Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att kopieringsskydda en CD?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Hittade ingen info om detta så jag startar en ny diskussion. Vet dock inte om den är relevant, osv.

Problemet: Jag gör utbildningar som jag bränner på CD (=för stora för internetdistribution) och säljer eller ger bort som demos. Jag har märkt att vissa företag, skolor, mfl gärna kopierar innehållet för att spara några hundralappar jämfört med att köpa flera ex.

Innehållet är vanliga textfiler, bilder, swf-animationer, ljud, osv.

Har kollat på olika lösningar för att låsa filerna så att de ej går att kopiera, men har inte hittat nåt bra (=billigt) system. Vet att det går att koppla uppspelningen mot lås via serverfunktioner och webbsidor, men jag letar efter en lösning som inte kräver internet.

Finns det? Går detta att göra? Tänker jag helt fel? Hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 12:00

Kopieringsskydd är i teorin omöjliga.

Varför?

För att de ska kunna använda innehållet på cdskivorna måste de kunna läsa innehållet ur filerna. Om de kan läsa innehållet ur filera för att göra en sak, så kan de även läsa innehållet för att göra en annan sak, närmare bestämt kopiera innehållet.

Kort svar: Kan filerna läsas så kan de kopieras. Det går att göra detta mer eller mindre besvärligt, men inte att stoppa det.

Ett bra schema är att kräva en kod eller, som jag såg en gång för e-böcker, att kräva kreditkortsnumret som användades för att köpa filen (enkelt att låsa filen innan nedladdning). Det gör det besvärligt att dela filen eftersom man måste då även dela med sig sitt kreditkortsnummer...

Hmmm...

Det var alltså som jag trodde. Problemet är alltså att jag ofta bara säljer ett exemplar av en utbildning till en skola eller ett företag. Men ofta kopierar de sedan ut allt innehåll till alla som behöver. På det viset slipper de köpa fler exemplar (fleranvändarlicens). De tjänar några hundra och jag förlorar motsvarande belopp.

Jag har kollat på lite dyrare sätt att skydda innehållet mot sådan kopiering, men det verkar som om jag då förlorar motsvarande pengar på att skapa ett sådant skydd.

Hittills har min lösning varit att sälja billigt och uppdatera med nytt innehåll varje månad, vilket gör att nya kunder köper en skiva i stället för att kopiera den gamla.

Jag kan leva med det, men ibland gör den här kopieringen mig en aning... irriterad. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 13:26
Ursprungligen av Jonas_Ahlberg:

Hmmm...

Det var alltså som jag trodde. Problemet är alltså att jag ofta bara säljer ett exemplar av en utbildning till en skola eller ett företag. Men ofta kopierar de sedan ut allt innehåll till alla som behöver. På det viset slipper de köpa fler exemplar (fleranvändarlicens). De tjänar några hundra och jag förlorar motsvarande belopp.

Har du provat att kontakta lämplig chef för företaget där denna kopiering sker? Försök föra en konstruktiv dialog. De är ju kunder, men påpeka att det de gör faktiskt är olagligt och (om jag inte har tagit helt miste) chefen för företaget/skolan är ansvarig (och kan straffas) om han inte hindrar piratkopiering. Titta på hur BSA gör. Försök komma överrens med chefen om att bli rättvist behandlad.

Din idé att regelbundet komma med uppdaterat material tycker jag är lysande.

Varianter med registrering kanske kan fungera men har nackdelen att det kan bli krångligt (och då struntar folk att köpa) eller att man inte kan köra off-line.

Om kopieringen är mycket spridd kan du ju fundera på att märka upp varje exemplar på något fiffigt sätt så att du kan se vem som kopierat. Detta gör din exemplarframställning lite mer komplicerad, dock.

Traktion använder ett smart system... när man installera programmet, genererar det en maskinspecifik kod, och man måste knappa in koden på webbsidan för att få svarskoden som i sin tur låser upp programmet. Det gör att värje maskin där programmet installeras måste registreras för sig, som kanske är jobbig om man ska registrera många kopior av ett utbildningsprogram, men det uteslutar kopiering, eftersom programmet körs inte utan svarskoden.

När jag bytte till Mac, var det bara att avregistrera min Windowsversion och registrera Macversionen i stället.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 15:49
Ursprungligen av markisevil:

Traktion använder ett smart system... när man installera programmet, genererar det en maskinspecifik kod, och man måste knappa in koden på webbsidan för att få svarskoden som i sin tur låser upp programmet. Det gör att värje maskin där programmet installeras måste registreras för sig, som kanske är jobbig om man ska registrera många kopior av ett utbildningsprogram, men det uteslutar kopiering, eftersom programmet körs inte utan svarskoden.

När jag bytte till Mac, var det bara att avregistrera min Windowsversion och registrera Macversionen i stället.

Ehm, just det, det lär ju hjälpa, det är ju bara att ändra den delen av programmet som kontrollerar huruvida man har registrerat programmet eller inte.

@ markisevil: Menar du Tracktion? http://www.mackie.com/products/tracktion2/splash.html Annars begriper jag inte vad det är för program...

@ pesc: Jag har flera gånger pratat med företag, som förnekar allt. Även skolor är tyvärr väldigt svåra att ha att göra med. De har inga pengar och skiter oftast i avtalen. De vet dessvärre också att det är svårt att göra något åt det. Jag måste lägga både tid och pengar på en rättslig process där resultatet är osäkert. Och att hota sina kunder funkar dåligt. Det är därför jag kör med morötter som låga priser, prenumeration på uppdateringar och sånt i stället.

@ thevil: Director fungerar sådär har jag fått reda på, men det är en möjlig väg. Dock kräver det merarbete genom att jag måste lära mig ett nytt program. och köpa programmeringstjänsten. Men jag skall kolla upp den tråden lite mer.

Nä, jag kör nog på min linje att sälja "öppna" skivor och låta kunderna kopiera fritt.

Om du gör din cd i exempelvis Director så borde en någorlunda duktig lingo-person kunna hjälpa dig att lägga in ett rudimentärt skydd som kontrollerar i den första filmen att filerna läses från en CD och om de inte gör det skicka fram en dialogruta som säger till användaren att han/hon ska kontakta dig för att köpa fullversionen.

Du kan också lägga in ett enkelt testa innan köp skydd, så att det går att starta programmet ett visst antal gånger, men sen måste man mata in en kod köpt av dig.

Det går förstås att komma förbi, men man får väl hoppas på att folk inte orkar sätta sig in i exakt hur ditt skydd fungerar utan istället handla en fullversion från dig.

Risken är ju att kopieringsskydd gör dina kunder irriterade och de slutar köpa dina skivor helt. Om de dessutom ska behöva betala för varje kopia så kan det sluta på för mycket pengar och de låter hellre bli dina skivor, eftersom de inte kan återanvända de.
Så att säga att du förlorar motsvarande belopp är ju inte helt sant, det kan rent av vara så att din försäljning överlever pga kopieringen.

Jag säger inte att det är så i just ditt fall, men det kan vara smart att fundera i de banorna innan man dömer ut sina kunder som tjuvar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-17 21:08

Kanske är bättre att ta ut ett något högre pris och säga att det är en licens som gäller för hela företaget. Du kanske inte får in lika mycket pengar som om företaget skulle köpa en licens för varje dator, men du får in mer pengar än i dagsläget. Moroten ligger för företaget ligger då i att de får bättre samvete.

sparkar härmed liv i en gammal tråd!
Har det kommit ngt nytt smidigt sätt att kunna kopieringsskydda en Cd-ROM?
Jag har tänkt sälja bilder ifrån ett event på cd-skivor, men vill givetvis inte att en skiva köps o sprids vidare till massa andra personer = förlorad inkomst för mig...

Tacksam för svar!
/Tobias
www.tobiasguldstrand.com

Sluta sälj gunket som "x antal kr per CD".
Då anser de att om de köper en och kopierar 99 så Tjänar de in vad 99 kostar...

Sälj det som "alla antal utbildningslicenser ni behöver".
Säg att för 100 personer kostar det (vad 50/60/70 cd's gick för)

Gör det attraktivt för dem att välja att de får kopiera det antal de behöver.
Säg att då ingår uppdateringar. Support och tårta .. .

En variant att stoppa den mest slentrianmässiga kopieringen är att använda överstora cd-rom. De flesta sitter ju med tomma 700 MB-skivor hemma. 800 MB är ju lite knepigare att köpa.

Men å andra sidan går det ju att lägga på dvd...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-31 06:31

Det är omöjligt att kopieringsskydda en CD.
Dom enda två alternativ som riktigt finns är du gör som Goflorp säger och säljer multilicenser och hoppas på att folk är ärliga.
Eller så måste du ha att programmet ska aktiveras över internet och den sparar en "maskinkod".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-31 17:52

Jag laddade ner en PDF manual till D90 från Nikons hemsida och den går INTE att skriva ut,för den är skrivskyddad (förbannat)O:-) .Det borde väl gå att göra något liknande med kopieringsskydd.

Ursprungligen av Clossa:

Jag laddade ner en PDF manual till D90 från Nikons hemsida och den går INTE att skriva ut,för den är skrivskyddad (förbannat)O:-) .Det borde väl gå att göra något liknande med kopieringsskydd.

Det brukar vara rätt lätt komma runt sådana skydd
Ditt problem kanske kan lösas genom att man använder ett alternativt program för att se pdf-filen....
...eller att man snabbt tankar ner ett program från nätet som tar bort skrivskyddet.

En CD-skiva däremot är ju bränd etta för etta, nolla för nolla. En kopia blir ju likadan som originalet.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-01 17:15
Ursprungligen av Goflorp:

Det brukar vara rätt lätt komma runt sådana skydd

En CD-skiva däremot är ju bränd etta för etta, nolla för nolla. En kopia blir ju likadan som originalet.

Det är tyvärr inte sant. Dom flesta kopieringsskydd bygger på att man lägger in CRC fel i skivan, dvs. kanske 10 bitar istället för 8, det gillar ju inte en cd-spelare så när man kopierar skivan så hoppar den över dom (crc fel) och kopian blir inte identisk som orginalet. Det upptäcker programmet / spelet då den har en funktion som känner av att cd-spelaren borde spotta ur sig ett crc fel på just den sektorn, men om den inte gör det så vet den att det är en kopia.

Tobias: Det går, men du lär få missnöjda kunder. En lösning är att svarva ihop ett eget bildvisarprogram (som har bilderna inbakade i programkoden) som känner av om det körs från skivan. Skivan kan gå att identifiera mha t ex en medveten defekt i filsystemet. Det går såklart att kringgå det skyddet med, men det känns inte så jättetroligt att någon skulle göra det för en skiva med bilder. Sen finns det program som gör exakta kopior utav skivor (inklusive defekter), frågan är om dina kunder har tillräckligt bra koll för att veta om det.

Nackdelen med det här är att lösningen blir (mer eller mindre) plattformsberoende och oflexibel. Kunden kan t ex inte enkelt lägga in en bild som skrivbordsbakgrund, vilket är helt lagligt. (om du inte avtalar bort det i ett licensavtal) Sen kan man såklart fortfarande printscreena hela köret och kringgå det på det sättet.

Det enklaste är att se det som gratis marknadsföring. Speciellt nu när var och varannan person springer runt med digital systemkamera så gäller det att sticka ut, märkas och skapa sig ett namn.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-01 17:13

Det är fullt möjligt att kopieringsskydda en cd, dock tror jag inte det är möjligt med dom brännare som finns idag, det går nog bara med tryckta cd.

Däremot är det fullt möjligt att KRYPTERA innehåller som sedan måste de-crypteras med antaligen ett speciellt program, eller ett vanligt program som har dom funktionerna inbyggda.

Det kanske inte är så bra på bilder, i så fall är ju watermark mycket bättre, och tämligen användbart. Det kommer ju inte fungera om bilderna som kopieras inte används igen, fast å andra sidan kanske det inte gör så mycket om dom just i dom fallen kopieras.

1
Bevaka tråden