Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express problem med HP Pavilion laptop.[AKUT]

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 19:20

Hej!

Nu är det akut! Sambons jäkla HP Pavilion laptop bråkar IGEN...(varför blir jag inte förvånad?). Den är nyformaterad. Anledningen till formateringen var att den tappade internet/nätverks-uppkoppling lite då och då trots att det bara är 7-8 meter till stationen. Min Ibook G4 kör på utan problem. Så jag formaterade HP´n på grund av misslyckade försök att få den att sluta tappa uppkoppling hela tiden. Använde datorns egna medföljande skivor med Win XP Home med mera. När den hade installerat wlan-kortet som kör på 802.11g precis som ibooken (54mbit) så sa den att den hade hittat ett trådlöst nätverk och det är det jag satt upp som varit så sedan ibooken köptes. Innan Hp´n blev formaterad för första gången så hade den ej problem med nätverkskortet.

Jag fick ställa in den när jag hade köpt ibooken så att båda kunde köra trådlöst. Nu när jag hade installerat den idag och den hittade nätverket så kom det upp en ruta med förfrågan om att ansluta till det och där skulle man ange nätverksnyckel för tillgängliga trådlösa nätverk. Angav min kod men rutan bara försvinner då. Inget svar alls om det är rätt eller fel kod. Efter några sekunder börjar skitet gnälla på nytt om att trådlöst nätverk finns tillgängligt och sedan är det samma visa. Har bytt nätverkskod men det hjälpte ej. Installerade Apples Airport drivrutiner för Windows som medföljde min ibook. När den är installerad och klar och man ska ställa in nätverket med Airport express assistanten så säger den följande: "Ett fel uppstod vid åtkomst till undersystemet för trådlösa nätverk."

Vad fan menar den och vad är fel? Varför gör den så här och hur lagar jag den? Har alltid installerat om den likadant men just idag passar det inte. Vad kan ha ändrats?? Nätverket är WPA skyddat med en 13 bokstäver lång kod precis som den begär.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-19 19:34

Har du provat att sätta in lösenordet hexdecimalt?
I Airport Administratör finns i menyn Basstation ett val "Likvärdigt Lösenord". Jag kunde inte ansluta min Compaq-pc förrän jag gjorde så.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 21:58
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Har du provat att sätta in lösenordet hexdecimalt?
I Airport Administratör finns i menyn Basstation ett val "Likvärdigt Lösenord". Jag kunde inte ansluta min Compaq-pc förrän jag gjorde så.

förklara...jag förstår inte riktigt hur du menar.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 07:38

??????

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-21 09:46

Ursäkta

Jag har haft problem med min pc också. Jag har airport extreme och så har vi i familjen varsin mac och det är inga problem alls med dom burkarna. Vi har wep lösenord som enda skydd. Pc:n har ett usb-baserat trådlöst nätverkskort. Om jag väljer att köra på xp-drivrutinerna så förlorar den kontakten så fort datorn går i viloläge, och jag är tvungen att "reparera" anslutningen varje gång. I det läget fick jag aldrig hellre wep-säkerheten att fungera, utan var tvungen att köra helt öppet. USB-pluggen är 3com. Laddade hem de senaste drivrutinerna, och installerade. I det inställningsprogrammet kan jag välja att skriva in lösenordet på tre sätt har jag för mig. Det ena sättet är att skriva in lösenorder i klartext s.a.s., men det funkar inte för mig, men jag vet att det funkar om man har en 3com trådlös router. Det som funkade för mig var att gå in i airport administratör från min mac och välja i menyn Basstation och Likvärdigt lösenord. I den rutan presenteras ett hexadecimalt tal, långt som fn, det skrev jag av. I pc:n skrev jag in det i 3coms inställningsprogram. Jag kryssade i att jag ville använda hexadecimalt lösenord och skrev in hela raddan med de hexadecimala talen. Då kopplade pc:n snällt upp.

Men........, eftersom det är en winpc, så kan du inte räkna med att allt ska vara frid och fröjd med det, emellanåt vid säkerhetsuppdateringar får xp för sig att det är bättre för mig att använda xp:s drivrutiner för det trådlösa och ändrar det utan att jag har godkänt detta, då slutar det att fungera. Då får jag ominstallera 3com-drivrutinerna igen, som tur är finns inställningrna oftast kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 10:46

Tobbe, jag har *exakt* samma problem med min bärbara PC, en IBM Thinkpad X31. Nätverket tvärdör varje gång jag har försatt den i vila - helt jävla värdelöst. Jag är helt säker på att det är Windows-problem. Det funkar nämligen perfekt med Linux. Windows är uselt. Jag blir så förbannad på skiten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 11:12

Nu funderar jag på att blåsa skiten och installera Ubuntu Linux eller något annat bra system. Windows XP är för dåligt.

1
Bevaka tråden