Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB till parallell-adapter

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en lite äldre laserskrivare (Hp LaserJet 4000) som inte har USB anslutning. Har då istället hittat en USB till parallell-adapter eller som det också heter USB till skrivaradapter. Vet dock inte om denna kommer fungera till min nya iMac som jag köpte idag

Är OSX tiger lika smidigt som XP när det gäller drivisar? På hemsidan där dom säljer adaptern står det att det bara medföljer drivisar till 95/98. Tycker att det borde fungera till Tiger? Den går ju via USB.n.

Kika här nedan så kan ni kolla på grejerna.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38588&path=3340000,5710000,5720000

eller här längst ner

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=C1D2D38BF8B84B8B8D11D7C2B7D802A2924465&CatPath=0q1q559q859&CampPath=Eq0&NoCache=6/14/2005%209:44:05%20PM&IsCampaign=N

Senast redigerat 2005-06-15 15:36
  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 01:46

Nu är inte jag någon fena på detta men det står ju:
Adapter för att koppla skrivare till USB-port. 1,8m kabel. Lev. med drivrutin för Win 95/98. (Ej Mac)

Mac har väl aldrig använt den gamla skrivarporten.. eller?

Fär fem år sen eller så vet jag att man kunde köra Epsons A3 bläckstråleskrivare via en USB-till-parallelladapter. Tror att det fanns drivrutiner till mac för just detta ändamål I andra fall fick man använda PowerPrint med speciella drivrutiner för mac plus en speciell kabel. Jag hade (har) en Apple skrivarport-till-parallell som fungerade utmärkt med min PowerBook 190 ihop med diverse pc-skrivare i slutet av 90-talet. PowerPrint skall ha kommit ut med nya produkter sen dess (bl a USB-till-parallell) men vet inte om de fortfarande finns kvar eller om de ens har samma namn. Googla lite.

Det var alltid lika kul när man kom med sin mac till ett ställe där man bara hade pc, kopplade in och skrev ut på stubberten. Bäst var på det kontor jag jobbade på - de had hållit på en hel dag och försökt och koppla in en ny laserskrivare till pc utan resultat. Vad gjorde jag? Jo pluggade in kabeln, valde skrivare i Väljaren (hade alla drivrutinerna på HD just utifall att) och skrev ut - allt inom koppet av ett par minuter! Dessutom: Hemma hade vi då en liten Canon sv-vit bläckstråleskrivare som bara gick att pressa till 180 dpi under Win 95 - med PowerPrint klarade man galant maxupplösningen på 360 dpi.

Tillägg_ PowerPrint-kabeln hade på sin tid speciell elektronik inbyggd för att fungera mellan en mac och en skrivare med parallellport. Jag kan tänka mig att något liknande krävs för en usb-adapter.

Senast redigerat 2005-06-15 07:12
  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 07:42

Tror det var en sådan som jag köpte för att testa på en gammal HP Deskjet. Fungerade.

Heter den verkligen Laserwriter? Inte Laserjet?

Ursprungligen av palb:

Heter den verkligen Laserwriter? Inte Laserjet?

Förr brukade Apple kalla sina skrivare för LaserWriter och HPs LaserJet

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 08:40
Ursprungligen av johan_tanying:

Förr brukade Apple kalla sina skrivare för LaserWriter och HPs LaserJet

Heter den LaserJet ska det nog gå. Det finns ganska många alternativ att välja på, om man använder det avancerade läget.

Håll nere alt-knappen när du väljer Lägg till Skrivare inne i Skrivarinställningar. Då kommer du åt Avancerat, och kan välja bland rätt många HPs. Men jag minns inte om jag valde via USB eller hur jag gjorde för att få igång den gamla HPskrivaren jag nämnde tidigare.

Ursprungligen av palb:

Tror det var en sådan som jag köpte för att testa på en gammal HP Deskjet. Fungerade.

Heter den verkligen Laserwriter? Inte Laserjet?

Jo, det stämmer nu när du säger det. En gigantisk Laserjet

Men jag ska iaf testa att köpa en på Claes Ohlsson eller hos Kjell & CO. Då ska det förhoppningsvis fungera att bara plugga in usb:n i datorn och sedan försöka hitta en drivrutin som fungerar. Återkommer ikväll när jag testat!

Tack för hjälpen alla.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 14:50

Just det ja, Kjell o Co var det där jag köpte min. Fast det ska väl inte spela någon roll.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 07:49

"Är OSX tiger lika smidigt som XP när det gäller drivisar? På hemsidan där dom säljer adaptern står det att det bara medföljer drivisar till 95/98. Tycker att det borde fungera till Tiger? Den går ju via USB.n."

Oftast långt smidigare. Det som är fantastiskt är att det många ggr inte behövs. Det finns redan inbyggt. Jag köpte en USB/Bluetooth-adapter från Trust. Det stod iinget om Macstöd. Men det funkade rakt av, bara att stoppa in. Jag meddelade Trust detta och dom blev glada för att få veta det. Köpte en Logitech Ratt till min son som också den funkade rakt av. Hade en bekant som i sin tur hade ett litet USBminne. Stoppade in och den dök upp på skrivbordet. Han (som Win XPägare) blev mkt förvånad och sa att på Win är man nödgad att intsallera en drivis först.

Ursprungligen av palb:

Hade en bekant som i sin tur hade ett litet USBminne. Stoppade in och den dök upp på skrivbordet. Han (som Win XPägare) blev mkt förvånad och sa att på Win är man nödgad att intsallera en drivis först.

Mja... XP fungerar också rakt av med usb-minnen, kanske t.o.m. bättre än mac då alla tillberkare åtminstone har testkört mot XP. Win2000 funkar rakt av i de flesta fall (men inte alla) medan Win 98 ör ett h-e. Jag har ett ganska nytt "no-name" USB 1.1-minne på 128 eller 256 MB som funkar urkasst på mina macar. Nästan alltid korrupta filer. En 2,5" hårddisk som får ström via USB-kabeln funkar också knackigt. På min gamla PM G4 Yikes! med strömförsörjd usb-hub funkar det sisådär så länge man inte kör för mycket på en gång. På min iBook G4 får man bara upp en av de två partitionerna och den som kommer upp går inte att använda. Och det hjälper inte att stoppa in de två ändarna i varsit uttag för att få mer kräm.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 08:33
Ursprungligen av johan_tanying:

Mja... XP fungerar också rakt av med usb-minnen, kanske t.o.m. bättre än mac då alla tillberkare åtminstone har testkört mot XP. Win2000 funkar rakt av i de flesta fall (men inte alla) medan Win 98 ör ett h-e. Jag har ett ganska nytt "no-name" USB 1.1-minne på 128 eller 256 MB som funkar urkasst på mina macar. Nästan alltid korrupta filer. En 2,5" hårddisk som får ström via USB-kabeln funkar också knackigt. På min gamla PM G4 Yikes! med strömförsörjd usb-hub funkar det sisådär så länge man inte kör för mycket på en gång. På min iBook G4 får man bara upp en av de två partitionerna och den som kommer upp går inte att använda. Och det hjälper inte att stoppa in de två ändarna i varsit uttag för att få mer kräm.

Är inte så insatt i XP. Men allt som oftast beskriver manualer hur man installerar i XP med flera rader. För mac är det ofta "sätt in den". Fast det vore konstigt om allt fungerade perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 22:53
Ursprungligen av palb:

Är inte så insatt i XP. Men allt som oftast beskriver manualer hur man installerar i XP med flera rader. För mac är det ofta "sätt in den". Fast det vore konstigt om allt fungerade perfekt.

För att använda USB-minnen behöver du inte göra något i XP. Men när du köper ett nytt USB-minne så följer det ofta med pc-programvara för att exempelvis kryptera data. Det är finesserna som macanvändare inte får tillgång till som behöver installeras.

Men man behöver inte vara ledsen för det. I de allra flesta fall är det dretprogram var funktioner går att få på andra (och smidigare) sätt på macen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-15 08:08

kanske ett sätt att lösa kopplingsproblemet är att skaffa en printserver.
altså, en burk som är en nätverksenhet med en parallelport som man kan ansluta en skrivare till.

desvärre har jag själv ingen användings-erfarenhet av en printserver, men kanske någon annan kan kompletera.
de fungerar säkert utmärkt med PC, men jag vet inte hur Mac stödet är. (Dock borde det rimligen finnas någon som fungerar).

inwarehouse printservrar hittas här

lycka till!

/m

Yes. Efter en del testande fram och tillbaka fick jag äntligen rätt på skrivaren.

Skriver ner inställningarna om det är fler som kanske vill koppla på samma sätt.

Skrivare: HP LaserJet 4000 Series
Plats: Direktansluten via usb
Typ: Generic PostScript Printer
Status: Overksam

Inga drivrutiner behövs för OSX. Allt skötte sig själv och datorn såg vilken modell jag hade.

1
Bevaka tråden