Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa .iso-filer från hårddisken?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-18 16:58

Jag undrar om man kan ladda ner en iso-fil (dvd-film) och se den direkt från hårddisken utan att behöva bränna en dvd?

Ja det kan man.

Vill du veta hur? Lämpligtvis dubbelklickar du på den, alternativt ser till så att DiskImageMounter öppnar den. Då dyker den upp som en skiva, som du bara spelar. Lätt som en plätt. Med hjortronsylt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 21:34

Tackar.. det lät ju pinsamt enkelt. Antar att det är så det funkar med mac. Men hur skulle jag kunna veta det efter bara tre dagar?

/Switcher

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-20 09:41
Ursprungligen av MartinHelgesson:

Tackar.. det lät ju pinsamt enkelt. Antar att det är så det funkar med mac. Men hur skulle jag kunna veta det efter bara tre dagar?

/Switcher

Du måste ju givetvis också skaffa något bra program för att kunna kika på filmen. Företrädesvis VLC. Lycka till!

Pinsamt enkelt

Ursprungligen av MartinHelgesson:

Tackar.. det lät ju pinsamt enkelt. Antar att det är så det funkar med mac. Men hur skulle jag kunna veta det efter bara tre dagar?

/Switcher

Det mesta med Mac är så enkelt så man tror det inte när man ser det första gången.
Prova den här:

Markera en text, klicka och håll ner i det markerade, dra till skrivbordet och släpp - vips har du ett "utdrag" som kan limmas in genom att göra processen baklänges....

Skitfint att ha några längre citat osv på skrivbodet som små snuttar...

Tror inte det funkar på en wintelburk.....

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-20 09:57

Om det är en dvd-image kan du sparka igång Apples DVD-spelare när du monterat ISO:n på skrivbordet, så börjar filmen spelas automagiskt. Behövs m a o ingen specialspelare.
Men plocka hem VLC ändå, den kan spela i stort sett allt annat du lyckas snubbla över.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-20 10:15

Vad använder ni främst VLC till? Både divx och xvid funkar ju fint med quicktime 7 player. För mig är det möjligen ogg och flac, för dessa verkar inte trivas med vare sig qt player eller itunes.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-20 11:50
Ursprungligen av memark:

Vad använder ni främst VLC till? Både divx och xvid funkar ju fint med quicktime 7 player. För mig är det möjligen ogg och flac, för dessa verkar inte trivas med vare sig qt player eller itunes.

Om det stämmer som du säger så använder jag tydligen VLC av okunskap.
Antar att QT7 inte hanterar subtitles något vidare dock...?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-20 11:48

Funkar Divx och Xvid med Quicktime 7?! Varför har ingen sagt något till mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-20 12:11

Update: Jag har testat lite och Quicktime 7 tar verkligen inte alla mina filer - faktiskt har den bara tagit en Xvid, och inte ens lyckats spela upp ljudet, bara bilden. VLC it is for me bejb!

Förresten, till QT6 fanns det något "plugin" som gjorde att den kunde lira lite Xvid och Divx som fanns i Avi-containers. Finns det något liknande som gör att det *fungerar* (ljud/bild) i QT7?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-20 14:58

Finns det något lämpligt program att spara ner dvd-filmer som iso-filer till mac? Jag har sparat några av mina filmer på min pc men jag börjar blir rejält trött på XP Mediacenter så det skulle kännas bra om detta kunde skötas med min mac istället!

Har inte haft mac särskilt länge så det mesta är nyheter för mig!

Mvh

Christian

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-20 15:04

Antingen kan du använda Skivverktyg som du hittar under /Program/Verktygsprogram för att skapa skivavbilder. Den skapar inte ISO-filer såvitt jag vet, utan .dmg. Annars kan du testa Handbrake, som är ett smidigt program för att spara ner och komprimera dvd-filmer. Sök på www.versiontracker.com, så hittar du det nog!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-20 16:06

Nu har jag testat och i handbrake får jag upp "No valid data found" efter att programmet har skannat igenom skivan. I skivverktyg kom det upp att jag inte fick tillstånd att skapa en skivavbild! Jag har även testat mactheripper och fått till en video_ts map. Denna lyckas dock inte handbrake heller hitta och när jag väljer öppna video_ts mapp i dvd-spelaren händer ingenting!

Vad gör jag för fel?

Edit: När Mactheripper är färdig kommer det upp ett meddelande som säger "This disc has bad sectors. All though the rip is complete, the rip may not playback. Please check prior to Burning."

Mvh

Christian

Senast redigerat 2005-06-20 17:14
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-20 20:46

Nu testade jag att köra Mactheripper på en reg1 skiva (min dvdspelare är ställd på reg 1) och då funkar det. Inget felmeddelande på slutet och dvd-spelaren klarar att spela upp från den skapade video_ts-mappen. Det verkar alltså som om regionsskyddet står ivägen även för mactheripper i det här fallet!

Tror ni att rippen nu har blivit regionsfri och att det går att spela den på en spelare som inte är regfri och inte ställd på region 1? Om så är fallet skulle jag ju kunna använda minin till att rippa reg1-filmer och min kommande powerbook till att rippa reg2-filmer. Lite omständigt kanske men tror ni att det fungerar?

Mvh

Christian

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-20 21:17
Ursprungligen av Sunkan:

Nu testade jag att köra Mactheripper på en reg1 skiva (min dvdspelare är ställd på reg 1) och då funkar det. Inget felmeddelande på slutet och dvd-spelaren klarar att spela upp från den skapade video_ts-mappen. Det verkar alltså som om regionsskyddet står ivägen även för mactheripper i det här fallet!

Tror ni att rippen nu har blivit regionsfri och att det går att spela den på en spelare som inte är regfri och inte ställd på region 1? Om så är fallet skulle jag ju kunna använda minin till att rippa reg1-filmer och min kommande powerbook till att rippa reg2-filmer. Lite omständigt kanske men tror ni att det fungerar?

Mvh

Christian

Ja, MacTheRipper kan rippa till regionsfritt!

Vad gäller regioner och dvd-läsare kan jag rekommendera mitt eget (ja, jag är en referenshora) inlägg i frågan för ett par trådar sedan: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68818

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-20 21:44

Det låter ju bra men kan det stämma att regionskodningen lägger käppar i hjulet även för Mactheripper?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-20 21:46

Vet faktiskt inte. Kan vara så. Vissa (?) dvd-spelare har ju hårdvarustyrd regionskodning, och då måste du flasha om med ny firmware. Men då ryker ju garantin... Har inte forskat så mkt kring detta, finns säkert andra som har bättre koll.

1
Bevaka tråden