Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD till både Mac och PC ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-14 15:46

Hej

Tänkte köpa en extern HD men jag har hela tiden trott att man kundde koppla den till en Mac, föra över t.ex. musik sen ta den till en PC och lägga in dem där. Fick dock reda på att det inte gick i en butik.
Är det verkligen så? Finns det ingen extern HD som kan fixa detta?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-06-14 16:03

jo det går vist den sak vara fat32 då går det. när man formaterar den så väljer man ms-dos.
jag gör så hemma..

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-14 16:12

ok, så alla externa HD´s går att använda till att flytta filer mellan Mac o PC ??!!
Jag tyckte med att det borde gå men när nån i en butik (dessutom en Macbutik) säger att det inte går börjar man ju undra ...
Tack för svaret

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 16:13
Ursprungligen av basic:

Hej

Tänkte köpa en extern HD men jag har hela tiden trott att man kundde koppla den till en Mac, föra över t.ex. musik sen ta den till en PC och lägga in dem där. Fick dock reda på att det inte gick i en butik.
Är det verkligen så? Finns det ingen extern HD som kan fixa detta?

Tacksam för svar

Vad konstigt att det inte fungerar, när min kompis var här med sin externa pc hårddisk och laddade över filer så gick det alldeles utmärkt! Men som Buddha sa, livet är en illusion och så kanske det var i det fallet.

Om hårddisken är formaterad som HFS+ kan en pc normalt sett inte läsa den. Om man installerar MacDrive på pc:n (sök på Versiontracker.com) så funkar det dock bra. Sedan kan man också, som nämnts ovan, formatera hårddisken i FAT32 så kan både mac och pc läsa den. (NTFS kan bara läsas av macen - välj inte det). Jag rekommenderar dock att formatera som mac-disk (HFS+) om hårddisken huvudsakligen skall användas till macen. För enstaka filöverföringar mellan pc och mac är det mycket smidigare med ett litet usb2-flashminne på säg 256MB eller varför inte 1GB. Inget behov av att kånka en stor hårddisk och batterieliminator.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-14 16:48

Jag tänkte mest ha en 2,5" disk, kanske 40 eller 60 gig så man kan flytta t.ex.filem mellan datorer. Det lär bli mycket mellan pc till pc men ibland till macar.
Har en bärbar Mac men det är ju ett helsike att få dem att tycka om varandra

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 18:46

Hej! Jag är helt ny på det här forumet och har liknande funderingar kring externa hårddiskar för både mac och pc. Själv har jag en iMac som jag köpte en One tech 120 Gb extern hårddisk till med firewire-kontakt när jag kände att de interna 20Gb inte räckte till. Den var formatterad som HFS+ och allt var frid och fröjd tills jag köpte mig en bärbar pc (jag hade inte råd med de extra 10000kr som en powerbook skulle kostat).

För att komma till kärnan med problemet så har jag aldrig lyckats få den att fungera för båda datorerna. Jag har försökt att formattera den i mac'en som Ms-Dos men ingenting verkar hända. Den får ett nytt namn men pc'n anser den fortfarande vara oläslig. Och när jag använder programmet som följde med hårddisken för pc (Shining Utilities) kan jag bara välja att formattera den till NTFS vilket mac'en i sin tur tycker är oläsligt.
Jag har nu valt att ha den som NTFS eftersom jag i nuläget använder min pc mest men skulle vilja att den går att använda för båda operativsystemen, speciellt eftersom jag har planer på att köpa en mac nästa gång det är dags. Någon som har något tips om hur jag kan få den till FAT32? Eller något annat som funkar för båda?

Tack på förhand

1
Bevaka tråden