Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min formulärknapp går inte att klicka på?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att göra ett formulär som inte riktigt vill funka. Jag misstänker att det är något i HTML-koden som är fel. Felet består i att det inte går att klicka på "Skicka"-knappen. Är det någon som är vass på detta, och kan ge mig något tips? Sidan finns här.

Tack på förhand!

Din kod är helt felskriven, jag tycker du ska lära dig antingen programmet (är det en gammal GoLive du använder?) eller koda för hand, vilket är det bästa sättet att lära sig.

Sedan ska du validera sidorna, http://validator.w3.org/

Din sida har nu 32 fel.

  • Medlem
  • 2005-06-22 12:50

Om du inte är ute efter att blir en fulländad-webbdesigner, utan mest vill att din sida ska fungera, vilket du också frågar efter, så prova detta:

Form-taggarna är lite på drift. Ta bort dem, byt sen ut din div som innehåller formulärsfälten mot:

<form id="FormName" action="tipsa.php" method="post" name="FormName">
            <font size="-2"><strong>Du får gärna tipsa oss om båtrelaterade nyheter.</strong> Stora som små nyheter är välkomna! Det enda önskemål vi har är att nyhetstipset har med båtliv att göra.<br>
            </font><br>
            <font size="-2">Skriv gärna några ord om ditt nyhetstips här:
            <textarea name="textareaName" rows="8" cols="48"></textarea>
            <br>
            Finns det någon länk till nyheten? Ange den isåfall här:
            <input type="text" name="textfieldName" size="50">
            <br>
            <br>
            För att tipsa oss om nyheten, klicka på knappen:</font><br>
            <input type="submit" name="submitButtonName" value="Skicka in nyhetstips">
          </form>

Prova om det fungerar för dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-22 13:49
Ursprungligen av PrimaLittke:

Din kod är helt felskriven, jag tycker du ska lära dig antingen programmet (är det en gammal GoLive du använder?) eller koda för hand, vilket är det bästa sättet att lära sig.

Sedan ska du validera sidorna, http://validator.w3.org/

Din sida har nu 32 fel.

Bara 32? Och du säger att den är helt felskriven.

Gå och validera 99mac Forums första sida då får enligt den där validator 1546 fel.

Bara lek lite med de stora sajter och du hittar inga, INGA - som är rättskrivna enligt validator du rekommenderar.

Vad säger den här sanningen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-01 10:01
Ursprungligen av malen:

Vad säger den här sanningen?

Att allt för många webbdesigners och browserutvecklare under allt för lång tid inte anpassat sig till de standarder som skapats för webbutveckling, utan istället kört sina egna vägar och tvingats anpassa sig till varandra. Därför har vi idag en situation där en sajt kan fungera hur bra som helst i en webbläsare, men inte i en annan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-01 13:42
Ursprungligen av xevve:

Att allt för många webbdesigners och browserutvecklare under allt för lång tid inte anpassat sig till de standarder som skapats för webbutveckling, utan istället kört sina egna vägar och tvingats anpassa sig till varandra. Därför har vi idag en situation där en sajt kan fungera hur bra som helst i en webbläsare, men inte i en annan.

Det är sant.

Det finns idag två standarder: En teoretisk och en praktisk.

Den första representeras av W3C och den andra av Microsoft som struntar i alla standarder och kör sina egna grejer. MS dominerar tyvärr Internet både på utvecklar- och konsumentsidan. Man har gått den förenklade vägen där det finns bara ett krav: funkar det på Explorer så räcker det.

Det är bara att beklaga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-01 17:12
Ursprungligen av malen:

Det är bara att beklaga.

Tja, istället för att beklaga kan man ju faktiskt göra någonting åt det. Folk jobbar på Microsoft för att få fram en någorlunda standardföljande version av IE. Förhoppningsvis dyker det upp snart. Hela industrin arbetar faktiskt mot att i högre grad följa standarder vad gäller HTML/XHTML, XML och CSS. En stor del av bloggingvågen strävar hårt efter att följa standarder så mycket som möjligt, det har blivit lite av en trend att visa att man kodat "rätt". Så jag tycker framtiden ser ljus ut och håller stenhårt på standarder även jag

Rekommenderar följande sajt för lite god läsning i ämnet: http://www.webstandards.org/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-22 15:17

Den öppnande formtaggen <form bla bla...> och den stängande formtaggen </form> måste sitta så att dom exakt "speglar" varandras placering, om du förstår vad jag menar. Exempel:

<table ...>
<form ...>
bla bla innehåll osv
</form>
</table>

I ditt fall kan du ju sätta taggarna på varsin sida om tabellen:

<form id="FormName" action="tipsa.php" method="post" name="FormName">
<table width="230" .....>

</table>
</form>

I vart fall fattar webbläsarna vad du menar då.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-06-30 23:50
Ursprungligen av Goldbeach:

Jag håller på att göra ett formulär som inte riktigt vill funka.

Huj, så mycket kod för så lite formulär.

Prova detta:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title>fendern.se | tipsa om nyhet</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
	<link href="http://www.fendern.se/nysid1/fendern.css" rel="stylesheet" type="text/css">

	<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">

</script>
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">


<form id="FormName" action="tipsa.php" method="post" name="FormName">

<div id="formular" style="position: absolute; left: 10px; top: 16px; width: 415px; z-index: 10; background-color: #FFFFFF;">
	<font class="justnurubrik">Tipsa oss om en nyhet</font><br>

	 <br>

	 <br>
	<font class="black11" size="-2"><b>Du får gärna tipsa oss om båtrelaterade nyheter.</b><br>
		Stora som små nyheter är välkomna! Det enda önskemål vi har är att 
		nyhetstipset har med båtliv att göra.<br>
	 <br>
	Skriv gärna några ord om ditt nyhetstips här:<br>
	<textarea name="textareaName" rows="8" cols="48"></textarea><br>
	 <br>

	Finns det någon länk till nyheten? Ange den isåfall här:<br>
	<input type="text" name="textfieldName" size="50"><br>
	 <br>
	 <br>
	För att tipsa oss om nyheten, klicka på knappen:<br>
	<input type="submit" name="submitButtonName" value="Skicka in nyhetstips">
</div>

</form>

</body>
</html>
1
Bevaka tråden