt för att provocera. Det framgår tydligt om du läser tråden och det verkar moderatorerna varit smarta nog att förstå. Tål man inte sånt får man väl åka till ålderdomshemmet och knyppla eller liknande.

Sen är inte jag så upplagd att kunna bli helt igenkänd för jag har tidigare blivit uppringd mitt i natten i samband med en m*ctor*et-affär här och blev då "uppmanad" att ändra saker jag skrivit. Det jag skrivit då var inte alls "provokativt" utan en åsikt om hälare vilket inte gillades av den personen. Nu ska ju inte såna element segra men eftersom det finns alltför mycket obehagliga människor här i världen ser då jag hellre att sånt här är valfritt.

Hej Rickard!

Extra provokativt skrev inte jag! och jag tog ditt namn som ett exempel, jag skrev inte att du var den enda som skrev obegåvat dumt, :rolleyes: men jag tror vi är ganska många som ofta tycker du använder en diskussionsstil som bäst passar sandlådan. (för övrigt vet jag inte vad knyppling är, kan du förklara?)

knyppling är ett sätt att knyta samman trådar för att bilda större ting, i stil med sticka och virka etc.

Uppenbart tyckte du memark att dina personuppgifter var relevanta då du ville bli medlem på detta forum då det är ett krav. Varför skall man då inte tillhandahålla dom för alla och envar.

Visst alla uppgifter behöver ju inte finnas till beskådande men nog tycker jag att det vore på sin plats att antingen ställa upp med sitt namn och foto.

Om man sedan skall ha det vid sitt inlägg eller i sin personliga profil må vara vilket som men nog tycker i vart fall jag att det skulle se bra mycket bättre ut om alla inte var så anonyma på 99mac.

Mvh

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-21 09:59
Ursprungligen av xplane:

Uppenbart tyckte du memark att dina personuppgifter var relevanta då du ville bli medlem på detta forum då det är ett krav.

Nej, det är en slutsats som inte stämmer. Snarare var det ett nödvändigt ont för att kunna ta del av ett utmärkt forum. Och detta är jag inte direkt ensam om att tycka. Flera jag känner på detta forum har fejkade uppgifter, för de tycker inte att någon har att göra med vilka de är. Men det får stå för dem. Andra (t ex pc-kompisar som jag tyckte borde läsa en viss tråd) har helt avstått.

Jag är starkt emot att man kräver av mig personuppgifter, vill någon veta av en speciell anledning tycker jag det är ok, men nuvarande modell på t ex 99mac "vi ska ha dina uppgifter, men vi visar dem inte" känns mest underlig. Jag har liksom ingen aning om vad någon ska ha dem till.

Min inställning hör förmodligen ihop med att mitt namn är unikt i Sverige och entydigt pekar ut mig. Heter man Erik Johansson (no offense), så är det inte till mycket mer hjälp än att berätta att man är 26 år gammal eller att man kör en blå Volvo V70.

Jag tror inte heller att folk skulle bli mer sansade/seriösa bara för att de går att halvt identifiera. Vissa människor är/beter sig/verkar aldrig seriösa, och min erfarenhet är att de inte nämnvärt påverkas av nick vs. verkligt namn.

Sen finns det ju förstås tekniska aspekter (många har samma namn), men det tycker jag är en underordnad fråga när man väl bestämt sig för vad man tycker.

Jag är ganska mycket emot att sätta ut mitt fullständiga namn tillgängligt för alla. 99mac är på intet sätt slutet mot övriga internet och jag ogillar det faktum att 'jag' redan nu är så sökbar.

Har man problem med en debattör föreslår jag att man kontaktar någon i team 99mac, vederbörlig åthutning sker, hjälper inte detta är det väl bara att slänga ut bråkstaken.

Vid mail-kontakt med folk har jag inget problem att lämna ut namn, det är ohyfsat att inte presentera sig i person-till-person kontakt, men jag värderar faktiskt min låtsas-anonymitet här. Skapas en sån regel så är det bye-bye för min del (inte för att någon bryr sig, men jag kanske inte är den enda som resonerar åt det hållet). Skillnaden blir att jag läser inlägg och inte diskuterar själv.

Ett annat scenario är att en illbatting utger sig för att vara någon annan än den h*n är, vilket kanske inte är önskvärt heller.

Senast redigerat 2005-06-21 13:30
  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 13:04

Det kan ju också vara så att det finns risk för att människor som känner till en irl skulle upptäcka att jag även hänger här. När jag postar under mitt nick på ett forum vill jag bara vara macanvändare och inget annat. När jag utövar mitt yrke vill jag å andra sidan inte prata mac och därför är det bra om mina medarbetare inte vet att jag är kronisk macoholist.

Men skulle någon vara så jla nyfiken så är det iofs lätt att googla reda på vem jag är.

Mina åsikter om detta är att...

Om man skulle tvinga alla som använder 99Mac att uppge sitt riktiga namn och/eller ett foto av sig själv för resten av medlemmarna på forumet så tror åtminstonde jag att vi skulle tappa ganska många medlemmar p.g.a att man måste använda sitt riktiga namn som profilnamn (eller vad jag ska kalla det). Man kanske helt enkelt har ett smeknamn/pseudonym som man tycker om och vill använda?
Eller så vill man kanske av integritetsskäl (heter det så?) inte uppge sitt namn för allt och alla (det är ju dessutom ganska många som klagar över att man bl.a måste uppge adress och sådant när man registrerar sig) eller så vill man inte uppge sitt namn av någon annan anledning

Sedan tillkommer det som någon redan skrivit diverse tekniska problem då flera personer kan ha samma namn på forumet (vilket man visserligen kan fixa genom att använda andranamnsinitialen) men ett bra förslag är ju det att man ska kunna uppge sitt riktiga namn i sin profil om man vill.

När jag själv registrerade mig på 99Mac var så övervägde jag inte ens att använda mitt riktiga namn utan jag valde att använde en pseudonym som jag tidigare hade använt på en del internetforum. När jag registrerade mig så hade jag dessutom ingen tanke på att använda forumet utan jag skulle bara sätta ut en annons (och sen gick det som det gick)

Efter att ha varit aktiv här på 99Mac ett tag så har jag insett att behovet av att avända en pseudonym här är (för mig) betydligt mindre än på diverse andra forum jag är medlem på, och den senaste tidens händelser har även fått mig att fundera på om jag ska prata med någon administratör om att få byta till mitt riktiga namn, men jag vet inte om jag vågar störa någon av dem med en sådan sak

Så där ja, efter några timmars funderingar, omformuleringar, omstruktureringar och rättstavning så tror jag att mitt inlägg är färdigskrivet.

M.V.H Markus Bennermo

Ursprungligen av Elo:

(...)
Efter att ha varit aktiv här på 99Mac ett tag så har jag insett att behovet av att avända en pseudonym här är (för mig) betydligt mindre än på diverse andra forum jag är medlem på, och den senaste tidens händelser har även fått mig att fundera på om jag ska prata med någon administratör om att få byta till mitt riktiga namn, men jag vet inte om jag vågar störa någon av dem med en sådan sak
(...)

Om du bara frågar snällt så går det alldeles utmärkt. Tvärtom, Admin här tycker det är bra med att skriva ut sitt eget namn. Jag mailade Mats B och han fixade direkt. Tyckte de var ett bra initiativ. Så var inte rädd för att fråga.

MVH

Jocke

Klart det kan vara trevligare att tilltala folk man diskuterar med efter ens riktiga namn samt att det är lättare att slänga ur sig saker när man bara har ett alias. Nu är ju inte detta något problem här (oftast) så jag har personligen inga problem med att folk har ett alias.

Det kan ju vara mer fördel för vissa än för andra att inte publicera inlägg i sitt riktiga namn. Om man t.ex. jobbar på ett företag, kanske som Mac-konsult av något slag, så kan ju ens privata åsikter och meningar bli förknippade med företaget. Och det stämmer kanske inte alltid överens. Plus att chefen kanske inte gillar att man lägger ut tips gratis om det är det man får betalt för på dagtid.
Jag tycker det är bra som det är, då alla kan välja själv.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-21 21:05
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

[...]samt att det är lättare att slänga ur sig saker när man bara har ett alias.

Som så många andra förstår jag inte alls detta resonemang. Men det är kanske olika för olika personer.

Ursprungligen av pellemell:

Det är kanske också viktigt att påpeka att det är pseudo-anonymitet (ibland kallat psedonymity) som gäller här. Om någon begår ett brott kan myndighet med enkelhet spåra vem - om någon är allmänt otrevlig kan en administratör stänga av kontot och/eller ip-adressen.

I den mån man angivit riktiga uppgifter då. Nu gissar jag, men administratörerna lär väl knappast ha kollat upp att samtliga 15 000 (?) medlemmar varit ärliga när man registrerat sig? Dessutom spelar det ju knappast nån roll, just eftersom man kan skriva in vad som helst.

Jag gillar när folk kör sitt namn och bild på forumet då det blir lite café-känsla över det, men man kan inte tvinga på det på folk. Ibland om man träffat en tjej till exempel är man inte så glad över att finnas över hela Google. Då är en pseudonym bra.

Ville bara säga att denna diskussion är precis som jag förväntade mig att den skulle bli, helt perfekt bra att åsikter och tankar kommer till uttryck.

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Ville bara säga att denna diskussion är precis som jag förväntade mig att den skulle bli, helt perfekt bra att åsikter och tankar kommer till uttryck.

Är det Xplane som har bytt namn;)

Hela diskussionen om att inlägg från signaturer skulle vara mindre seriösa än inlägg från personer som vi tror oss ha ett riktigt namn på är löjeväckande. På samma sätt som man sakta men säkert lär sig att värdera åsikter från människor man känner (kanske bara ytligt - till förnamn) kan man göra med signaturer. Uppenbarligen är det innehållet i inläggen som är det viktiga här - inte att någon av er kan hitta mitt hemtelefonnummer och ringa mig mitt i natten.

Det är kanske också viktigt att påpeka att det är pseudo-anonymitet (ibland kallat psedonymity) som gäller här. Om någon begår ett brott kan myndighet med enkelhet spåra vem - om någon är allmänt otrevlig kan en administratör stänga av kontot och/eller ip-adressen.

Så luta Dig tillbaka, ta det lugnt och värdera inlägg efter innehåll och inte vem du tror skriver dem. Du kanske träffar mig någon dag och, visst, du kanske tycker det vore kul att hälsa, du kanske tycker det vore kul att ta en öl, men kanske, bara kanske, vill jag inte det. I alla fall inte med just Dig - jag trivs ganska bra med en long distance-relation till macforumfolk.

Ursprungligen av pellemell:

Hela diskussionen om att inlägg från signaturer skulle vara mindre seriösa än inlägg från personer som vi tror oss ha ett riktigt namn på är löjeväckande. På samma sätt som man sakta men säkert lär sig att värdera åsikter från människor man känner (kanske bara ytligt - till förnamn) kan man göra med signaturer. Uppenbarligen är det innehållet i inläggen som är det viktiga här - inte att någon av er kan hitta mitt hemtelefonnummer och ringa mig mitt i natten.

Det är kanske också viktigt att påpeka att det är pseudo-anonymitet (ibland kallat psedonymity) som gäller här. Om någon begår ett brott kan myndighet med enkelhet spåra vem - om någon är allmänt otrevlig kan en administratör stänga av kontot och/eller ip-adressen.

Så luta Dig tillbaka, ta det lugnt och värdera inlägg efter innehåll och inte vem du tror skriver dem. Du kanske träffar mig någon dag och, visst, du kanske tycker det vore kul att hälsa, du kanske tycker det vore kul att ta en öl, men kanske, bara kanske, vill jag inte det. I alla fall inte med just Dig - jag trivs ganska bra med en long distance-relation till macforumfolk.

Tack, det var det jag försökte säga...

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-21 16:25

Tycker det är fint som det är nu...

Kan ju fråga hur många som vet att jag heter Filip?

Jag fick namnet av en kompis förra sommaren, det blev en vana och mer och mer folk säger nu Filip, men bara tills de börjar lära känna mig på riktigt, då blir det Josef som jag egentligen heter.

Jag skulle lika gärna kunna heta Josef Bjerlin här på forumet, men det känns mer "ledigt" att ha sitt nick...

//Filip

Jag förstår att man vill använda psedonym på olika offtopic-forum där risken att bli trackad är ganska stor. Nu är som tur är inte stämningen på 99Mac sådan, bl a beroende på våra moderatorer som stämmer i bäcken.
Jag tror också att en person som jobbar med Macfrågor och ger tips här istället kunda vara en god reklampelare för sitt företag med sin kompetens.
Jag ser en risk med att man använder samma nickname här som på offtopic och lunarstorm risken är att det genom sökningar på nickname drar hit personer som inte passar in bara för att tracka.

Vi måste ha ett mål att 99Mac skiljer sig från andra forum med seriositet, väl avstämda debatter och högt tekniskt innehåll. För att stödja detta tror jag på öppenhet och att använda sina riktiga namn.

Om sedan någon "fuskar" och uppger ett annat namn och detta i fula syften så avslöjar vi honom/henne ganska snart.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Vi måste ha ett mål att 99Mac skiljer sig från andra forum med seriositet, väl avstämda debatter och högt tekniskt innehåll. För att stödja detta tror jag på öppenhet och att använda sina riktiga namn.

Mmm, visst kan jag köpa att trovärdigheten ökar med öppenheten, men med öppenheten ökar också informationens tillgänglighet. Jag (flera tydligen) vill inte att alla som läser här på forumet ska kunna öppna telefonkatalogen och känna till min adress, telefonnummer, etc.

Är det någon som tycker att forumet är oseriöst idag? Vad var det martin skrev "...nionde största Macforumet i världen." - dit har vi inte kommit genom att vara oseriösa eller ha låg trovärdighet.

Ursprungligen av sugplopp:

Är det någon som tycker att forumet är oseriöst idag? Vad var det martin skrev "...nionde största Macforumet i världen." - dit har vi inte kommit genom att vara oseriösa eller ha låg trovärdighet.

Nej just det och därför skall vi sätta ribban ännu högre för att förhindra barnsliga påhopp och rena personangrepp. Jag tror fortfarande att man avhåller sig från sådant om man inte är skyddad bakom ett nickname.
Sen tror jag inte det bara har med ålder att göra, själv är jag över 50 och vet att det finns oseriösa människor även i min ålder.

Vad det gäller att skylta med sitt namn på nätet så är jag inte orolig för det så länge det handlar om seriös verksamhet.
Söker man på mitt namn så finns jag på en massa ställen oavsett jag sjäv valt det eller inte. Men då passar jag mig ännu mer för att finnas i oseriösa sammanhang.

Bevaka tråden