Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arctic Cooling Silencer

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-14 19:59

Är det någon som har erfarenhet av Arctic Cooling Silencer? Jag har funderingar på att skaffa det för att montera på mitt ATI 9800Pro, men har läst negativa kommentarer. Det skulle vara att ACS inte alls dämpar ljudet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-14 21:42

Detta har jag också tänkt göra! Skulle beställt igår men så kom en grej emellan.

Jag tänker köpa en VGA silencer, alltså den äldre modellen. Det finns en bra monteringsanvisning på xlr8yourmac.com om du (liksom jag) har en G5a. De flesta tester säger att det blir bra mycket tystare. Den mest negativa tyckte det lät samma på hi-inställning, fast tystare på low. Alternativet, den nyare ATI Silencer 1 är dyrare, svårare att få tag på och har bara en fläktinställning!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-14 23:03
Ursprungligen av memark:

Detta har jag också tänkt göra! Skulle beställt igår men så kom en grej emellan.

Jag tänker köpa en VGA silencer, alltså den äldre modellen. Det finns en bra monteringsanvisning på xlr8yourmac.com om du (liksom jag) har en G5a. De flesta tester säger att det blir bra mycket tystare. Den mest negativa tyckte det lät samma på hi-inställning, fast tystare på low. Alternativet, den nyare ATI Silencer 1 är dyrare, svårare att få tag på och har bara en fläktinställning!

Jag har läst att den kan blockera en PCI-slot?
Jag vill se fler recensioner av den innan jag slutligen bestämmer mig, men fläkten som sitter på nu, den är ljudlig!!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-15 07:33

Som jag förstått det blockerar båda två en extra slott. Här är artikeln jag pratade om:

http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/VGA_silencer_install/VGA_silencer_install.html

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 11:23
Ursprungligen av memark:

Som jag förstått det blockerar båda två en extra slott. Här är artikeln jag pratade om:

http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/VGA_silencer_install/VGA_silencer_install.html

Utmärkt artikel!! Efter att ha läst att den blockerar en minnes slot, är jag inte så säker på om jag verkligen ska installera den? Jag vill ogärna dra ner minnet med 512MB. Eftersom jag inte spelar (ännu), så är värmeutveckling inte något problem för mig, jag vill ha en tyst dator!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-15 12:21

Fast nu är jag inte med... blockerar den en minnesslot? Var står detta?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 13:47
Ursprungligen av memark:

Fast nu är jag inte med... blockerar den en minnesslot? Var står detta?

I arikeln. En PCI-och en minnes slot. Det är ju en enorm klump!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 14:18
Ursprungligen av BoP:

I arikeln. En PCI-och en minnes slot. Det är ju en enorm klump!

Korrektion!! Det var på G4 som en minnes modul blockeras.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 15:38

Zalman VF-700

Har nu ändrat mig. Jag kommer att satsa på Zalman VF-700. Av vad jag läst, är den bättre än ACS. Zalman är lättare att montera, och tar inte så stor plats (blockerar dock en PCI-slot). Kommer att gå för den i koppar, finns även en koppar-aluminium.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-15 17:31

Låter intressant. Kan du länka nån recension e dyl? Passar den i G5? (De flesta kylare är ju bara testade på PC.)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 18:02
Ursprungligen av memark:

Låter intressant. Kan du länka nån recension e dyl? Passar den i G5? (De flesta kylare är ju bara testade på PC.)

Här kommer en test:

http://techreport.com/reviews/2005q2/zalman-vf700s/index.x?pg=1

och det är på en PeCe, men kortet är detsamma.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 18:23
Ursprungligen av BoP:

Här kommer en test:

http://techreport.com/reviews/2005q2/zalman-vf700s/index.x?pg=1

och det är på en PeCe, men kortet är detsamma.

Ytterligare en länk:

http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/mac_6800_ZalmanVF700.html

här i en G5, och NVidia 6800

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-15 18:47

Intressant. Men vad menar han med
"1. The Zalman braceplate won't fit because the bolts are in the way of the bottom of the PCI bay. Not mounting the braceplate isn't a big deal in my opinion because the complete 6800 ultra is supported by large metal brace of it's own."

Att han struntar i att montera metallplattan på baksidan av kortet? Med motiveringen att grafikkortet i sig sitter fast med nån annan metallplatta?

Sen är ju en av fördelarna med Artic Coolings att den blåser ut luften ur burken, med denna kommer den ju snurra runt där inne.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 19:06
Ursprungligen av memark:

Intressant. Men vad menar han med
"1. The Zalman braceplate won't fit because the bolts are in the way of the bottom of the PCI bay. Not mounting the braceplate isn't a big deal in my opinion because the complete 6800 ultra is supported by large metal brace of it's own."

Att han struntar i att montera metallplattan på baksidan av kortet? Med motiveringen att grafikkortet i sig sitter fast med nån annan metallplatta?

Sen är ju en av fördelarna med Artic Coolings att den blåser ut luften ur burken, med denna kommer den ju snurra runt där inne.

Den första punkten får även mig att fundera?? Men "PCI", kortet sitter ju i en AGP-slot! Så kan man väl inte göra eller? Punkt #2. Så sant!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-15 19:42

Jag antar att han bara kallar alla kortplatserna tillsammans för "PCI bay", även om den just för grafikkortet är AGP.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 20:21
Ursprungligen av memark:

Jag antar att han bara kallar alla kortplatserna tillsammans för "PCI bay", även om den just för grafikkortet är AGP.

Märkligt är det! Det skulle ju innebära att det inte är möjligt att installera?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-15 20:34

Nej, jag menar så här:

Området där hårddiskarna sitter kallas "drive bay".
Området där "instickskort" (PCI, AGP) kallas "PCI bay". Kortet måste ju förstås vara AGP om det ska sitta i en sån port.

Eller så menar du att det inte går att installera om det sitter saker ivägen? Problemet är ju delvis detsamma för AC-grejen. Enligt den artikeln måste man ju klippa lite i plasten för att den ska få plats. Det som oroar mig är om han tycker att man kan sätta fast kylaren enbart med lim och skita i säkringen bakom. Det ställer jag mig rätt tveksam till.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 20:51
Ursprungligen av memark:

Nej, jag menar så här:

Området där hårddiskarna sitter kallas "drive bay".
Området där "instickskort" (PCI, AGP) kallas "PCI bay". Kortet måste ju förstås vara AGP om det ska sitta i en sån port.

Eller så menar du att det inte går att installera om det sitter saker ivägen? Problemet är ju delvis detsamma för AC-grejen. Enligt den artikeln måste man ju klippa lite i plasten för att den ska få plats. Det som oroar mig är om han tycker att man kan sätta fast kylaren enbart med lim och skita i säkringen bakom. Det ställer jag mig rätt tveksam till.

Jag är med dig! Precis vad jag tyder det som, att flänsen sitter så långt ner att PCI-sloten kommer ivägen? Nej, det han säger är att, istället för att använda 4- pins kontakten, kapade han sladden till lämplig längd, och klistrade(?) fast den vid kontakten. Något som jag aldrig skulle göra!! Får nästan ta och köpa Zalman för att testa?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-15 22:42

Haha, gör det och berätta för mig sen! Jag har iofs klistrat lite jag själv, inte minst när jag bytte ut fläktarna på PSU:n...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-15 22:50
Ursprungligen av memark:

Haha, gör det och berätta för mig sen! Jag har iofs klistrat lite jag själv, inte minst när jag bytte ut fläktarna på PSU:n...

Det ska jag göra
Klistrade i PSU:n??!!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-25 10:48

BoP, hur har det gått? Har du beställt och installerat? Vill veta snarast ifall jag ska köpa samma!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-25 11:43
Ursprungligen av memark:

BoP, hur har det gått? Har du beställt och installerat? Vill veta snarast ifall jag ska köpa samma!

Har beställt en Zalman VF-700, och väntar på leverans.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-12 20:22

Efter lång väntan och sju besvikelser har jag nu monterat min Zalman VF-700. Det svåraste var att få loss den gamla fläktens ena pinne. Om Zalman är så väldigt mycket tystare vet jag inte, men den gör ett oerhört gott jobb!! Det märkliga är att datorn blivit (känns snabbare) nu.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-14 15:30

Du menar att den för lika mycket oljud som originalfläkten? Låter inget vidare isf tycker jag.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-22 10:38
Ursprungligen av memark:

Du menar att den för lika mycket oljud som originalfläkten? Låter inget vidare isf tycker jag.

Jag hade nog lyckan att få en tyst fläkt till mitt kort. Jag ångrar verkligen inte Zalman-köpet! Den är oerhört effektiv, och nu efter någon veckas användning, får jag säga att det förmodligen inte är fläkten utan vindbruset jag hör?

Jag rekommenderar Zalman VF-700 varmt!

1
Bevaka tråden