Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad klarar en gammal iBook?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska nog köpa en platt skärm och ha till min ibook 12 600mzh cdrom.

Det jag undrar är vilka skärmar jag KAN köpa. Min dator har ju 1024 x 768 och jag har aldrig kopplat datorn till en skärm med högre upplösning.
Vad händer då? Får jag större yta att använa saker på? Altså, att inget blir större och pixligt, bara så att jag får mer utrymme?
Det står ju på applestore att Cinema HD 30" behöver speciella grafik kort som bara finns i några datorer.
Men kan jag få ut allt från en 23"?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-18 14:56

Du kan inte få maxupplösning av en 23" eftersom ditt grafikkort är för dåligt.

Dessutom lite kul att köpa en så dyr skärm till så pass gammal dator, köp en Imac istället :-), Eller en ny iBook och en bra skärm från en annan tillverkare

Ursprungligen av donper02:

Dessutom lite kul att köpa en så dyr skärm till så pass gammal dator, köp en Imac istället :-), Eller en ny iBook och en bra skärm från en annan tillverkare

mmm..
Jaja, just fixat 5000:- för en mac så menar du att jag ska lägga ca 12000:- på nya grejor bara för jag vill ansluta en ext skärm, och från ANNAT MÄRKE dessutom. Jätte kul. Not.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-06-18 14:58

Vad jag vet så ska upplösningen, även externt vara begränsad till 1024x768 i iBook, men jag har hört att det finns program som löser det (dock blir du av med garantin om du ändrar det).

Jag har dessvärre inte några länkar eftersom jag inte har ngn iBook själv...

/K

Den heter Screen Spanning Doctor och mer att läsa om den finns bl a här:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=41246

Det går också att söka på Screen spanning Doctor på forumet, det finns massor med trådar om den.

Ursprungligen av Krypto:

Vad jag vet så ska upplösningen, även externt vara begränsad till 1024x768 i iBook, men jag har hört att det finns program som löser det (dock blir du av med garantin om du ändrar det).

Jag har dessvärre inte några länkar eftersom jag inte har ngn iBook själv...

/K

jag har tänkt mig en

Apple Studio display platt 17"
Dom kostar typ 2500:- beg, så en sådan hade jag tänkt mig.
Så då menar ni att jag bara kan ha 1024 x 768 och altså kommer få suddiga pixlar/en svart kant?

Introduction Date:

May 21, 2001

Discontinued Date:

June 28, 2004

Display Type:

TFT LCD

Size (Viewable):

17.0" (17.0")

Max. Display Colors:

16.7 Million

DPI/PPI:

96

Brightness:

200 cd/m2

Viewing Angle:

170/170 1.

Contrast Ratio:

350:1

Dot/Pixel Pitch:

0.264 mm

Display Cable:

ADC

Built-in Audio:

None

Power:

40 Watts 2.

Supported MacOS:

9.2.2 or X 10.1.3+ 3.

Dimensions:

17.3 x 17.6 x 6.9 4.

Weight:

14.6 lbs.

Original Price:

$999 US 5.

Est. Current Price:

N/A

Resolution Support:

640x480, 800x600, 1024x768, 1280x1024 (optimum resolution).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 13:39
Ursprungligen av martin_stenmark:

jag har tänkt mig en

Apple Studio display platt 17"
Dom kostar typ 2500:- beg, så en sådan hade jag tänkt mig.
Så då menar ni att jag bara kan ha 1024 x 768 och altså kommer få suddiga pixlar/en svart kant?

Du kan inte koppla en sådan skärm till en iBook, eftersom den bara har VGA-utgång. Det finns en (dyr) adapter för datorer som enbart har DVI-utgång (Powerbook etc.), men den funkar mig veterligen just bara för datorer som har sådan.

Köp en billig 17"-skärm med VGA-kontakt från någon annan tillverkare, du får en sådan för runt 2000:-.

Ursprungligen av C-mon:

men den funkar mig veterligen just bara för datorer som har sådan.

Har redan massa adaptrar, så vga -> DVI är inget problem.

Ursprungligen av martin_stenmark:

jag har tänkt mig en
Apple Studio display platt 17"

Resolution Support:
640x480, 800x600, 1024x768, 1280x1024 (optimum resolution).

Det står klart och tydligt att skärmen stöder 1024x768 men att den inte är optimal. Några allvarligare problem bör i rimlighetens namn inte uppkomma.

Senast redigerat 2005-07-03 13:28

Precis som Örjan skriver så finns det massor av trådar om detta, så sök och läs. En viktigt sak är att på de allra första iBook-modellerna får man inte köra hacket för då pajjar man datorn.

Ursprungligen av Adrian B:

Precis som Örjan skriver så finns det massor av trådar om detta, så sök och läs. En viktigt sak är att på de allra första iBook-modellerna får man inte köra hacket för då pajjar man datorn.

Första?
De första iBook-modellerna är de rundade färglada.
i det andra inlägget skriver du de första VITA iBook-modellerna. Detta är en gigantisk skillnad i och med att jag har en uråldrig ibook!!
Menar du då att detta inte ska testas på min ibook:
12" G3 600mhz 20gb cdrom?

Ursprungligen av martin_stenmark:

Första?
De första iBook-modellerna är de rundade färglada.
i det andra inlägget skriver du de första VITA iBook-modellerna.

Sorry. Jag brukar skriva dom första VITA, jag bara glömde det.

En sak är säker: Den första vita, på 500 MHz ska man INTE köra hacket på. Sen minns jag inte om den nästkommande klarar av det eller inte. Därefter tror jag att alla som kom klarar av det. Men det finns sidor på nätet som bättre kan säga vilka modeller som klarar och vilka som inte klarar. Det finns nog till och med gamla trådar som har bättre uppgifter om detta.

Du får antingen ha suddig bild, svart kant eller om du kan köra hacket om du ska använda en Apple 17" TFT.

Ursprungligen av apple4ever:

Du får antingen ha suddig bild, svart kant eller om du kan köra hacket om du ska använda en Apple 17" TFT.

men kan jag ha hacket då????

det får någon erfsren svara på..tyvärr

sök på google

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 01:31

http://www.apple-history.com kan man kolla vilken dator man har, hur gammal den är etc. Där ser du om din dator är den första vita iBooken.

Jag är dock ganska säker på att den första hade 400 eller 500 MHz.

Om du har Radeon Mobility 16MB VRAM så ska det gå enligt deras sajt.

Ursprungligen av apple4ever:

Om du har Radeon Mobility 16MB VRAM så ska det gå enligt deras sajt.

Såhär ser min ut och resten av prestanda har ni över i inlägget!:

ATI Mobility Radeon:

Styrkretsmodell: ATY,RageM6
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: ATI
VRAM (totalt): 16 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4c59
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-XXXXX-125

iBook
These machines can use the patch:

12" 600 Mhz CD Radeon Mobility 16 MB April 02 - November 02

Det är ju min! Eller hur?!
Då ska det funka, bara inget går sönder... Först på listan, lite komiskt, jag har ju en så BRA dator!

Kolla i Äpplemeny - Om Den Här Datorn - Mer Info - PCI/AGP kort - och så står det info om grafikkortet. Om det står 16MB så borde det ju funka

Du kanske skulle ha köpt en PowerBook istället, mer prestanda, men lite dyrare beg.

Ursprungligen av apple4ever:

Kolla i Äpplemeny - Om Den Här Datorn - Mer Info - PCI/AGP kort - och så står det info om grafikkortet. Om det står 16MB så borde det ju funka

Du kanske skulle ha köpt en PowerBook istället, mer prestanda, men lite dyrare beg.

mmm men "tyvärr" är jag en sådan människa som tittar mer på design än prestanda, när jag köpte ipod blev jag förälskad i den stilrena vita designen!

Okej, iBook duger ju för det mesta, har du testat hacket än?

Ursprungligen av apple4ever:

Okej, iBook duger ju för det mesta, har du testat hacket än?

nopp, ska jag? vågar jag? Det skall tilläggas att jag fortfarande inte har någon skärm med mer än 1024 x 768 pix.. än.

Har du 16MB VRAM så borde du våga, vad jag har läst så är det bara att zappa PRAMet om nåt går snett, vet ej om detta stämmer dock.

Ursprungligen av apple4ever:

Har du 16MB VRAM så borde du våga, vad jag har läst så är det bara att zappa PRAMet om nåt går snett, vet ej om detta stämmer dock.

"zappa PRAMet"! Data språk kan vara komiskt ibland! Vad innebär det? och om det går fel, då har man väl en fysiskt paj skärm till en bärbar dator!? Dåligt läge...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 15:37
Ursprungligen av martin_stenmark:

"zappa PRAMet"! Data språk kan vara komiskt ibland! Vad innebär det? och om det går fel, då har man väl en fysiskt paj skärm till en bärbar dator!? Dåligt läge...

Man återställer PRAM-minnet - "zappar PRAM" - genom att starta om datorn samtidigt som man håller inne [wiki]cmd[/wiki]-[wiki]alt[/wiki]-P-R (eller var det kanske [wiki]cmd[/wiki]-[wiki]skift[/wiki]-P-R ?).

Genom att göra denna återställnng borde skärmhacket försvinna iom att grafikkortet (?) återgår till fabriksinställningar.

cmd + alt + p + r har jag för mig. antingen det eller cmd + alt +shift + p + r

Nu var det så många inlägg, men om du följer länken till ScreenSpanningDoctor så finns det en länk där man listar vilka modeller som funkar med hacket. Kolla det!

Jag har en iBook 700MHz med 16 MB videominne, säkert modellen över din (det fanns 600 och 700 MHz att välja på när jag köpte) och det där screen spanning-hacket funkar utmärkt.

Det finns två sätt att göra det, antingen så går man in i open firmware och skriver några kommandon och då *kan* man förstöra datorn om man skriver fel. Lyckas man funkar det dock fint
Ett nyare sätt är att ladda ner det där programmet, Screen Spanning doctor eller liknande och då kan du bara klicka i en ruta för att sätta på funktionen med dubbla skärmar. Mycket bättre.

Om det funkar eller inte beror som sagt på vilket grafikkort man har, modellen innan med 8MB grafikminne ska man INTE testa på men har du bara 16 MB videominne så har du samma årgång som jag och då är det lugnt.

Om du inte har kört det där programmet så kan du ju bara köra spegling, dvs samma sak på båda skärmarna. Då kan du inte ha högre upplösning än vad din "sämsta" skärm klarar av. I både ditt och mitt fall 1024x768 pga den interna skärmen.
Kör du programmet kan du ha så hög upplösning som grafikkortet tillåter på den externa skärmen. Jag har kört med 1280x1024 från iBooken och det går utmärkt. Dock får du inte quartz extreme acceleration på den andra skärmen för det kräver 16 MB videominne och kör du två skärmar får de ju bara 8 var så datorn orkar bara med att köra quartz extreme på den inbyggda skärmen. Det finns dock ett hack för det med

Så kolla bara så att du har 16MB videominne sen kan du tuta och köra.

Bevaka tråden