Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på nätverksinställningarna!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-15 15:06

Sedan idag kommer jag inte längre ut på nätet med eMacen som står placerad bredvid PC:n som jag nu skriver på. Igårkväll kom jag ut och stängde av datorn över natten och nu är det helkört. Ingen har pillat på den under natten så jag fattar inte vad som hänt.

Uppkopplingen är via en kabel (LAN, HSB-Bolina) och båda datorerna är kopplade till samma hubb. Detta har funkat hur bra som helst i flera veckor med en mängd olika datorer (en drös med bärbara t.ex) och hittills även med eMacen. Tills nu.

Öppnar jag Nätverk under Systeminställningar står det följande: "Ethernet (innbyggt) är aktivt. Ethernet (inbyggt) har en egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta till Internet." Vad betyder det? Igår funkade det ju och ingen har ändrat några inställningar!!!

Öpnnar jag Nätverksverktyg så har jag två olika Ethernetgränssnitt att välja mellan; ett heter "en0" och det andra heter "fw0". Det sistnämnda är inaktivt. Det förstnämnda (en0) är däremot aktivt. Vad betyder detta?

Vad kan ha inträffat under natten som bara släckt alla möjligheter till att nå nätet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-15 16:03

Det kan tilläggas att jag har allt ikryssat på "Automatisk" vad gäller val och konfigurationer och det har ju, som sagt, funkat bra hittills.

Jag börjar bli desperat! Har jag fått nåt virus eller nåt? Jag har testat att göra en helt ny och ren nätverkskonfiguration, men problemen kvarstår. Jag kommer helt enkel inte ut på nätet! Hel otroligt, när Win-maskinen jag skriver på klockrent surfar iväg.

  • Medlem
  • 2005-06-15 16:21

fw0 är troligen för koppling över FireWire, så det är som det ska. Troligtvis får eMac:en inte någon IP via DHCP, pröva att byta till annan konfiguration och sedan tillbaka, och om inte det fungerar, starta om datorn och hubben. Funkar det fortfarande inte, pröva med att koppla eMacen direkt till LAN-uttaget med en kabel som du vet fungerar till 100%.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-15 17:08

Du det här var ju märkligt. Jag kan inte heller ansluta till nätet helt plötsligt. "Kabeln för Ethernet är inte ansluten" står det i nätverksinställningarna och Ethernet är utgråad så jag kan inte redigera inställningarna. Kabeln är OK. Har testat att starta om och reparera skivbehörigheter men felet kvarstår. Under nätverksverktyg har jag dessutom endast alternativet fw0 vilket står som inaktivt. Några tips vad man kan prova. Virus...? Hårdvarufel...?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-15 17:14

Om ni har flera datorer som delar på samma ethernetanslutning så måste ni ha en router. Det räcker inte med enbart en hub eller en switch.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-15 17:22
Ursprungligen av Macus:

Om ni har flera datorer som delar på samma ethernetanslutning så måste ni ha en router. Det räcker inte med enbart en hub eller en switch.

Jovisst men det har jag och det tror jag även PJW har även om han skriver hub. Det har ju uppenbarligen funkat även för honom tidigare. Det är inte det som är problemet utan varför Ethernetporten helt plötsligt muppar ur (och dessutom har detta uppenbarligen hänt minst två personer ungefär samtidigt)...

  • Medlem
  • 2005-06-15 17:27
Ursprungligen av Macus:

Om ni har flera datorer som delar på samma ethernetanslutning så måste ni ha en router. Det räcker inte med enbart en hub eller en switch.

Inte nödvändigtvis, exempelvis BBB tillåter upp till 5 anslutningar per abonnemang och då räcker det med hubb/switch.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-15 17:40

Jäpp! Som ovan så är det ett routerrelaterat problem. Hubben funkar inte längre då HSB-Bolina strypt uppkopplingen. Jag måste helt enkelt gå och köpa en router. Allt enligt kundtjänst hos Bolina. Trist, speciellt eftersom de beskriver detta som ett "framsteg". Tack för all hjälp!

Senast redigerat 2005-06-15 18:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-15 17:43

Ok då är det inte samma fel för mig för jag kopplar in på företagets nätverk. Varför ser jag inte en0-interfacet i nätverksverktyg...? Och varför kan jag inte redigera Ethernetinställningar helt plötsligt? Extremt skumt. Tacksam för förslag till vad man kan göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-15 18:08

Gött mos, det löste sig genom att återställa PRAM. Borde man kanske prövat med en gång...

1
Bevaka tråden