Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sims2, första intryck

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått mitt ex och installerade det i går kväll. Detta gick snabbt och smidigt och spelet ser bra ut. Har dock inte hunnit spela utan har mest kollat lite inställningar och så, främst för grafiken. Måste tyvärr säga att min Mac mini (1, 42, 512) inte klarar så värst mycket; man får dra ned en hel del på detaljerna för att slippa hack. Märks mest när man scrollar, panorerar och zoomar. Beror detta enbart på det klena grafikkortet (32 Mb) man sitter fast med, eller skulle det löna sig med 1Gb ram? Visst jag vet att det inte är nån speldator jag köpt, men det känns lite trist att gå ned på 800x600, low detail mm för att få flyt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-18 09:46

Det var användbart. Jag tänkte först köpa en processor uppgradering till dotterns 867 G4a men nu vet jag att Sims 2 innebär att jag får flytta på mig från min G5a

Hemska tanke!

Hoppsan. Jag har beställt en Sims 2 till sonen, han har en iBook 1,2 gHz med 768 MB RAM, undrar hur det kommer att gå...?

Ursprungligen av Nurell:

Hoppsan. Jag har beställt en Sims 2 till sonen, han har en iBook 1,2 gHz med 768 MB RAM, undrar hur det kommer att gå...?

Vill inte skrämma upp nån i onödan, spelet funkar, men jag har som sagt fått dra ned på en del detaljer.
Tror dock att Mac minis klena grafikkort är största boven. Tror du har samma sort i booken, men ni har ju mer ram iaf. Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 12:08
Ursprungligen av Nurell:

Hoppsan. Jag har beställt en Sims 2 till sonen, han har en iBook 1,2 gHz med 768 MB RAM, undrar hur det kommer att gå...?

Skriv jättegärna hur det flyter, har precis samma prestanda på min.. vill gärna se om det är lönt att köpa det..

Kan man på något sätt skaffa bättre grafik på en ibook? Dum fråga kanske, men jag vet faktiskt inte?

Ursprungligen av _Christina:

Kan man på något sätt skaffa bättre grafik på en ibook? Dum fråga kanske, men jag vet faktiskt inte?

Nej tyvärr inte. Grafikprocessorn och grafikminnet sitter fast i maskinen och kan inte bytas ut. Möjligen kan spelen flyta på bättre med mer vanligt minne i din iBook beroende på var "flaskhalsen" sitter.

Ursprungligen av _Christina:

Skriv jättegärna hur det flyter, har precis samma prestanda på min.. vill gärna se om det är lönt att köpa det..
Kan man på något sätt skaffa bättre grafik på en ibook? Dum fråga kanske, men jag vet faktiskt inte?

Har inte fått spelet ännu, det var restat. Grabben får rapportera sen när han fått det.

Jag har försökt spela men Sims 2 är mig veterligen det enda program som kan få min powerbook att fethänga sig så pass att jag måste starta om den helt. Jag kan spela i ett par minuter, i bland en hel kvart, innan det låser sig. Samma sak gäller The Body Shop. Att döma av systemloggen verkar det kunna vara något med grafikkortet som spökar. Får väl hoppas att det kommer en uppdatering snart, eller nya drivrutiner när 10.4.2 släpps och att det hjälper mig.

Ursprungligen av ohennig:

Jag har försökt spela men Sims 2 är mig veterligen det enda program som kan få min powerbook att fethänga sig så pass att jag måste starta om den helt. Jag kan spela i ett par minuter, i bland en hel kvart, innan det låser sig. Samma sak gäller The Body Shop. Att döma av systemloggen verkar det kunna vara något med grafikkortet som spökar. Får väl hoppas att det kommer en uppdatering snart, eller nya drivrutiner när 10.4.2 släpps och att det hjälper mig.

Vad är det för en PowerBook du har kört på? Och hur mycket minne har den?

Ursprungligen av Nurell:

Vad är det för en PowerBook du har kört på? Och hur mycket minne har den?

Hoppsan, glömde visst skriva det.
15" 1,67 GHz, 1,5 GB Ram och 128 MB Vram, så det är ju inte direkt så att den är i klenaste laget. Får grafiken att flyta på väldigt bra på alla grafikinställningar (från kass grafik till superb), fram till dess att spelet sänker datorn dvs.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-06-19 11:44

Så Sims 2 har släppts nu? Jag har letat efter det men inte hittat det någonstans. Är det någon som kan säga var man kan få tag i det, för nu har jag gått och väntat alldeles för länge. Jar har en iMac G5 1,8 med 1 Gb minne, hoppas att det räcker för att få flyt i spelet. Trevlig söndag allihopa!

  • Medlem
  • 2005-06-19 18:14
Ursprungligen av Abooboo:

Så Sims 2 har släppts nu? Jag har letat efter det men inte hittat det någonstans. Är det någon som kan säga var man kan få tag i det, för nu har jag gått och väntat alldeles för länge. Jar har en iMac G5 1,8 med 1 Gb minne, hoppas att det räcker för att få flyt i spelet. Trevlig söndag allihopa!

För att få tag i det snabbast tycker jag du ska titta på http://www.macgamestore.com/, dem levererar till hela världen. Om du har tid att vänta kan du ju köpa det på www.macoteket.se eller i närmsta Applebutik.

Fick hjälp från Aspyr i går och nu rullar Sims på som det ska (gjorde det åtminstone under två timmars slöspelande framför tv:n). Lösningen var att ta bort spelet och alla tillhörande filer samt installera det i /Användare/Delat i stället.

Mycket märklig lösning, men enligt Aspyr så kunde det bli rättighetskonflikt om Sims 2 läggs i programmappen eller på skrivbordet (min spelmapp i programmappen, som duger gott åt alla andra spel, funkade alltså inte). Roten är ett alternativ till /Användare/Delat hävdar de också.

Det flyter på fint i min dotters iBook 1,2 GHz, och hon har bara 256 MB minne.
Spelet är installerat direkt på hårddisken.

Ursprungligen av Olav Rust:

Det flyter på fint i min dotters iBook 1,2 GHz, och hon har bara 256 MB minne.
Spelet är installerat direkt på hårddisken.

Trevligt! Hos oss (Mac mini, 1, 42, 512) flyter det väl också på ok, men då bara i 800x600 och en hel del grafikalternativ på lägsta. Men det är det väl iofs bara jag som klagar på; min fru har bara sett det sen jag justerade ned grafiken

  • Medlem
  • 2005-06-24 11:51

Kan någon närboende gå förbi och väcka Macoteket? Det är en sak att de inte skickat spelet än, det är värre att deras leveransdatum på hemsidan fortfarande anges till 2005-05-05. Min dotter lämnar klösmärken på tapeterna överallt här hemma.

<hon har en mini 1,25/256, så det är aningen nervöst>

flyter helt okej på en PowerBook G4 1,33 GHz 1,25 GB Ram GeForce FX 5200 64 MB.

dock på lägre grafikinställningar

någon som vet vart man får tag på the sims 2 för mac i stockholm? jag kommer åka till en hyrd sommarstuga och jag vill inte beställa något dit. Jag har hört med macoteket och de sa "om en vecka". vad gäller inlife så tröttnade jag på telefonkön efter 20 min.

Finns i butiken på Macoteket. Maila kassan@macoteket.se så kommer du direkt till kassan, och får snabbt svar om det finns inne. (För säkerhets skull)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-08 10:35

Hallå, sitter i kroatien så jag har inte kunnat komma in på internet förrän nu. Jag kör på en PowerBook G4 1.67 GHz, 1 GB Ram och Radeon 9700 128 Mb. Jag inte väldigt nöjd med prestandan, så fort man lägger in mer än 3 "simmar" börjar det gå segt. Om man bygger två, tre våningar blir det nästan ospelbart. Man kan inte heller åka till städerna eftersom då kan man gå ner till 5-10 fps. Att filma kan man lika gärna glömma eftersom så fort man börjar spela in går man ner till ca 1-2 fps...

Jag ska testa att installera om spelet och lägga det i "Shared" mappen som ohennig sa och se om det går bättre...

  • Medlem
  • 2005-07-08 11:33
Ursprungligen av Rayden:

Hallå, sitter i kroatien så jag har inte kunnat komma in på internet förrän nu. Jag kör på en PowerBook G4 1.67 GHz, 1 GB Ram och Radeon 9700 128 Mb. Jag inte väldigt nöjd med prestandan, så fort man lägger in mer än 3 "simmar" börjar det gå segt. Om man bygger två, tre våningar blir det nästan ospelbart. Man kan inte heller åka till städerna eftersom då kan man gå ner till 5-10 fps. Att filma kan man lika gärna glömma eftersom så fort man börjar spela in går man ner till ca 1-2 fps...

Jag ska testa att installera om spelet och lägga det i "Shared" mappen som ohennig sa och se om det går bättre...

Detta låter ju faktiskt inte kul.. Vad har Aspyr gjort hea tiden?

  • Medlem
  • 2005-07-08 12:35

Uppdatering: flyter fullt spelbart på en mini 1,25/512.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-08 19:08
Ursprungligen av orat:

Uppdatering: flyter fullt spelbart på en mini 1,25/512.

Jag vet inte, det kan vara någon bugg som gör att det laggar på min powerbook om det går bra att spela på en Mac mini. Samma sak med COD, var helt ospelbart på en PowerMac G5 2.5 GHz med Geforce 6800 Ultra men kunde köras på högsta grafiken på en PB 1 GHz...

Jag köpte sims2 i usa, fast jag visste att det inte skulle funka på min g4 466 16mb rage, men jag tästade att starta det bara för att se, grafiken funkade inte alls, husen var vita och man kunde bara se ansikten på simarna, det konstga var att det inte hackade mycket, jag tycker det låter konstigt att det låser sig och sånt på kraftigare datorer, beror väl på att den använder 3d kortet på ett annat sätt, nu tänkte jag att jag ska köpa en emac istället för macmini, det låter som det skulle funka bättre med emac än macmini, ingen av dom är ju speldatorer men dom är billiga... tack för info...

Laggar fett med rätt så usla grafikinställningar med 1.5Ghz G4, 2GB ram, och Radeon 9000.. Så, systemkraven är VERKLIGEN något att gå efter.

Och det är sjukt buggigt. Krashar hela tiden för mig.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Laggar fett med rätt så usla grafikinställningar med 1.5Ghz G4, 2GB ram, och Radeon 9000.. Så, systemkraven är VERKLIGEN något att gå efter.

Och det är sjukt buggigt. Krashar hela tiden för mig.

Från Aspyrs support sida:

When you run The Sims 2 for the first time, the game will automatically configure its graphics options based on your machines specifications. If the game performance seems choppy or sluggish, there are a few things you can try to improve this:

Make sure your computer meets the game's system requirements (see above). If you do not meet these requirements, the game is unlikely to run acceptably.

The number of Sims you have on your lot is one of the biggest factors in determining performance. Lots with low numbers of Sims (4 or less) will run more smoothly than lots with many Sims (8+).

In the game, go to the Graphics/Performance Options panel. Reducing or turning off options will improve the game's performance. Reflections and Screen Size are the options that will affect your frame rate the most, followed by Shadows and Lighting.

Quit all other applications while running the game.

Some large showcase lots in the game (like 1 Wright Way in Pleasantview) may be slow when scrolling around. Frame rate should pick up considerably when the camera stops moving and you are interacting with the Sims.

Be sure you are running the game without the roof turned on (the Home and End keys cycle through the available wall modes) and with walls set to Cutaway or even Walls Down.

Make sure the camera is on the same floor as the action you are trying to watch.

Reduce the number of objects on the lot - this includes house features like pillars and windows, furnishings and even landscaping. Trees are especially hard on frame rates.

Run the game in fullscreen as opposed to windowed mode.

Do not use custom meshes for your Sims (hair, clothing, etc. - available as downloads on Sims fan sites) or custom objects. Some are very hard on game performance and they are also not supported by either EA or Aspyr.

Funkar bra på grabbens iBook 1,2 768. Han har byggt på ganska mycket och Simsarna är många och i full fart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 19:14

Är jag dömd att helt enkelt låta bli att spela sims 2 på min aldeles nybeställda powerbook G4 12" 1,5 Ghz /768 mb? Kommer det att flyta på bra eller kommer det vara helt outhärdligt hackigt och hoppigt?

// Gustav

Prövade igen på en iBook 12.. Och det flöt tameattan på bra

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 15:33

Har också en ibook G4 768 mb, och som sagt så flyter det på hyfsat bra.. Kanske inte så bra som det säkert hade kunnat, men man kan ju inte få allt!
Det går ju iaf att spela, och det är jag mer än nöjd med!

1
Bevaka tråden