Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kolla hastighet på sin anslutning?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-16 09:54

Ja rubriken säger allt... hur kan man kolla hur snabb ens uppkoppling/nätverk är?

//Filip

Om det är typ ADSL du menar så har konsumentverket ett program som heter TPtest för att kolla sin uppkoppling. Tror inte den funkar så bra över 50Mbit om du menar vanligt nätverk.

http://tptest.se/

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-16 10:31

oki tack, såg att man gärna inte skall använda det trådlöst... finns det inget annat?

det jag vill veta är typ detta:

kunna kolla vilken hastighet jag har när jag ansluter via vanlig nätverkskabel kontra den hastigheten jag får när jag via airport kopplar upp mig mot en kompis dator som är anslutet till det förgående nätet... förstår du hur jag menar?

Du vill inte mäta hastigheten på din internetuppkoppling utan länkhastighet? Den är lätt för trådat, testa ifconfig på interfacet. För wlan är det lite lurigare för där måste du mäta på riktigt. Är det faktiskt länkhastighet eller upplevd titta-mamma-jag-tankar-en-film-på-bara-2-minuter-köp-mig-en-bättre-switch-hastighet du vill mäta?

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-16 10:43

mmm den hastighet jag märker av misstänker jag, alltså den senare borde det ju vara då eller hur?

Funkar på trådlöst, men om du har 802.11b så blir det ju inte snabbare än 11Mbit även om linan från din ISP till routern ger mer än så.

Men om du har ADSL/Comhem eller liknande så är det bara att köra testet så ser du vilken hastighet du har mot internet. Dvs det du kan tanka ner i vid optimala förhållanden.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 11:52

Ja, alltså enklast är väl att du klockar överföringstiden på en rätt stor fil mellan din dator och en annan dator på "andra sidan" nätverket?

1
Bevaka tråden