Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Provat Operas senaste version 8.01? Vad tycker ni?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har använt Opera sedan länge i windows, långt innan Firefox kom och jag var inte så imponerad av FF trots att den är bra på att rendera de flesta hemsidor som Opera inte alltid klarar av. Men det beror ju på att FF har inbyggd IE-emulator så att FF kan rendera många IE-gjorda hemsidor.

Vad jag gillade hos Opera, var flikar, popup-blockerare, snabbhet, lätt att navigera med kortkommando osv. Men när jag switchade till mac så var Opera inte så bra, särskilt 7.54 versionen. Sedan har jag testat 8-version i beta och den var inte riktigt bra heller. Men nu igår när Opera släppte den skarpa versionen 8.01 känns det bra igen! Opera är väldigt snabb!!! Jag upplever Opera snabbare än FF trots den har adblock-tillägg. Det känns bra att Opera kan köra lika bra som i windows eller mac och det är jag imponerad för.

Vad tycker ni om Opera?

Greenjuice

Problemet är att Operas gränsnitt är en av historiens rörigaste. Skins eller inte. Den känns mindre maccig än Firefox när den var i alpha för Mac.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Problemet är att Operas gränsnitt är en av historiens rörigaste. Skins eller inte. Den känns mindre maccig än Firefox när den var i alpha för Mac.

Måste hålla med dig att Operas gränssnitt inte är det bästa. Det blev sämre efter version 6 eller 7 enligt min åsikt. Det var enklare i början och hade bättre gränssnitt. Lätt att förstå och hänga med och dessutom var den röd då! Men jag har kört Opera i flera år så jag känner till dess funktioner och gränssnitt så jag hänger med även om jag inte alltid tycker om det.

Greenjuice

Ursprungligen av greenjuice:

Jag har använt Opera sedan länge i windows, långt innan Firefox kom och jag var inte så imponerad av FF trots att den är bra på att rendera de flesta hemsidor som Opera inte alltid klarar av. Men det beror ju på att FF har inbyggd IE-emulator så att FF kan rendera många IE-gjorda hemsidor.

FF har ingen "IE emulator". Utan använder som alla andra webbläsare "Quirks mode" för kod som inte följer standard.

Eftersom jag jobbr med webutveckling så har jag de flesta webbläsare installerade och måste säga att nya Opera är en av de bästa jag provat på länge. Gillar sättet den cachar sidor på för att få extremt snabb surfning. Det kanske finns någon liknande inställning till FF, men isf har inte jag hittat den än

FF fördel är alla smarta extensions, där ligger Opera lite efter, annars är Opera 8 en mycket bra webbläsare enligt mig.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

FF har ingen "IE emulator". Utan använder som alla andra webbläsare "Quirks mode" för kod som inte följer standard.

Är du säker på det? Jag har faktiskt läst i nån artikel från nån IT-tidning eller på nätet från nån facktman att det finns inbyggd emulator. Jag är tyvärr inte expert, mest lekman som läser IT-relaterade artiklar från olika facktidningar och fackhemsidor. Quirks mode känner jag inte till?

Greenjuice *försöker minnas var jag har läst om emulator i FF....*

Ursprungligen av greenjuice:

Är du säker på det? Jag har faktiskt läst i nån artikel från nån IT-tidning eller på nätet från nån facktman att det finns inbyggd emulator. Jag är tyvärr inte expert, mest lekman som läser IT-relaterade artiklar från olika facktidningar och fackhemsidor. Quirks mode känner jag inte till?

Greenjuice *försöker minnas var jag har läst om emulator i FF....*

Är 100%. Bara att fråga Ben Goodger som är huvudprogrammerare för Firefox.
"Quirks mode". Ladda t.e.x Aftonbladets hemsida. Och sedan kolla info om den. Då står det Quirks mode. Kolla på en annan sida så kanske det står "Standards compliance mode".

Ang gränsnittet. Jag tror givetvis en del gillar den. Men om den skall slå in på Mac marknaden så måste den fixa ett "maccigt" gränsnitt. Annars struntar folk i den. Macanvändare har hårda krav på sådant. (Vilket jag har sagt i WINE tråden ang OS X på Intel).

Men visst finns den på min hårddisk. (Med alla andra webbläsare)

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Är 100%. Bara att fråga Ben Goodger som är huvudprogrammerare för Firefox.
"Quirks mode". Ladda t.e.x Aftonbladets hemsida. Och sedan kolla info om den. Då står det Quirks mode. Kolla på en annan sida så kanske det står "Standards compliance mode".

Ang gränsnittet. Jag tror givetvis en del gillar den. Men om den skall slå in på Mac marknaden så måste den fixa ett "maccigt" gränsnitt. Annars struntar folk i den. Macanvändare har hårda krav på sådant. (Vilket jag har sagt i WINE tråden ang OS X på Intel).

Men visst finns den på min hårddisk. (Med alla andra webbläsare)

Tack för förklaringen om Quirks mode!

Ang om "maccigt" gränssnitt, håller med dig (igen) om det ska bli riktigt bra i mac trots jag är switcher och haft windows i flera år. När jag första gången körde och efter ett antal ggr i FF i mac så kunde jag se och känna att FF är i första hand gjort för windows inte för mac. Så när jag laddade hem Camino, då kunde jag se skillnad och det passade bättre för mac och dessutom snabbare också. Så jag föredrar Camino framför FF. Men kör ändå FF ibland för den klarar ju många hemsidor. OmniWeb är inte så dum heller faktisikt, gillar den också....

Greenjuice

Bara det faktum att det ser ut som ett program hämtat från OS X < 10.3 fick mig att stänga ner programmet 5 sekunder efter att jag startade det.

1
Bevaka tråden