Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor inför PowerBook köp

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 11:36

Hej, jag funderar på att köpa en powerbook 12" och har en del frågor.
Märker man någon skillnad rent prestandamässigt om man stoppar in mer minne i den ( 768 totalt )?
Har hört att mottagningen till airport Extreme-kortet inte är så bra, stämmer det?
Hur är batteritiden om man bara slösurfar och lyssnar på musik?
Sen undrar jag vem får egentligen csn-kort? Hittar inga konkreta svar på deras hemsida. Jag ska börja på gymnasium i höst och undrar om jag möjligtvis får det då.

MvH Macke

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-20 11:52

Jo vad jag vet skall du ha rätt till csn-kort... kolla på csnkortet.se

Sen angående minne! Jag ser det nästan som ett krav att ha mer minne i, har kompisar som kör tiger på 256 och det suger, så jag kan tänka mig att 768 är det du skall satsa på om inte mer...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 12:03

Jag har kollat på csnkortet.se men blir inte mycket klokare Ska försöka fördjupa mig i hur det ligger till. Jag har 2 frågor till, är en PB mycket snabbare än en Ibook ( 12" modellerna ) och när kommer uppdateringarna till respektive modellerna?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-20 12:58

Nytt minne är som sagts nästan ett måste. Tänk bara på att alla minnesplatser är upptagna om du vill uppgradera själv. Det vill säja att om du vill uppgradera till 768 så måste du köpa en 512:a och med denna ersätta den 256:a som i grundutförande sitter i expansionsplatsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 13:20

Kan kanske besvara några av dina frågor.
Har själv en 12" Powerbook, senaste modellen med 1,5 GHz och 512 mb.
Mottagningen med Airport-kortet har jag inga problem med. Sitter i ett tegelhus och har basstationen på övervåningen och kan lätt surfa var jag vill i huset. Får även in signal från grannen en bit bort.
Batteritiden blir kanske tre timmar ungefär om du surfar och lyssnar på musik.
CSN kort får du (eller kan ansöka om) när du börjat på gymnasiet. När jag gick där för fem år sedan så fick vi det automatiskt, men det kan hända att det funkar annorlunda idag.

För att avsluta så kan jag säga att jag är otroligt nöjd med min Powerbook. Jag valde mellan denna och 15-tummaren, men valde att peta in en större hårddisk och super-drive i denna lilla istället.
Skärmen är inte så dålig som många säger, det beror nog på vad för krav man har. En mer bärbar dator får du leta efter...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 17:52
Ursprungligen av Limpa:

Nytt minne är som sagts nästan ett måste. Tänk bara på att alla minnesplatser är upptagna om du vill uppgradera själv. Det vill säja att om du vill uppgradera till 768 så måste du köpa en 512:a och med denna ersätta den 256:a som i grundutförande sitter i expansionsplatsen.

Är det inte två kortplatser på 12" PB? Ett 256 MB RAM som sitter inbyggt (fastlött på moderkortet?) och sen två vanliga kortplatser, där det från fabrik sitter en 256 MB-sticka. Så vill man maxa minnet till 1,25 GB så räcker det med att man köper ett 512 MB-sticka och petar i?

Hoppas att 12" PB också får 512 MB RAM fastlött på moderkortet som iBooken fick nu i juli. Vore ju konstigt annars. Vem vet, de kanske t.o.m. petar in 1 GB som standard :).

Senast redigerat 2005-08-10 18:08
Ursprungligen av Nocz:

Är det inte två kortplatser på 12" PB? Ett 256 MB RAM som sitter inbyggt (fastlött på moderkortet?) och sen två vanliga kortplatser, där det från fabrik sitter en 256 MB-sticka. Så vill man maxa minnet till 1,25 GB så räcker det med att man köper ett 512 MB-sticka och petar i?

PB 12" : 1st fast och 1 st "lös" minnesplats

PB 15" och 17" : 2 st "lösa" minnesplatser

Så på PB 12" finns det inga lägen mellan 768Mb och 1,25Gb eftersom RAM-minnena finns i storlekarna 256, 512 och 1024Mb.

Aight?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-20 13:46
Ursprungligen av HerrOber:

Jag har kollat på csnkortet.se men blir inte mycket klokare Ska försöka fördjupa mig i hur det ligger till. Jag har 2 frågor till, är en PB mycket snabbare än en Ibook ( 12" modellerna ) och när kommer uppdateringarna till respektive modellerna?

Angående det där med CSN-kortet så lär du få vänta tills du börjar. Jag fick mitt gula csn-kort när jag började, har jag för mig.. Nästan ett år sen alltså.

Uppdateringarna borde ju komma nån gång i slutet av september nu när den där Expo är i Paris (Ursäkta mig om jag skriver fel, minns inte riktigt vad det heter, Apple Expo i Paris? ..) Sedan är nog processorhastigheten lite höger beroende på om det blir någon uppgradering.. 1.42 mot 1.5 vet jag inte så mycket om hur stor skillnaden är.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 13:32

tack så mycket för svaren. Det blir definitivt en Powerbook nu när jag fått klarhet i mina frågor. Kommer köpa den i mitten av augusti när skolan börjar och får då hoppas att jag får ett csn-kort.
Angående minnet, tjänar man mycket på att köpa minnet i expansionsslotten separat och är det lätt att sätta i själv? Och var kan man isåfall köpa det?

Går det göra ett köp via företag med studentrabbat på något tjäckt sätt?

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-20 21:39

minnet är enkelt att sätta dit själv, men du måste ha en liten (jag menar LITEN) skruvmejsel har jag för mig, -själv gick jag och lånade en sådan hos en urmakare har jag för mig.

  • Medlem
  • 2005-06-20 21:41

kostar några tior på Clas Ohlsson annars.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 22:14

okej, var köper man minnena billigast då? Skiljer priset sig mycket gentemot vad det kostat på apple's hemsida? Där kostar en 512 sticka 710kr. Borde ju inte vara så mycket pengar man sparar om man bara köper en 512:a eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 11:03

Problemet är att csn kortet inte skickas ut för än i slutet av Oktober (personlig erfarenhet)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 11:20

okej det var ju inte så skoj att höra. Får väl övertyga föräldrarna att det är nödvändigt med en bärbar dator nu när man går på gymnasiumet Hur mycket rabatt är det egentligen? 10%?

Ursprungligen av HerrOber:

okej det var ju inte så skoj att höra. Får väl övertyga föräldrarna att det är nödvändigt med en bärbar dator nu när man går på gymnasiumet Hur mycket rabatt är det egentligen? 10%?

Precis, och vad jag har förstått är det upp till 50% på mjukvara.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 15:01

Tror jag ska köpa en standardutrustad PB 12" och sen om jag tycker den är slö köpa till en 1GB sticka. Hittade rätt billiga stickor jämfört med apples priser.

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/27LGESO1GB/

Komplett hade också några minnen som jag tror skulle funka. Vad säger ni?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123476&cks=PRL

  • Medlem
  • 2005-06-21 15:40

Om du ska byta till 768 (vilket jag rekommenderar) är det förmodligen lika billigt att låta apple store göra det, om du inte har en köpare på din 256'a som blir över ifall du gör bytet själv.

Själv hade jag 512 från början, men bytte rätt snabbt till 1,25gb vilket jag verkligen inte ångrar. Man kan aldrig ha för mycket minne, särskilt inte i en laptop (swap är ju extremt trögt iom slö hdd). Jag upplevde en ordentlig skillnad mellan 512 och 1,25, vilket iofs inte är så otippat. Jag jobbar mkt med många program och fönster öppna samtidigt, samt en del bildbehandling. Förmodligen räcker 768 för det mesta, men om pengarna inte är något problem så är det imho värt att gå på max minne när man ändå byter.

Min 1gb är en UDM från inwarehouse och har fungerat bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 15:58

om jag ska byta blir det nog till 1GB, totalt 1,25GB. Datorn kommer främst användas till skolarbete och till att surfa/ lyssna på musik med och photoshop. I skolarbetena kommer jag nog mest ordbehandla och leta fakta osv. men när jag känner för att arbeta med lite tyngre saker skulle det vara bra med det extra minnet. Jag kommer också ha datorn en tid framöver så det är viktigt att den inte blir allt för slö med tiden.

Min 1gb är en UDM från inwarehouse och har fungerat bra.

Vad kostade den?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 19:04

Tack, då vet jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-21 06:00

Nöjer du dig med rabatten som apple store education gör (jag antar att skillndaden är någon procent men det kanske kvittar om det gäller 1-2månaders ägandetid?) bör det ju fungera ändå. Jag har aldrig (vad jag vet) blivit kontrollerad även om jag vid beställnignstillfället saknat giltigt officiellt bevis för att jag är student/anställd.

Jag tror personligen att powerbooken kommer få en uppdatering, förmodligen en större men åtminstone en bump vid expot som sker i hmm, slutet av sept? Så kan du hålla dig så länge så kanske du kan få något nyare än det som listas just nu. Frågan är som alltid hur mycket du behöver prylarna _igår_....

1
Bevaka tråden