Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag behöver tips om en bra basstation för trådlös uppkoppling till min PB.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en sprillans ny PB på ingång och till den har jag tänkt rodda upp ett trådlöst nätverk hemma i lägenheten, och behöver då en router/trådlös basstation att koppla till det befintliga bredbandsmodemet. Tanken är att lägga lite pengar på att få en station som både kan användas som ren accesspunkt, men även som hubb för att koppla in fler manicker (skrivare, vänners burkar m.m) på samma lina. Jag har noll koll på vad som är bra idag, det enda jag hört är att det finns bättre (eller, iaf mer prisvärda) alternativ än Apples egna AirPort Extreme basstation. Nån vänlig själv som vill guida en vilsen padwan i rätt riktning i nätverksdjungeln?

/C

det finns en hel drös med trådar om det här, men jag kan sammanfatta det så här:

det talas väldigt varmt om linksys wrt54g, det finns väldigt många alternativ men linksys är nog den som fått minst negativ kritik.

jag är nog inte helt objektiv i frågan, men jag är väldigt nöjd med linksysen!

Den är ju skitful...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-17 16:25
Ursprungligen av iJohannes:

Den är ju skitful...

Det är bara att gömma den bakom gardinen.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 16:41
Ursprungligen av iJohannes:

Den är ju skitful...

Robocop byggde den alldeles själv...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-17 16:32

AirPort Express !

Skrivarserver iTunes

finns det nått jämförbart?

Min Netgear WGT624 v2 fungerar väldigt bra för mig. Den är inte jättesnygg men den är inte ful heller. Enkel att konfigurera och har riktigt bra räckvidd (brukar sitta i trädgården tre våningar ned och surfa). Lycka till...

Netgear WPN824 Routern, finns ingen som är bättre men den kostar ca 1500 - 1700 Kr ink moms.

Ursprungligen av Hunter78:

Netgear WPN824 Routern, finns ingen som är bättre men den kostar ca 1500 - 1700 Kr ink moms.

Fast är det inte lite overkill med denna då jag ändå bara har 54 Mbit/s 802.11g/ 802.11b i PB'n? Visserligen blir den inte omodern direkt men den är ju som sagt en aning dyrare...

linksys wrt54g verkar intressant, bara man kan gömma den nånstans. Den ser nästan ut som de gått in för att göra den så hiskeligt ful som möjligt. Menmen, gör den sitt jobb så behöver man ju aldrig rota fram den och se åbäket

Hur svårt är det att komma igång med mac och wifi, mycket pill?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 23:41

jag köpte en netgear förra veckan, tror det var en sån här

http://se.pricerunner.com/networking/broadband-gateways/186125/details

4 nätverksportar, wlan och designen fungerar OK med mina applegrejer. 500 spänn tycker jag är ett fynd. mycket nöjd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 23:42

det var bara att koppla in och köra... det enda man behövde var att namge nätverket tror jag.

snigel1: Du har inte haft problem med att routern stängt av sig? Har läst lite här och där om folk som råkat ut för det nämligen, och har även hittat ett inlägg på Pricerunner där ngn. har lyckats få ur Netgear vad som KAN orsaka det:

"Problemet med denna produkt är att mellan WAN och LAN porten sitter hårdvarubrandväggen. Denna brandvägg klarar bara att administera någonstans runt 8mbit per sekund. Detta innebär att routern blir överbelastad och klarar inte mer utan hänger sig"

Iom. att jag sitter med BBB (10Mb) så kan det hända att detta blir ett problem för mig inte sant? Vad är isåfall lösningen, kan man läsa sig till om hur mycket trafik respektive router klarar av på något sätt? Visserligen ska den iom. 802.11g klara 54mb/s men det verkar de ha problem med ibland iaf.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-06-19 10:47

Jag har haft en WGR614v4 och (garanti)bytt upp (visst, serru!) mig till en WGR614v5 - från går till vit om man så vill. Garantibytet skedde beroende på att dom inte lyckades få min v4:a att skicka korrekt DHCP-info till klienterna: dom skickade DNS-servern som default gateway. Däremot så funkade IP-adressreserveringen i DHCP-servern felfritt.

Efter bytet till v5:an så fungerar DHCP-servern bra igen, men IP-adressreserveringen har slutat att fungera. Det märkliga är att den fungerar bra på en DG834v2 (ADSL+router+WiFi). På MacFixit har man föreslagit IPv6 som boven i dramat och Netgear själva tror på MTU. Jag har varken hunnit läsa på eller provat praktiskt.

Vad gäller belastningsproblem och hängningar så har jag inte sett något sådant beteende i vare sig v4 eller v5. Det har gått problemfritt att FTP:a mellan min PBG4 och en FreeBSD-server där jag har snittat på 9-11 MByte/s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 16:17

converge: jag har varken haft hängningar eller prestanda problem. men så har jag bara 4 mbit och använder oftast bara en dator åt gången

Kan bara säga att jag är inne på min 4:de Netgear WGT624! 4 st har pajat. Den är inte sådär genomtänkt tycker jag! Lätt att ställa in men beter sig mystiskt till och från. Så bara för att testa så har jag också köpt en D-link 624 + som står hos tjejen. Den rockar faktiskt bättre. Dock så vet jag inte om det beror på att hon kör med bredbandboalget och jag med Comhem /motorola kabel modem.

Ursprungligen av screwpull:

Kan bara säga att jag är inne på min 4:de Netgear WGT624! 4 st har pajat. Den är inte sådär genomtänkt tycker jag! Lätt att ställa in men beter sig mystiskt till och från. Så bara för att testa så har jag också köpt en D-link 624 + som står hos tjejen. Den rockar faktiskt bättre. Dock så vet jag inte om det beror på att hon kör med bredbandboalget och jag med Comhem /motorola kabel modem.

Min D-link 624 har en otrevlig vana att starta om just när jag startar datorn, sen tar det 4-5 minuter innan den har loggat in PPoE igen.
Har varit i kontakt med D-link, fick till och med en ny hemskickad och den var ännu värre. Den startade om titt och tätt så jag behöll den första.

1
Bevaka tråden