Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska G5:an i min iMac verkligen bli 64 grader varm?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 21:50

Jag hittade ett litet verktyg, http://www.bresink.de/osx/TemperatureMonitor.html som visar CPU-temperatur. Den säger att min G5'a är 64 grader varm. Är det verkligen så illa med G5an i iMac? Blir de så heta eller visar programmet fel?

De blir så heta... Apple vill inte gärna ange temepraturer men så länge de inte går över 80 ska det inte vara några problem. Min ligger just nu 66 men går lätt upp till 70 vid belastning. Billigaste sättet att sänka temperaturen är, förutom att stänga av datorn, att installera mer RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 23:23

78.8. uj vilket tråkigt program. Äh den visar fel. Min dator är sval i nderkant och ljummen upptill

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 23:23
Ursprungligen av Mattias H:

De blir så heta... Apple vill inte gärna ange temepraturer men så länge de inte går över 80 ska det inte vara några problem. Min ligger just nu 66 men går lätt upp till 70 vid belastning. Billigaste sättet att sänka temperaturen är, förutom att stänga av datorn, att installera mer RAM.

Okej... ja jag har ju redan 2 Gig RAM. Menmen, jag antar att dom tagit med i beräkningarna att datorn ska ha en hyfsad livslängd trots temperaturen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-16 02:21
Ursprungligen av gluttonous:

Okej... ja jag har ju redan 2 Gig RAM. Menmen, jag antar att dom tagit med i beräkningarna att datorn ska ha en hyfsad livslängd trots temperaturen.

Har du tur så håller den tills de första Intel-Macarna kommer ut nästa år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 02:22
Ursprungligen av gluttonous:

Okej... ja jag har ju redan 2 Gig RAM. Menmen, jag antar att dom tagit med i beräkningarna att datorn ska ha en hyfsad livslängd trots temperaturen.

Naturligtvis är temperaturen inte skadlig för datorn såvida datorn inte har något hårdvarufel som slagit ut fläktarna. De har ju byggt ett kylsystem som de testat det noga så att det håller datorn tillräckligt sval i alla sammanhang – om datorn blir för varm så ökar fläktarnas hastighet.
Det är inget att oroa sig över - moderna processorer blir varma.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer om varför rubriken är viktig.

Ursprungligen av gluttonous:

Jag hittade ett litet verktyg, http://www.bresink.de/osx/TemperatureMonitor.html som visar CPU-temperatur. Den säger att min G5'a är 64 grader varm. Är det verkligen så illa med G5an i iMac? Blir de så heta eller visar programmet fel?

Min Dual 2.5 kommer upp i 82-83 grader vid full belastning, på båda processorerna...

Onekligen ser det ut som min G4 går avsevärt kallare. Iofs ingen nyhet att G5 är varm men PB 12 har ju diskuterats ett antal spaltmeter angående värme. Fläktarna går igång vid GPU Top 50°C och stannar vid 42°C. Övriga temp just nu. (Safari och iTunes igång): Gpu Top 45,8 processor bottom 48,5 samt Thoshiba 43,0

T-son

  • Medlem
  • 2005-06-17 10:39

hehe, min Ibook G3 (500) håller just ni 47 grader trots en mängd program som rullar. Kanske ska ge den en halsduk och vantar så den inte fryser?!

Temperaturen är inte så extrem... min xbox (med 733mhz intelprocessor) är +55°c nästan direkt när jag startar den. Sedan ökar det...

1
Bevaka tråden