Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB OneTouch drivrutin

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en liten fråga till er programmerare:

Vi har köpt in ett antal hårddiskchassin som har en "OneTouch" knapp. I lådorna medföljer en CD med drivrutiner för PC och ett litet backupprogram. Tyvärr finns inga drivisar för Mac och där kommer ni in i bilden:

Hur svårt är det att skapa en liten drivrutin som startar ett backupprogram? Eller kanske en mer öppen lösning där man skapar en inställningsgrej i systeminställningar där användaren själv får välja vad som ska ske när man klickar på knappen? Kanske till och med startar ett AppleScript?

OneTouch är egentligen ett Maxtorvarumärke men jag åsyftade främst funktionen: Tryck på en knapp och din externa hårddisk börjar göra backup. Knappen finns både på USB2 och Firewire chassin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-16 10:50

Det handlar mest på hur hårdvaran hanterar knapp nedtryckningen på chassit och signalerar det via firewire/usb bussen, utan någon form av dokumentation kan det ta lite tid att hitta exakt hur det fungerar, men om/när det är löst tar det normalt sett inte så lång tid att fixa det övriga...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 11:57

Jag håller nästan med föregående talare; det beror på hur knappen kommunicerar med datorn. Det bästa vore ju om "hårddisken" innehåller två USB-enheter, där den ena är själva hårddisken och den andra är knappen och att knappen stöds av de vanliga HID-drivrutinerna, då är det ju bara att ligga och kolla om det sker någon knapptryckning på den och isf göra vad som nu ska göras. Eftersom jag bara är användare av Mac har jag ingen koll vart, men jag vet att det borde gå att kolla vilka enheter hårddisken lägger till i datorn. På en Windowsburk finns ju detta i enhetshanteraren, så om du har en sån (Windowsburk) alltså kan du ju kolla där om hårddisken lägger till sig som två enheter eller om den använder något "mysko" sätt att överföra knapptryckningen till datorn.

Den info du kan få via enhetshanteraren kan man nog få i Systeminformation (i verktygsprogram).
Där ser man vilka enheter som finns på USB-porten.

1
Bevaka tråden