Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar inför eMac köp?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag hade snart tänkt att införskaffa min första mac. Jag har kollat på det mesta i mac-väg, och har hamnat på en emac. Jag vill inte lägga ut för mycket pengar på den, så jag tror att en imac är för dyr. Jag har även tittat på mac mini, fast jag kom fram till att den kanske inte var så billig som jag trodde. Om man köppte en mac mini med allt utan air port och bt skulle det bara vara 1000kr billigare än om köpte en emac men samma sak. Fast då får man med en skärm, en ljudingång och fler ingångar i huvud taget, bättre grafik-kort och en dubbelt så stor och mycket snabbare hd.

Jag hade främst tänkt att använda den till internet, iLife-programen,kanske lite musikprogram, skolarbeten etc. Tror ni det är en bra idé, eller är det något jag inte tänkt på?
Jag hade tänkt mig emacen med 1gb ram, 160 hd och superdrive.

Tack

  • Medlem
  • 2005-06-17 23:34

Köp en Mini med en platt skärm för ett par tusenlappar i stället. eMacen låter mycket och tar stor plats.
Begagnade eMacar går billigt nu när Mini finns.

  • Medlem
  • 2005-06-18 00:19

Jag tycker att emacen är fin, men skulle inte kunna gå tillbaka till CRT-skärm. Det är min enda invändning.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att emacen är fin, men skulle inte kunna gå tillbaka till CRT-skärm. Det är min enda invändning.

Ja det är ju jobbigt med riktig bra svärta och betydligt bättre kontrast och betrakningsvinkel än LCD
:rolleyes:

En eMac tar egentligen mer plats endast i djupled, så har du ett tillräckligt stort skrivbord spelar det ingen roll. Sen slipper du ju sladdar till skärmen plus ev hub.

  • Medlem
  • 2005-06-18 09:49
Ursprungligen av johan_tanying:

En eMac tar egentligen mer plats endast i djupled, så har du ett tillräckligt stort skrivbord spelar det ingen roll. Sen slipper du ju sladdar till skärmen plus ev hub.

Snacket om djup på en skärm är ju ganska snävt om man bara ser till hur mänga kvadratcentimeter bordsyta den täcker. En platt skärm tar för sig mycket mindre i rummet än en crt. Om man inte vill att skärmen ska dominera synintrycken i rummet när man inte använder datorn är en platt skärm absolut att föredra. Det var en enorm befrielse när vi gick över till 14 platta i stf 14 scr-skärmar i mitt lilla kontorslandskap på jobbet. Hemma har jag en Eizo 21" crt, men det åkte ner i källaren för den tog sån plats när den inte användes.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=3

  • Medlem
  • 2005-06-18 14:39
Ursprungligen av Kriss Abens:

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=3

Ska det inte vara eMac eller iMac? i så fall?

  • Medlem
  • 2005-06-18 15:38
Ursprungligen av jazzper:

Ja det är ju jobbigt med riktig bra svärta och betydligt bättre kontrast och betrakningsvinkel än LCD
:rolleyes:

Om jag tycker vad jag tycker, så kan du få tycka vad du tycker. Känns det OK för dig?

Jag har läst att emacen låter mycket. Jag har nu en ca. 6 år gammal Compaq pc, min pappa har en PowerMac. Det kanske är svårt att säga, men hur mycket tror ni den låter i förhållande till dom datorerna?

Jag har nu bestämt mig för en emac. Jag har beställt den, och den skulle komma i nästa vecka.

Ursprungligen av hejhej38:

Jag har nu bestämt mig för en emac. Jag har beställt den, och den skulle komma i nästa vecka.

Du kommer inte ångra dig, eMacen är mycket Mac för pengarna. Visst skärmen kunde varit bättre (dvs. inte fladdra när man spelar upp nåt med mycket bas och varit skarpare), men man får ett vettigt grafikkort, snygg design och "snabb" hårddisk för en liten summa. Hoppas du får din fortare än jag fick min... Beställde den 8:a maj, Apple fick mina pengar den 17:e maj och jag fick inte datorn förrän den 2 juni.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-25 01:35
Ursprungligen av hejhej38:

Jag har nu bestämt mig för en emac. Jag har beställt den, och den skulle komma i nästa vecka.

Kan du rapportera om fläktljudet när du fått den? Jag är lite intresserad av eMacen men vet inte hur det är att ha fläktljudet framför sig. Har en PM Quicksilver nu som står ca en meter till höger om mig. På senare tid har jag börjat irritera mig på dess oljud och undrar nu hur eMacens fläktljud är jämfört med PM Quicksilvers.

Tack i förhand!

  • Medlem
  • 2005-06-24 10:21
Ursprungligen av hejhej38:

Jag har läst att emacen låter mycket. Jag har nu en ca. 6 år gammal Compaq pc, min pappa har en PowerMac. Det kanske är svårt att säga, men hur mycket tror ni den låter i förhållande till dom datorerna?

Du kan köpa t ex Zalman Fan Mate och installera i burken för att ändra fläktens varvtal för att på så sätt sänka fläktljudet till ett minimum. Det finns trådar om det här på 99mac och på MacWorld. Men då måste man ju också vara beredd att öppna burken och mixtra lite och det vill du kanske inte när den är helt ny?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-18 07:43

Om du inte spelar spel eller är en väldigt avancerad användare på 3D eller liknande, så blir du nog minst lika nöjd med en Mac mini som med en eMac. På sikt så blir du nog nöjdare, eftersom du kan lätt byta upp dig till något ännu bättre om skärmen är separat. Minin är dessutom betydligt snyggare och tystare. Men vänta tills nästa vecka innan du bestämmer dig. Eventuellt så kommer det en uppdaterad variant på minin.

För en tusenlapp kan du t ex köpa en Samsung CRT-skärm hos Elgiganten. Den duger bra tills du har sparat ihop till en platt skärm. Ljudingång löser du med en Griffin iMic.

Ett annat alternativ är en begagnad PM G4. Men då ska du inte betala mer än 4000 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 15:57

eMac är väl OK, men jag skulle rekommendera en begagnad PM G4 istället. DÅ får man mer kraft, utbyggbarhet, utbytbarhet och lägre pris (speciellt lågt andrahandsvärde nu pga Mac mini). Den främsta fördelen är nog att eMac har en mycket dålig skärm - ofta flimmrar den och är skev av vad jag har sett ...

Du kommer märka att fläktljudet kan bli ganska hög, men det är inte irriterande. Troligen är det den sista Macen med inbyggd CRT-skärm, något som i alla fall jag ser som ett plus! Både jag och flickvännen är helnöjda med eMacen. Skulle bli uppror hemma om jag ställde tillbaka PC:n. Prestanda är inte allt. PC:n var top of the line när jag köpte den. 1 Gb internminne, 3ghz processor och värstinggrafik. Men vad hjälper det?!? eMacen är mycket trevligare.

+ att CRT skärmar fortfarande har bättre och snabbare bild än LCD-TFT.
eMac är trevlig, min mama har en, den är trevlig så länge som man inte tänker byta hårddisken i den..
Dock skulle jag helldre ha köpt en PM G4 som jag har gjort nu och ha extern skärm.

Ursprungligen av apple4ever:

+ att CRT skärmar fortfarande har bättre och snabbare bild än LCD-TFT.
eMac är trevlig, min mama har en, den är trevlig så länge som man inte tänker byta hårddisken i den..
Dock skulle jag helldre ha köpt en PM G4 som jag har gjort nu och ha extern skärm.

Är det knepigt att få upp burken, eller är det val av hårddisk och installation av os som krånglar? Har haft mina funderingar på att byta hd vartefter.

Byta HD är rätt krångligt, ja ,men inte omöjlig, kom bara ihåg vilka skruvar som ska vara var.
Detta gäller den gamla modellen, men jag tror att det är ungefär likadant: http://www.wilko.com/emac/
OSet är inget problem med.

När jag nyss kom hem från jobbet stod eMacen igång som jukebox. Så jag tänkte nämna det också, ljudet i de inbyggda högtalarna är faktiskt helt ok! Det som tar ner betyget är att skärmen vibrerar när man spelar på hög volym.

Köp externa högtalare eller hörlurar istället, har ingen aning om skärmen pajjar av det annars..

Ursprungligen av apple4ever:

Köp externa högtalare eller hörlurar istället, har ingen aning om skärmen pajjar av det annars..

Kopplade ljudet från min mac till sterion. Mycket bra ljud. En kabel kostar runt 100 kr så det är billigare än att köpa externa högtalare samt att jag har möjlighet att banda in ljud på kasset och lätt kan mixtra med ljudet utan extra program.

Beställde idag en eMac, min gamla iMac G3 börjar bli för seg för att göra allt jag vill med den. Jag undrade mycket om jag skulle köpa en Mac mini eller en eMac men för mig så är det mer ekonomiskt att köpa en eMac pga, tvingas annars köpa skärm + tangentbord + mus. Den lilla ekonomiska vinningen är förliten när man också räknar in att eMacen är också snabbare (idags läget).

Ursprungligen av Michael Larsson:

...samt att jag har möjlighet att banda in ljud på kasset...

Vad är det jag ser, används magnetband fortfarande? Det var kanske praktiskt på 70-talet!

Ursprungligen av eternit:

Vad är det jag ser, används magnetband fortfarande? Det var kanske praktiskt på 70-talet!

Bilen har kasset samt om man bara vill ha det man spelar in en enda gång så slipper man använda en cd för det. Praktiskt också när jag låter datorn läsa en längre engelsk text, först så bandar jag in den och spelar sen upp den för att om jag missar något så slipper jag leta reda på vart det var. Med kasset behöver man banda bak 2-3 sekunder så kan man spela upp det ingen. Om det finnns någon sådan funktion på datorn så använder jag ju den i fortsättningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-24 11:34
Ursprungligen av Michael Larsson:

Bilen har kasset samt om man bara vill ha det man spelar in en enda gång så slipper man använda en cd för det. Praktiskt också när jag låter datorn läsa en längre engelsk text, först så bandar jag in den och spelar sen upp den för att om jag missar något så slipper jag leta reda på vart det var. Med kasset behöver man banda bak 2-3 sekunder så kan man spela upp det ingen. Om det finnns någon sådan funktion på datorn så använder jag ju den i fortsättningen.

Det finns flera enkla sätt att konvertera ljudet från talsyntesen till en vanlig ljudfil.

Detta program till exempel: http://www.macupdate.com/info.php/id/9113

Ursprungligen av Rajje:

Det finns flera enkla sätt att konvertera ljudet från talsyntesen till en vanlig ljudfil.

Detta program till exempel: http://www.macupdate.com/info.php/id/9113

Måste pröva nästa gång. Tack

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-28 01:06

Hur gick det med eMacen? Är du nöjd med fläktljudet?

Ursprungligen av Homy:

Hur gick det med eMacen? Är du nöjd med fläktljudet?

han hör nog inte vad du säger...

/Roger

Ps: äger själv en eMac och är grymt trött på det oväsen den för samt en skärm som är rent usel. Kan man acceptera dessa "skavanker" är eMacen ok som dator beträffar. Men jag vill ha en ny iMac NU!

Ursprungligen av Homy:

Hur gick det med eMacen? Är du nöjd med fläktljudet?

Jo tack. Den fungerar mycket bra, och jag är mycket nöjd med den. Den är väl kanske inte den bästa datorn man kan få tag i, men för mig räcker den gott och väl. Innan har jag haft en gammal pc, så det var ett ordentligt uppbyte för mig. Skärmen tycker jag inte det är något fel på, jag har inte så mycket och jämföra med, men jag tycker den är bra.
Enda nackdelen är fläktljudet. Den låter ganska så mycket. Jag har inte kunnat jämföra med powermacen än för vi har varit i vårt sommarhus hela sommaren, och det är där som jag har eMacen, och PM står hemma. Men jag skulle ändå råda dig att köpa den, för när man sitter vid den stör det inte mig så mycket, och när jag inte använder den sätter jag den i vila och då blir den helt tyst. Alltså som att ha den avstängd, fast den vaknar direkt när man trycker på en knapp.

Sammanfattningsvis så är jag mycket nöjd!

Bevaka tråden