Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa och skriva till en EPS-fil?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 14:14

Jobbat en del med att skriva till en PDF-fil med XML och skyffla text fram och tillbaka.

Är novis däremot att arbeta med EPS-filer. Funkar det att använda XML för att läsa in text och bildposition en en EPS-fil direkt eller via Indesign.

Om någon även vet om några bra tipssidor eller liknande gällande detta vore jag tacksam

Fredrik

Teoretiskt ja, men i praktiken är EPS mycket svårare än PDF, pga av att PDF är så otroligt mycket mer strukturerat. InDesign kan förvisso generera EPS-filer, däremot inte modifiera befintliga. Illustrator är i det avseendet ett bättre val.

Vad är det du vill göra?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 08:33

Jag vill hämta information från ett affärssystem eller annan databas via XML när de trycker på en knapp som är länkad till en förbestämd template. De skall kunna välja på flera olika templates.
Den skall då hämta den text och bildinformaion som man taggat upp och baka in den i EPS-filen för att sedan kunna använda filen för tryck.
Har gjort en liknande variant i en PDF men vet ifan hur jag skall få till det via en EPS.

Tacksam för alla ledtrådar, tips.

Fredrik

Kan du inte jobba vidare med din PDF-lösning och göra en konvertering till EPS i slutändan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 08:51
Ursprungligen av MACaron:

Kan du inte jobba vidare med din PDF-lösning och göra en konvertering till EPS i slutändan?

Håller med låter som det vore enklare med att ta pdflösningen, och framför allt om du snackar med tryckeriet - så kan de ta emot PDFér bara du pratar med dom innan ur dom vill att de ska se ut - hur de ska vara komprimerade etc..

Skickar grejer till tryck varje vecka och det är nästan alltid PDF, som är gjorda i Quark eller Illustrator alt Photoshop...

Så vänd på steken skapa en tryckfärdig PDF och skicka in informationen i den - lite enklare, eftersom som sagt PDF´en är mer strukturerad...

/Tangen

1
Bevaka tråden