Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G4 1,25 GHz vs. P4 2,4 GHz

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 22:59

Sitter just nu på en PC med en P4 på 2,4 GHz, men funderar på att byta "upp" mig till en PowerMac G4 på 1,25 GHz. Hårddisk, minne (1 GB i båda) och grafikkort är ungefär likvärdiga. Kommer Macen att kännas mycket långsammare? Flyter alla nya Aqua-finesser bra på en såndär PM? Använder mestadels Photoshop, Illustrator, nån som har erfarenhet av dom programmen på liknande datorer?

Jag har en Quicksilver som är uppgraderad till 1,07GHz, jag tycker att det flyter på bra mesta delens, har bara ett GeForce2 MX men den duger gott för mig. Macen kanske känns långsammare ibland, men oftast så trivs man bara helt enkelt bättre med Macen än med PC:n.

PhotShop har ju en del filter etc som använder Alti-Vec och då sopar G4an mattan med P4an. Å andra sidan får den säkert stryk i flera andra applikationer av P4an. Jag växlar mellan en 1.25 GHz G4 och diverse Pentium 4 datorer runt 2.8 GHz och märker ingen större skillnad. Windows 98 har ju en förmåga att sega ner sig med åren hur det är med XP vet jag inte.

XP och X beter sig ganska olika så fartförnimmelsen blir olika. Bootar man XP kommer men ganska snabbt till skrivbordet men sedan behöver datorn lite tid innan dess ikoner fungerar. X bootar långsammare men när skrivbordet väl är framme så har man direkt tillgång till symbolerna.

Så för att konkludera så om installationerna är likvärdiga så bör du inte uppleve någon större skillnad.

1
Bevaka tråden