Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämlig storlek på bilder? I allmänhet och för Internet

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-16 09:13

Håller på att ladda upp bilder till en semesterblog och inser att alla bilderna är mellan 0,8 - 1,6 MB, vilket gör dem för stora för att ladda upp.

Hur gör jag enklast för att ändra storleken? Har Photoshop men jag tycker att det tar tid att starta och är alllmänt krångligt (läs: för avancerat för mina behov). Tycker att det borde finnas enklare sätt. Vad är en lagom storlek att ändra till?

Ska kanske tillägga att jag har bilderna i iPhoto och laddar upp dem till WordPress mha PhotoPress.

Min andra fråga är om det är helt vansinnigt att ha kamran inställd så att bilderna blir så här stora (2272x1704)? Vad förlorar man? Vilken inställning har har ni andra på era kameror?

Är bara fråga om bilder för privat bruk, men man vill ju använda och spara dem lång tid framöver.

-Cilla

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-16 09:23

Om du vill kunna få ut högvalitativa papperskopior ska du absolut ha kameran på den inställningen.

I iPhoto exporterar du lämpligast genom att markera bilderna du vill ladda upp på nätet, väljer Dela -> Exportera och där kryssar i "Skalenligt inte större än:". Sen ställer du in de pixeldimensioner du vill att bilden ska ha och klickar "Exportera".

Photoshop kommer du nog inte ifrån.
Plåta med hög upplösning. Men ställ in rätt storlek och upplösning, d v s 72 dpi i Photoshop. Välj sedan "spara för webben" i Photoshop. Då får du upp flera alternativ med olika mycket komprimering. Välj den minsta filstorleken där bilden fortfarande ser hyfsad ut och använd de bilderna i bloggen.
Det finns knappt nåt värre än segladdade bilder.

Edit: hade glömt den funktionen i iPhoto, jag använder aldrig iPhoto själv.

  • Medlem
  • 2005-06-16 09:46

Tack så mycket för svar.

Låter smidigt med iPhoto-export-varianten

För en nybörjare vad gäller bilder på internet; vad kan lämliga pixeldimensioner vara?

Håller med Nurell om hopplösa segladdade bilder, vill inte hamna där.

400 x 300 eller nåt i den häraden räcker för att bilderna ska synas bra och ladda snabbt.

  • Medlem
  • 2005-06-16 09:56

Värt att nämna är ju också Graphic Converter som fixar detta galant. Programmet kostar lite eller gratis. Men har man iPhoto är det förstås ännu enklare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-16 10:06

Tillägg till Nurells inlägg:

Man behöver inte dutta med upplösningen alls. Har du en bild med hög upplösning och som är för stor (dimensionerna) så spelar det ingen roll i Photoshop.

1. Öppna bilden i Photoshop.
2. Ta "Spara för webben"
3. I det nya fönstret kan du välja filtyp (jpg, gif, png, etc. För vanliga foton bör du köra jpg), kvalité på jpg:arna (välj helst medium om det inte är extrema detaljer som ska visas), och formatet, plus annat om du vill. Hela tiden kan du kolla hur stor bilden blir (i Kb) längst ned till vänster i fönstrets ram. När du hittat inställningen du vill ha, så bara sparar du ner bilden någonstans (se till att du inte skriver över originalbilden bara), och detta blir alltså en KOPIA av din högupplösta originalbild. Originalet ändras alltså inte på något vis.

Enklare kan det väl knapppast bli?

Tillägg till Danne V:s inlägg. Storleken kan visst vara värt att dutta med om man vill att bilderna ska hålla sig till en viss storlek på skärmen. Bäst är väl att ställa in pixeldimensionen först och sedan "Spara för webben"?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-16 12:28
Ursprungligen av Nurell:

Tillägg till Danne V:s inlägg. Storleken kan visst vara värt att dutta med om man vill att bilderna ska hålla sig till en viss storlek på skärmen. Bäst är väl att ställa in pixeldimensionen först och sedan "Spara för webben"?

Jamen härre jösses människa.

Du kan ju för schutton ställa in bildens format (alltså bredd x höjd) bland inställningarna för "spara för webben".
Alltså: Man behöver inte alls dutta med detta INNAN, utan kan ordna det i samma svep som manväljer allt annat (och då förhandsvisas även storleken o allt annat).

Uppfattat?

Ursprungligen av Danne V:

Jamen härre jösses människa.

Du kan ju för schutton ställa in bildens format (alltså bredd x höjd) bland inställningarna för "spara för webben".
Alltså: Man behöver inte alls dutta med detta INNAN, utan kan ordna det i samma svep som manväljer allt annat (och då förhandsvisas även storleken o allt annat).

Uppfattat?

Uppfattat som fan, hade inte sett det.

I iPhoto kan man exportera bilder till valfri storlek, som nämnts i tråden, så man måste inte gå via något annat program om man inte vill kunna kontrollera kompressionsgraden (jag tror iPhoto tar samma som bilden har sedan innan, vilket oftast är rätt hög kvalité - beroende på hur kameran är inställd).

Det är bättre att fota i hög upplösning och sedan skala ner det som ska ut på webben. Jag tycker 800 x 600 är en rätt ok storlek på en exporterad bild som ska visas på webben.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-06-16 12:43

Det är precis som Danne säger. Det lättaste du kan göra om du använder Photoshop är att öppna ditt fotografi ...

... sedan väljer du Arkiv/File -> Spara för webben/Save for Web och ställer in alla inställningar där.

Då får man rätt upplösning (72dpi) automatiskt och kan välja vilken storlek du vill ha och se resultatet direkt, utan att du påverkar originalet.

Bilden visar kontrollpanelen när man har valt Spara för webben ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-16 19:07

Trots allt Photoshop är det bästa alternativet.
För Cilla är det enklast att spela in en "makro" och sedan bara köra på.
Alltid bra och snabb om man har flera bilder med ungefär samma exponeringsvärde och som ska läggas ut på nättet.

Ursprungligen av malen:

Trots allt Photoshop är det bästa alternativet.
För Cilla är det enklast att spela in en "makro" och sedan bara köra på.
Alltid bra och snabb om man har flera bilder med ungefär samma exponeringsvärde och som ska läggas ut på nättet.

Photoshop är bättre av många anledningar, men det är nog fortfarande snäppet enklare att bara välja exportera i iPhoto och vara klar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-17 19:57
Ursprungligen av Adrian B:

Photoshop är bättre av många anledningar, men det är nog fortfarande snäppet enklare att bara välja exportera i iPhoto och vara klar.

Enklare med en och annan bild men har du 10-15 st så är en makro i Photoshop att föredra. eller hur?

- tillägg:
Man gör en inställnig en gång (en makro) och sedan klikar man bara på funktionen så är det klart.
Man behöver inte öppna, spara som eller vad det nu är i 15 ggr.

Edit: tillägg

Ursprungligen av malen:

Enklare med en och annan bild men har du 10-15 st så är en makro i Photoshop att föredra. eller hur?

Njae... det är ju lika enkelt att exportera en bild som 15 ur iPhoto, så det är fortfarande enklare i iPhoto.

Själv föredrar jag att batcha bilderna i Photoshop, men det är för att jag vill ta dom en vända genom Nivåer, lägga på lite skärpa, lägga till en signatur och ha bättre kontroll över JPEG-komprimeringen. Men som sagt, vill man bara få ut en bunt bilder i en viss upplösning (och om man redan från början är i iPhoto) så är det enklare att bara exportera ur iPhoto.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-18 13:22
Ursprungligen av Adrian B:

Njae... det är ju lika enkelt att exportera en bild som 15 ur iPhoto, så det är fortfarande enklare i iPhoto.

Själv föredrar jag att batcha bilderna i Photoshop, men det är för att jag vill ta dom en vända genom Nivåer, lägga på lite skärpa, lägga till en signatur och ha bättre kontroll över JPEG-komprimeringen. Men som sagt, vill man bara få ut en bunt bilder i en viss upplösning (och om man redan från början är i iPhoto) så är det enklare att bara exportera ur iPhoto.

Det är ju det jag menar, för hur ofta är bilderna så pass bra att de behöver ingen behandling alls?

Har man redan PS (som hon säger) så varför inte använda den och få bilderna så bra som möjligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-18 14:13

Jamen Adrian & Malen,

Cilla har nog fått svar så det räcker. Om sedan den ene föredrar iPhoto och den andre gillar PS bättre, så är det väl helt å hållet en smaksak, och vad som passar bäst vid olika tillfällen.

Kivas inte längre nu. Gå ut o köp glass o njut av sommaren.

Ursprungligen av malen:

Det är ju det jag menar, för hur ofta är bilderna så pass bra att de behöver ingen behandling alls?

Har man redan PS (som hon säger) så varför inte använda den och få bilderna så bra som möjligt.

För att vissa inte bryr sig/orkar behandla varje bild. Ibland vill man bara få ut dom snabbt. Alla har inte fotografambitioner utan vill bara "få ut det" så att säga. Jag säger inte att Cilla ska göra så, bara att det är enklare om man inte bryr sig.

Ursprungligen av Danne V:

Jamen Adrian & Malen,

Cilla har nog fått svar så det räcker. Om sedan den ene föredrar iPhoto och den andre gillar PS bättre, så är det väl helt å hållet en smaksak, och vad som passar bäst vid olika tillfällen.

Kivas inte längre nu. Gå ut o köp glass o njut av sommaren.

Jag tror inte vi kivas, vi försöker bara ge olika infallsvinklar på en frågeställning. Då kan andra läsa och avgöra vilket tillvägagångssätt som passar dem bäst.

Vad gäller sommaren så var jag nere på stan idag och köpte glass och vad fick jag för det? Jo, cykla hem i spöregn, tack för det sommaren!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-18 20:44
Ursprungligen av Adrian B:

Vad gäller sommaren så var jag nere på stan idag och köpte glass och vad fick jag för det? Jo, cykla hem i spöregn, tack för det sommaren!

Jag hade däremot lyckan att njuta av solen idag - en av få soliga dagar i Malmö hittils. Köpte glass, satte på bänken och tittade på folk som passerade förbi.
Jag fick till och med några bra "shots" som ska få en liten omgång i PS i kväll.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-06-18 14:52

Jag skulle rekommendara Imagewell ( http://www.xtralean.com/IW.html ). Ett trevligt gratisprogram som dessutom kan ladda upp bilderna dit du vill direkt efter att du skapat dem.

/K

1
Bevaka tråden