Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WebObjects gratis!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 19:41

WebObjects utvecklingsverktyg följer nu med i XCode 2.1, från 50 000:- år 2000 till 0:- nu

Det kostade till och med 50.000 dollar en gång i tiden. När Apple släppte version 5.0 år 2001 sänkte de priset till 699 dollar. Och nu är det gratis. Och ryktet säger att det kan rent av bli open source...

Som webbutvecklare känner jag att jag borde titta närmare på det, det lär ska vara riktigt bra, men det är inte så många som använder det.

Används WebObjects överhuvudtaget nuförtiden? Bortsett från AppleStore då. Det var ett tag sedan man hörde något om det.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-18 02:52

Apple Store använder det fortfarande...

Ursprungligen av Kristjan:

Apple Store använder det fortfarande...

Jag skriver ju "Bortsett från AppleStore då".

Det finns säkert fler gamla installationer som fortfarande rullar på, men några nya lär väl inte dyka upp i någon större omfattning med tanke på vilket intresse Apple visar för produkten...

iTunes Music Store är ju en inte helt okänd WebObjects-applikation. Apple har även interna system som är utvecklade med WO. Så inom Apple är framtiden för produkten ohotad.
Det krävs nog att Apple gör något för att WebObjects ska få sig ett uppsving även externt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-18 10:55

Hur är det med WO nuförtiden. Är utveckling i Objective-C fortfarande möjlig eller tvingas man jobba i Java?

Ursprungligen av Hagelin:

Det finns säkert fler gamla installationer som fortfarande rullar på, men några nya lär väl inte dyka upp i någon större omfattning med tanke på vilket intresse Apple visar för produkten...

Enligt AI-artikeln är det en nyvaknat intresse för WO från Apples sida. Detta plus att de nu låter utvecklare få den gratis är ju en bra början. Gör de WO open source dessutom har det ju ännu större förutsättningar att ta fart.

Är själv tveksam till att det kommer att göra någon större skillnad, det kommer förmodligen att föra en tämligen marginaliserad tillvaro även i framtiden. WebObjects är gammalt, och det har hänt otroligt mycket senaste åren inom området MVC-ramverk för webbapplikationer. Tog en titt igen på det idag, men det kändes bara rörigt, omständligt och allmänt 90-talsmässigt. Jämfört med ett modernt, skalbart och elegant ramverk som Rails (som dessutom har en stor och hjälpsam användarcommunity) har jag svårt att se några fördelar, skulle vara att det är Apple-programvara i så fall

1
Bevaka tråden