Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillverkad i Shanghai??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arboga
  • 2005-06-19 18:50

Jag har beställt en powerbook 15" 1,67ghz osv från Apple store.
Nu har jag fått besked att den har skickats från Shanghai!?
Var tillverkas egentligen apples datorer?

Asien för att svara på din fråga, där 95% av alla andra komponenter tillverkas i branchen. Sist jag kollade så tillverkas Powerbooks av Asustek eller ASUS ifall man kommer från PC sidan.

Min eMac är tillverkad i Tjeckien! Kanske inte det landet man tänker först på när man tänker på datortillverkning...

Ursprungligen av Tobias1984:

Min eMac är tillverkad i Tjeckien! Kanske inte det landet man tänker först på när man tänker på datortillverkning...

Har nog mer med att den är ihopskruvad där än att den verkligen är tillverkad i Tjeckien eventuellt så kanske EU-regler har något med saken att göra?

De har olika tillverkningsställen för olika produkter.
Irland skruvar ihop PowerMac:arna vet jag. iPod är väl i Taiwan osv osv.

Sist jag kollade, och det var nyss så finns det knappt någon (läs: inga) Si-fabriker i Tjeckien. Vilket borde gör det omöjligt att tillverka någon form av hårdvara som kräver halvledare. Däremot så är den säkert ihopplockad där, det låter mer troligt.

Jag hittade en guide på weben för länge sen, där man kunde översätta de två första bokstäverna till det land/fabrik datorn är tillverkad i. (Sen står det iofs i klartext under/på baksidan).

Min Powermac är från Cork på Irland (CK i serienumret), medan Pismon är från Taiwan (QT i serienumret).

Vad är serienummer UV för ställe?

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Vad är serienummer UV för ställe?

Från: http://www.tuaw.com/2005/04/14/when-was-your-mac-born/

"F: Fremont, California, USA
CK: Cork, Ireland
SG or E: Singapore
UV: Taiwan <---- Martins burk
QT: Taiwan (Quanta Factory)
W8: Shanghai China
PT: Korea"

1
Bevaka tråden