Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cube med "knirkande" ljud

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 20:19

Har en uppgradera Cube 450, den spinner sedan något år tillbaka på i 1.25ghz eller så.

Den går riktigt bra för det mesta men har ett problem som återkommit både under 10.3 och under 10.4, det är kanske inte systemrelaterat??

Fick installera om 10.4, clean install med omformatering och allt på grund av att den stannade med jämna mellanrum och "knarrar" som ett gångjärn på en dörr. Det låter som om det skulle behöva smörjas. Detta gör att datorn stannar upp och detta ljudet återkommer med intervaller på c:a 5 sekunder och systemet dör, inte med kernel panic. Men det stannar, med varmomstart som följd som en hjälp. Ibland fortsätter det trotts omstart och datorn kommer inte igång. Då har det hjälp att dra up strömsladden och starta.......för en stund......

Nu har jag installerat om systemet igen och nu har den rullat på. Men eftersom jag hade samma fenomen under 10.3 ibland så måste det ju vara något. Den har gått klanderfritt i en vecka nu, men jag tror det återkommer så småningom.

Vad är det för ljud? Är det hårddisken, processorkortet, någon fläkt eller vad? Om det nu skulle vara processorfläkt eller något så borde det ju inte hjälpa med en nyinstallation av systemet? Hårddisken har jag tänkt på, men varför försvinner då problemet och varför hjälper det att starta om den för en stund.
Jag har inte kunnat relatera det till något speciellt program eller spel (min dotter på 9 år använder den).
Även om den funkar nu, så återkommer det säkert. Vad är det för något?

Martin

Jag misstänker att du har nåt fel på hårddisken. En/några kassa sektorer. Har du SpeedTools?
Din dotter kasnke har råkat stöta till den eller bordet medans datorn höll på och arbeta med hårddisken så det blev nåt fel.
För mig hände nåt liknande för nåt år sedan, fast då stannade hela datorn och så höll ddisken på och pipa väldigt högt, men rullade oftast på nån minut efter. Det fixade sig själv efter nån månad.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 20:43

Har inte speedtools, men tittade på det på nätet. Är det bra, värt att lägga pengar på?

Martin

/sbin/fsck_hfs -y -f -g /dev/diskXsX // x= a number

Fick detta från en sajt, har inggggeeeeeeeeeeeeeeeeeeen aning om det funkar, använd det i samband med terminalen.

EDIT: Kom på det nu, men funkar dock inte på min dator, gå in på Skivverktyg och markera hårddisken, tryck sedan på info, sen dyker det upp ett förnster så står det t ex: disk9s2, öppna terminalen och byt ut alla X så det t ex står: /sbin/fsck_hfs -y -f -g /dev/disk9s2
jag har som sagt inte fått detta att funka, om du verkligen inte kan klara dig med problemet så kanske SpeedTools är det som du behöver, men jag vet inte 100% om det är sagment fel. Vänta på svar från andra med.

Senast redigerat 2005-06-15 21:28

Det allra bästa är väl att ta backup på allt ni vill ha kvar, sen kan du köpa en ny hårddisk kanske, kollade precis och jämnförde, SpeedTools kostar mer än en ny hårddisk. Kommer inga andra alternativ från någon så tror jag bestämt att detta är en billigaste och enklaste utvägen.
Surt när sånt här händer, för några år sen så köpte min pappa en extern LaCie 120GB HD, den har "MYCKET" fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-16 02:10

Skulle finnas nått istil med KillDisk som raderar HELA hårddisken och sedan kollar så allt är korrekt gort...
En omformatering raderar inte hela hårddisken ordäntligt tyvär...=(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 08:00

Hårddisken håler på att dö. Köp en ny hårddisk till din Cube.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 09:51

OK.
Jag är fullt medveten om att en formatering bara tar bort informationen om vad som ligger på den, inte själva datan på hårddisken. Men jag undrar fortfarande varför det hjälper med omformatering om det är en döende hd. Nu har den som sagt gått en vecka, den har inte stannat en enda gång. Men jag ska byta den så det inte går illa för den........

Vågar man köpa en 10.000 varvare till den där för att få upp farten ytterligare lite, eller kan det bli problem med värmeutvecklingen? Eller gör det ingen skillnad på en så gammal dator?

Man ka ninte reaprera sagment fel med formatering.
Jag tror att en 7200 varvare duger gott om du inte ska göra väldigt komplicerade saker med den, den är ju ändå begränsad med ATA66.
Tänk på att datorn kan formatera max.127GB om du inte formaterar det externt. Om du kan, så kan du ju köpa en stor hårddisk och en FW låda, formatera disken och lämna tillbaka lådan och säg att den inte behövdes i affären:P Fast det kanske är olagligt..
Detta är inte 100% vad jag vet när det gäller formateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 12:29

Köp en ny Seagate på 120 GB. Mycket bra grejor.

Ja, som Mondo säger, köp en Seagate, väldigt pålitliga, tysta och relitivt kalla.

1
Bevaka tråden