Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2G- el. 3G-telefon?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver snart ny telefon och diggar antingen den minimalistiska Motorola Razr eller en fullspäckad mp3/aac-kamera-mobil, typ Sony Ericsson 750.

Men nu är ju dessa GSM-2G-telefoner (antar jag). Ska man kanske satsa på en 3G-telefon istället?

Hjälp mig med för och emot vad beträffar 2G/3G!!!

(Själva telefonen behöver nödvändigtvis inte vara "superkompatibel" med Mac OS, men det skadar inte... )

mvh/A

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 10:40

jag har föregångaren till 750.. den är riktigt trevlig.. men 750 lär vara en höjdare.
jag vet inte hur pass bra 750 tillsammans med isync/ salling clicker mm i nuläget men sony ericsson känns som ett säkert kort om man vill ha en telefon med bra koppling till macen!

Jo, jag är riktigt sugen på en 750. En arbetskamrat har precis köpt en. Men den viktigaste frågan är ändå om man kanske ska satsa på en 3G-telefon istället. Själva telefonvalet kommer i andra hand.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 11:14

för att bestämma sig om man skall ha 2g / 3g så finns det par frågor..

enligt mig:
första frågan pris för telefonin?
jämför vilket som blir billigast för dig med dina telefonivanor..
om 3g är betydligt billigare så kommer nästa fråga:

är en bra telefon viktigare än låg telefonikostnad?
isåfall så anser jag att man skall satsa på en 2gtelefon.. jag tycker de överlag är både bättre och mindre..

om prisskillnaden inte är särskilt stor så blir telefonvalet den avgörande faktorn..
och återigen.. här vinner 2g.. bättre, mindre telefoner (titta bara på alla 3g-telefoner med fuskbluetooth)

så kort sagt.. om telefonikostnaden för 3g är betydligt lägre, kör 3g. Annars blir min rekommendation en 750.

men det är bara min åsikt!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-13 11:28

Stora skillnaden mellan 2g & 3g är kapaciteten på bandbredd... Om du tänker dig att du vill kunna ha videosamtal samt mobil uppkoppling till datorn så är det 3g som gäller.

Telefonerna för 3g är lite klumpigare än vanliga gsm-lurar. Har själv kört 3g med både SE Z1010 6 V800 båda riktigt trevliga telefoner. Men eftersom jag tycker det är för dyrt att ha mobilen som uppkoppling till datorn och videosamtal bara är något som jag använt sporadiskt kändes det onödigt att ha en mindre tegelsten i fickan.

Kom ihåg att batteritiden på telefonerna skiljer sig väsentligt åt.

Läs mer om mina erfarenheter i denna tråd:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=77703

Jag har K750i och är tok-nöjd!

Martin, din åsikt är inte så "bara". Tack Martin och Sherpan...

Det kanske dyker upp fler åsikter..?

Jag satt och hade småångest inför samma beslut förra veckan:
Trots allt så är 3G på frammarsch och det är kul att kunna ta del av de tjänster som kommer. Argumentet att "det är ju kul att köpa teknikprylar" och "så då får du väl köpa en ny telefon om du känner att du behöver 3G" från försäljaren i affären gjorde att jag direkt valde en 3G. Jag hoppas att ha telefonen ett tag och vill inte sitta om ett halvår och se kul tjänster erbjudas på nätet som jag inte kan ta del av för att jag har en gammal teknik.
Kostnaden till "vardags" är ju ändå densamma både för samtal och telefoninköp, så varför inte köpa det "senaste"?

Jag valde en 3G-telefon (z800i) och är urnöjd med den! Tycker den är snygg, praktisk (=vikbar) och har allt jag behöver.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-06-13 13:59

Har precis köpt en 3G lur och är nöjd, det enda trista är att ingen av mina polare/familj osv har 3G så funktionen att ringa videosamtal är tämligen värdelös för mig. Men att ringa tiil 3videosvar är ju kul...:-) Så jag skulle i dagsläget välja en 2G (om inte alla du kännner har 3G) och ångrar nu att jag inte gjorde det. K750 verkar trots allt vara en kanonlur, snäPPet bättre än min Z800i faktiskt.

Köpte till slut en 2G-telefon, Sony Ericsson K750i, på El-giganten; 700 spänn olåst, men 24 mån bundet till Telia.
Vilket grym telefon, inga superduperbilder direkt, men en mp3- och acc-spelare jag är nöjd med.
Nån som vill köpa en Ipod 20 GB full med musik och personlig gravyr?

...och en manuell eq som Ipod konstigt nog saknar...

Jag var också valet och kvalet för några veckor sedan. För mig blev det en K750, mest på grund av att den enda fördelen en 3G-mobil har är bendbredden. Det man alltså bör fråga sig är "Hur ofta använder jag mobilen som modem"?
För mig var svaret "aldrig" och därmed gjorde jag mitt val och ångrar det inte en sekund.

Mvh Oskar

  • Medlem
  • 2005-06-17 23:39

hur mycket ska du ha? (för iPoden)

Ursprungligen av Baron:

hur mycket ska du ha? (för iPoden)

Hehe! Det står, typ, "Till min älskling" graverad på baksidan...

Näe, det var mest ett litet skämt att sälja. Ipoden har bättre ljudkvalitet samt att jag använder den som musikspelare hemma också, till "den stora" anläggningen.

  • Medlem
  • 2005-06-19 11:34

Synd. Hade det stått "Till min älskade Alphonze" hade den varit värd lite mindre...

1
Bevaka tråden