Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frilansande Python-gudar - finns dom?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 12:21

Hej!
Kunde ha satt det här inlägget i jobb-forumet, men det är inget konkret jobberbjudande. Försöker snarare kolla vilka möjligheter som finns för att få frilans-hjälp med ett webbaserat Python-projekt som jag ska försöka sjösätta.

Vi kanske helt enkelt kan använda den här tråden som en lista över villiga frilansare som arbetar med "mogen" webbprogrammering i företrädelsevis Python. Skriv nånting om dina kunskaper och erfarenheter och var i världen du jobbar!

Själv är jag rätt grön på Python, men jag börjat testa lite med några projekt som jag är intresserad av att använda:

  • Databashantering:SQLObject

  • Applikationsserver:CherryPy

  • Mallmotor:Cheetah

  • Subway är ett projekt som inspirerats av RubyOnRailsoch använder ovanstående projekt som komponenter. Vore skönt med ett sådant komplett ramverk att utgå ifrån, men Subway är fortfarande väldigt nytt. (Och jag är själv mer sugen på Python än Ruby.)

Vore kul att veta om det är nån här som faktiskt jobbar med dom här prylarna - skriv!

Förresten: Själv är jag frilansare och jobbar i Stockholm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 00:07

Inte?

Ska man behöva jobba i Java för att hitta folk att samarbeta med alltså?
Är det över huvud taget någon som jobbar med de här prylarna?

Jag jobbar som frilansande webbutvecklare och jobbar med bl.a. Python. Numera försöker jag göra så mycket som möjligt i Ruby on Rails dock, men det blir fortfarande lite Python ibland.

Bor och jobbar i Göteborg, men har ett par kunder i Stockholm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 12:07

Grymt!
Det verkar som många har hoppat på Rails-tåget (hahaha). Kanske borde ge det en seriös chans ändå, om inte annat för att det är bekvämt att använda samma som alla andra använder... och jag vet att det är ett väldigt smidigt verktyg.

Ian Bicking (farsa åt diverse fina Python-projekt, bl a SQLObject) har haft en del intressanta tankar om och kritik mot Rails i sin blog: här, här och här. Bland annat skriver han:

Citat:

All three of these pieces fit together really well in Rails, which is perhaps what it offers that Python doesn't have. Well, I'm sure some framework out there has this, but it's hard to say, there's so damn many. /.../ I'd love to see something in Python that is just as tight as Rails, but uses all the pieces we've already developed. It's really just a question of sticking pieces together; but that's a surprisingly difficult operation.

...vilket är vad Subway nu försöker göra. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta innan det är tillräckligt färdigt.

Hursomhelst, tack för svaret - det är kul att se hur andra frilansare jobbar med sånt här! Tror att det är bra att vara flera än en person inblandade när projekten är någorlunda stora, så man slipper sårbarheten och kan dela på ansvaret. Ett kontaktnät med folk som jobbar på liknande sätt är guld värt!

Jag började pilla med python och de projekt du nämnar (förutom rails "klonen" då), sen upptäckte jag Rails och Ruby och nu verkar allt annat bara löjligt

Jag gillar många saker runt python, men ska jag vara helt ärlig med mig själv känner jag mig mer produktiv med Ruby, och framförallt så jag har det roligare undervägs..

Men Python folk finns det nog gott om, är kanske begränsat hur många som är här dock?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 12:19

Japp, det man vill ha är det som Rails erbjuder: ett färdigt recept. Alla komponenter finns för Python, men ingen standardlösning som "alla" jobbar med. (Det skulle vara Zope, men... nej.)

Men, jag skulle gärna vilja veta om det är fler som jobbar som egna företagare med sånt här (inte nödvändigtvis i Python)?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-20 16:53

Jag har pysslat en hel del med python till allt möjligt. Jag träffade på Python först genom univeristetet där det användes på ett par 3D grafik kurser (intro till OpenGL och lite sånt) och sedan dess har jag från och till använt det till massa annat. Då jag fortfarande pluggar så blir det en massa hoppande mellan programmeringsspråk men python tillhör ändå en av favoriterna så här långt.

Jag håller på att starta ett eget företag vid sidan av studierna och har tidigare jobbat med "webprogrammering" i Java och med Perl.

Jag finns i Lund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 01:26

Är egen företagare (sedan 2000) samt gjort Java/WebObjects projekt åt kund tidigare. Jobbar mest med C++ & STL samt C# & .NET och då för tekniska testapplikationer för pappersindustrin samt för forskning.

Jag bor för det mesta i Strängnäs (är ej jehova) men annars i Enköping. Har mobilt kontor. Mina kunder befinner sig i Värmland. Är intresserad av att bygga upp ett kundnät i mälardalen och Stockholm.

Jobbar för tillfället på ett eget projekt i Objective-C och Cocoa som kommer till försäljning i januari 06. Kommer troligen tillämpa Python då också samt, om jag får tid, så vill jag gärna testa Ruby on Rails med.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-22 13:12

Hmmm...

Jag har en del java under bältet och har tidigare kört en del LAMP på kul. Python har jag skojat med till och från, mest för applikationsutveckling även om jag kollade in snakelets och zope också.

Ruby dock har jag aldrig sneglat på, men läser ideligen om Ruby on Rails.. dags att ta och åtgärda det alltså!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-22 13:21

Jag föredrog Python innan jag hittade Rails, nu är det Ruby/Rails som gäller för hela slanten.

1
Bevaka tråden