Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Välj rätt internminne till Mac mini G4

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har sammanställt en liten FAQ eftersom så många har frågor kring internminne till Mac mini

Vilken minnestyp använder Mac mini?

- Den använder PC2700 DDR 333MHz SDRAM. Även snabbare minnen som PC3200, PC4000 och PC4800 fungerar i Mac mini men inte långsammare som PC2100. Mac mini levereras med 256MB och har en minnesplats som stödjer upp till 1GB RAM.

- Du ska INTE använda minnestyper med beteckningen SO-DIMM, DDR2, ECC eller RDRAM.

Finns det kvalitetsskillnader mellan olika minnestillverkare?

- Ja, om du väljer ett minne som inte är anpassat för Mac mini kan du få problem men det är omöjligt att veta i förväg. Mac OS X och framförallt 10.3 kräver RAM av hög kvalitet - annars kan du få problem med "kernel panics". Minnestillverkaren Kingston rekommenderar dessa minnen. Tala med min Appleåterförsäljare för att få råd. Samsung och Crucial är två tillverkare som levererar originalminnen till Apple och dom kommer med säkerhet fungera.

Hur mycket minne behöver jag?

- Alla är överens om att 256MB är för lite för alla utom dom mest enkla användningsområdena. Om du är intresserad av att köra några applikationer samtidigt, använda iPhoto, iMovie etc är det vettigt att uppgradera till 512MB. Steget till 1GB är inte lika motiverat av kostnadsskäl men om du har råd kommer det göra datorn mycket trevligare att använda.

Vad betyder DDR och SDRAM?

DDR står för Double Data Rate. SDRAM står för Synchronous Dynamic Random-Access Memory.

Är det samma minnen i Mac mini som Power Macintosh G4 MDD?

- Endast Power Macintosh G4 MDD (mirror drive door) dubbla 1GHz, 1.25GHz (singel och dubbel) eller 1.42GHz processorer använder PC2700 DDR 333MHz. Tidigare modeller använder långsammare minnen.

Kan jag beställa Mac mini med extra internminne?

- Ja, AppleStore och alla svenska återförsäljare kan leverera en Mac mini med 512MB eller 1GB om du beställer det.

Vad kostar extra minne?

- Diskutera bästa köpet i vårt forum "köptips"

Vad kostar det att be en återförsäljare installera mer minne?

- Ett Applecenter tar nog en halv eller hel servicetimme á 800-1000kr för att installera minne skulle jag gissa. Antaligen minskar antalet trasiga datorer ganska rejält när inte folk öppnar och pillar på grejerna, tankesättet påminner om hemelektronik eller dagens bilar faktiskt.

Får jag byta internminnet själv utan att bryta garantin?

- Ja, du får installera mer internminne själv förutsatt att du vet vad du håller på med. Om du bryter sönder chassit eller komponenter kommer garantin inte täcka det.

Hur gör jag för att öppna en Mac mini?

- Du behöver en liten tunn spackelspade och lite tur.
Här finns en bra instruktionsfilm skapad av forgottennewbies.com

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 23:26

vill bara meddela att jag satte i 1GB minne i en Mac Mini idag.
det gick bra och var inte så svårt när man väl hittat "rätt verktyg".
jag hade ingen "spackelspade" utan fick nöja mig med en vanlig matkniv, bara den är tunn nog så är det inga problem.
fast jag får nog erkänna att det kändes lite overkligt att "trycka" i en kniv och börja bända.
man är ju van vid betydligt enklare lösningar från apple.
tack än en gång för kanontipsen här på 99!

jag hittade det här på pc-kungen.se

jag kan nästan inget om datorer så därför undrar jag om det här minnet DDR 512MB PC3200 origDIMM 184-pin, DDR400 som jag hittade på pc-kungen.se funkar till min mac mini.
här är länken till sidan där minnet finns http://212.75.85.247/?cid=151698 och så klickar man till vänster på minnen och sen på DDR DIMM och sen på PC3200 och det minnet längst ner på sidan med 512mb minne. funkar det minneet? eller kan någon rekommendera något annat 512 mb minne på pc-kungens hemsida som funkar till mac mini.
tack för att nån tar sig tid och svarar på min fråga.

Ramoneur - om du läser FAQ-texten vi skapat ser du att Mac mini använder PC2700 DDR 333MHz SDRAM vilket vi rekommenderar att du köper.

Klicka på Minnen -> DDR DIMM -> PC2700 (DDR333) och välj valfri storlek med andra ord.

  • Medlem
  • 2005-03-12 19:11

liten svensk guide

Hej!

jag bytte minne på min Mac mini idag och passade på att dokumentera det hela så att jag kunde göra en enkel liten guide på hur man gör

http://www.skip.informatik.gu.se/~latex/mac_mini/mer_ram/

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-04-09 15:00
Ursprungligen av moki:

Hej!

jag bytte minne på min Mac mini idag och passade på att dokumentera det hela så att jag kunde göra en enkel liten guide på hur man gör

http://www.skip.informatik.gu.se/~latex/mac_mini/mer_ram/

Tack Moki och "Weeble Wobbles" för en bra instruktion som inte kräver nya programvaror att se på. Funderar på en mac mini, men än så länge sitter jag fast i OS 9 världen med en Quicktime pro-version med nummer 5 så jag kunde tyvärr inte se på filmen på Björnströms länk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 15:19
Ursprungligen av rana:

Tack Moki och "Weeble Wobbles" för en bra instruktion som inte kräver nya programvaror att se på. Funderar på en mac mini, men än så länge sitter jag fast i OS 9 världen med en Quicktime pro-version med nummer 5 så jag kunde tyvärr inte se på filmen på Björnströms länk.

Här kan du ladda ner QuickTime 6.5 för Mac OS X, Mac OS Classic och Windows.

Jag såg hänvisningen i FAQen och flyttade därför mitt "tips" till köptips.

Senast redigerat 2005-04-09 22:32
Ursprungligen av moki:

Hej!

jag bytte minne på min Mac mini idag och passade på att dokumentera det hela så att jag kunde göra en enkel liten guide på hur man gör

http://www.skip.informatik.gu.se/~latex/mac_mini/mer_ram/

Perfekt bruksanvisning. Fort gick det. Tack !
En annan fråga - vad heter programmet ( du visar i sista bilden) som visar fritt respektive utnyttjat minne i menyraden ?
Tackar på förhand

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-08-01 04:56
Ursprungligen av adress@mac:

Perfekt bruksanvisning. Fort gick det. Tack !
En annan fråga - vad heter programmet ( du visar i sista bilden) som visar fritt respektive utnyttjat minne i menyraden ?
Tackar på förhand

Troligen är det, det mest fantastiska HW meny-programmet som heter "Menu meters" och är en GNU-licens (= gratis), det är en lättanvänd inställningspanel, se:

http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/index.html

Det kan visa 4 olika HW features i menyn (alla eller bara de man vill ha), dessutom visas alla detaljer om den motsv HW-delen om man klickar på menyn (mkt mer än i Systeminformation!):

1). CPU-belastning i % (totalt/user)
2). Hårddiskanvändning (skriv/läs)
3). RAM (totalt/använt)
4). Nätöverföringshastighet (Transmit/Recieve)

OBS! Läs ReadMe noga om du installerar den i Tiger, då Menu Cracker (hjälp-funktion som installeras för att möjliggöra custom menus) inte är helt Tiger-kompitabel och du därför innan bör installera Menu Enabler (gratis) från http://www.unsanity.com/ innan du installerar Menu meters.

Unbuffered?

Spelar det någon roll om minnet är "buffrat" eller ej? När man surfar runt på Komplett och dyl. butiker brukar det jämt stå i specifikationerna på minnen, så jag antar att det har någon betydelse. Vilket bör jag välja, buffrat eller ej?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 23:07

Nja, det är faktiskt oftast PC3200-minnen och inte PC2700 som sitter i Mac mini från början vad jag har förstått. Min har det bl.a.
Det är dessutom billigare med PC3200 än 2700 (enl Pricerunner) och andrahandsvärdet på 3200 lär vara större eftersom det är en nyare teknik - därför bör det vara bättre att köpa 3200 än 2700.

Värt att nämna i FAQn är kanske även detta:
- Att lägga till 256 MB på Apple Store och därmed få 512 MB kostar 700 kr. Att köpa en ny 512 någon annan stans kostar ca 600 kr (exkl frakt) och då har du totalt 768 MB - även om de 256 MB extra inte går att använda eftersom minin bara har en minnesplats, så kan du sälja det uttagna minnet och tjäna åtminstene 200 kr - kanske 300.
Alltså är det mellan 300-400 kr billigare att hitta ett billigt minne på Pricerunner än att beställa från AppleStore.

- Vilken CL bör man högst ha?

- Kan man inte säga att även Kingston-minnen alltid funkar garanterat? De är ju kända för hög kvalitet?

- En länk till Pricerunners minnesguide under rubriken "Vad kostar extra minne?"?

I övrigt är det en väldigt bra FAQ - den behövdes verkligen. Fler sådana hade varit bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 21:44

Köpte idag en mac mini på PC City som jag skall hämta imorgon efter dom har installerat minnet som jag bad dom uppgradera, efter att ha disskuterat en stund om vilket minne som skulle sitta i.

Jag hävdade att det inte skulle vara ett so-dimm men det fick jag snabbt veta av 2 säljare som med 100% säkerhet sa att ett sådant skulle sitta i. Nu när jag läser denna tråd säger den raka motsatsen
Ska bli skoj att hämta datorn i morgon vad gäller???

So-dimmarna är väl också rejält dyrare än dom andra???

//David

Ursprungligen av Björnström:

- Endast Power Macintosh G4 MDD (mirror drive door) dubbla 1GHz, 1.25GHz (singel och dubbel) eller 1.42GHz processorer använder PC2700 DDR 333MHz. Tidigare modeller använder långsammare minnen.

Martin, jag blir lite ställd här då jag i systeminformationen hos min MDD 2x1 GHz ser att mina 3 minnestyper listas som [ 256 / 512 / 512 ] "DDR SDRAM", hastighet i minnesslottarna "PC2600U-25330" - kan du förklara detta? Hade gärna sett att jag hade kunnat flytta över en 512:a i en Mac Mini men blir nu osäker på vad som gäller.

Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

Martin, jag blir lite ställd här då jag i systeminformationen hos min MDD 2x1 GHz ser att mina 3 minnestyper listas som [ 256 / 512 / 512 ] "DDR SDRAM", hastighet i minnesslottarna "PC2600U-25330" - kan du förklara detta? Hade gärna sett att jag hade kunnat flytta över en 512:a i en Mac Mini men blir nu osäker på vad som gäller.

Olle

Även min MDD säger exakt samma sak som din. 2x1 ghz har PC2700 minne enligt all specifikationer. Varför den säger "PC2600U-25330" vet jag inte. 2x1 ghz, 2x1.25 ghz och 2x1.42 ghz använder alla PC2700 minne, endast 2x867 mhz (av mdd'arna) använder sig utav PC2100 minne vilket går i 266 mhz och inte i 333.

Då mac mini använde PC2700 minne ska det inte vara några som helst problem.
Allt jag vet är att min dator ska köra 2700 och båda mina minnen, ett orginal, ett extra(som är köpt som 2700) säger "PC2600U-25330" under systeminformation.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-06-11 16:56
Ursprungligen av Olle@mac:

Martin, jag blir lite ställd här då jag i systeminformationen hos min MDD 2x1 GHz ser att mina 3 minnestyper listas som [ 256 / 512 / 512 ] "DDR SDRAM", hastighet i minnesslottarna "PC2600U-25330" - kan du förklara detta? Hade gärna sett att jag hade kunnat flytta över en 512:a i en Mac Mini men blir nu osäker på vad som gäller.

Olle

Samma dag jag fick min mini i Mars tog jag ett 512 MB från min MDD och flyttade till minin, då den knappt funkade på bara 256 MB. Det funkade utmärkt. Min mini levererades från Irland med 400 MHz minnen i (av Apple!) Så det är dumt snack att 333 MHz skulle vara bättre. Detta beror på att 333 MHz är en utdöende gammal låg frekvens och således svår att få i stora mängder då många producenter knapp tillverkar dem mer.

I Tiger anges CL-specen av minnena med de sista siffrorna i ASP. Enklast förklarat är att de första 2 anger hur många tiondelars klockcykler det tar att skriva till minnet. Olle har alltså CL2,5-minnen som är lite snabbare än CL3 (trots att du har samma busshastighet). Detta förutsätter dock ytterligare 2 saker:

1) Alla minnen i datorn ska vara av samma CL-tal (Inga problem här för Mac minin! (Gissa varför)

2) Datorn du har måste stödja lägre CL-tal än 3 i sina drivkretsar (Alla Mac gör det men inte alla PC).

Olle är alltså precis som jag lycklig ägare till CL2.5 minnen i sin MDD. Det är oftast bara kvalitetsmärken som levererar minnen med lägre CL-tal (och anger vilket CL-tal det är på minnet). Jag köpte förr mina minnen från OWC i USA för att få billiga och bra minnen då de är Mac-experter.

Några dagar efter jag fick min Mac mini (och var klar med 1.67 GHz-trimmningen) köpte jag ett 1 GB DDR 400MHz minne och installerade av www.priskrig.se då de lär hålla lägsta pris i landet. Vid tfn-kontakt sa de att de provat att deras minnen funkar i Mac mini, då de själva har en dito. De säljer ju även iSight, iPod mfl Apple-produkter.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 18:02
Ursprungligen av R.Kroc:

Några dagar efter jag fick min Mac mini (och var klar med 1.67 GHz-trimmningen) köpte jag ett 1 GB DDR 400MHz minne och installerade av www.priskrig.se då de lär hålla lägsta pris i landet. Vid tfn-kontakt sa de att de provat att deras minnen funkar i Mac mini, då de själva har en dito. De säljer ju även iSight, iPod mfl Apple-produkter.

"Och var klar med 1,67 ghh-trimmningen"? Förklara!

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-08-01 03:41

http://web.telia.com/~u84204301/Macmini/index2.html

Ursprungligen av Charlie_W:

"Och var klar med 1,67 ghh-trimmningen"? Förklara!

Se min Mac mini OC-page:

http://web.telia.com/~u84204301/Macmini/index2.html

Jag var den som hittade var "PLL-CFG Ø" (= ett chip motstånd beläget bredvid CPU:n under den svarta kylflänsen - R58) på Mac minin sitter och alltså först med att spränga 1.58 GHz-vallen för Mac mini överklockning. Man kan nämligen inte trimma den mkt trim-vänliga 7447 G4:an över 1.58 GHz utan att veta var detta motstånd sitter.

Senast redigerat 2005-08-01 04:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 00:20

Heh, vilka försäljare ...

Jag köpte en sån här på Webhallen och använder den numera i min Mac mini:
Kingston DDR 512MB PC3200 400MHz CL3 (3-3-3).

Är CAS och CL samma sak? Fungerar det med både 2, 2,5 och 3? Vad är skillnaden och vad är bäst?

Är det ingen som har en aning? Jag såg det tidigare i någon tråd, men hittar det inte igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 21:56

Jag talade med Apple på telefon idag och fick svaret att jag inte fick öppna min (bilvande) mac för att byta minne, eftersom det skulle bryta garantin. Bara för att klargöra, hade han fel?

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-08-01 04:30
Ursprungligen av axeman:

Jag talade med Apple på telefon idag och fick svaret att jag inte fick öppna min (bilvande) mac för att byta minne, eftersom det skulle bryta garantin. Bara för att klargöra, hade han fel?

Det pågår en vild diskussion i USA ifall garantin gäller eller inte, då Apple tydligen där på Apple store skulle påstått det är OK. (Som tex på en PowerBook) De flesta Mac-mekar-sajter rekommenderar dock att man öppnar sin Mac mini mkt försiktigt så man inte repar något - då kan man ju sätta tillbaks orginalet igen, vid behov av en garantirep av nån komponent.

Normalt gäller dock - vill man meka med sin Mac bör man glömma garantin (och vv). Priset för lycka och glädje!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-19 17:50

du ska inte ha buffrat minne.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-10-10 12:31

En fråga gällande ett specifikt minne på Dustin!

Jag antar (dum som jag är att detta minne kommer att fungera i min Mini!

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010063998

Nån som med säkerhet kan svara relativt fort så beställer jag.
Och JA, jag vet att det inte är billigast på Dustin

/* fumidus */

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-10 14:23

Jag är inte säker, men leta hellre efter CAS2.5 än CAS3

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-10-12 09:41

MMkay! Kan någon hjälpa mig att hitta en 1gb modul från antingen Dustin eller inWarehouse som passar i Minin!

Ppleassse!

/* fumidus */

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-10-12 10:37
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-12 15:37

Följande minne passar i macmini:

184 pin. PC 2700 DDR333 SDRAM (Klarar PC3200 men kommer bara köras i 333MHz) !

Finns massor av bra köpställen, bara att goggla det så
Men Stygga Pojken i Malmö brukar ha bra priser

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-12 15:46
Ursprungligen av fumidus:

Detta minne då? CL2.5 är det också!
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/PartsInfo.asp?ktcpartno=KHX3200/1G

/* Fumidus */

Det skall alltså fungera men kommer bara köras i 333MHz vilket du kommer överleva
Se även : http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300572

Bevaka tråden