Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låna som egen företagare

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

jag har tänkt att låna pengar av banken till dels en ny dator och dels en bil. Beräknar att lånet blir på 55 000 kr. Det ska vara privatlån, men eftersom jag är ung, egen företagare och vill stå som enda person på lånet (ingen borgensman) så kanske det blir lite klurigt?
Jag får in 55-60 000 kr årligen, och i år blir det nog närmare 75 000 kr, men det är ju inget som banken blir imponerad av. Jag bor hemma hos föräldrarna och har inga utgifter, förutom mobilen på ca 500 kr i månaden, så hur ska man tackla banken (FSB) ?
Pratade med en kille där och han sa att jag skulle skicka in min taxering från 2004 så skulle han titta på den.

Är det någon som har något tips om hur man kan "vinna" bankens förtroende?
Jag har aldrig lånat pengar förut, men jag räknar med att ha betalat tillbaka 45 000 kr efter sommaren.

Hur ska man göra? Skriva ihop en liten plan, in- och utgifter över ett års tid framöver, eller vad?

Tips mottages tacksamt!!

// Johan

Tyvärr är jag tämligen säker på att banken kommer att vilja ha borgenär.

Skriva ihop hur & varför just du med just dina förutsättningar inte är en kreditrisk och sälja in detta till banken är ju natrligtvis värt att försöka, men de kommer nog att vilja ha en borgenär iallafall.

Räkna med att de (om de ens vill diskutera och inte bara kräver) frågar om du inte har lämplig borgenär och då kan det bli lite tungt -- är inte dina föräldrar lämpliga som borgenärer så lär inte banken se det faktum att du bor 'billigt' hemma som stabilt, är de lämpliga kommer banken att ifrågasätta varför du inte vill ha dem som borgenärer om du nu inte är en kreditrisk...

Tack för ditt svar - som bekräftar att det var så som jag trodde

Visst är mina föräldrar lämpliga borgenärer - farsan har ju egen läkarpraktik sedan 15 år tillbaka, men det skulle kännas skönare att klara detta på egen hand utan deras inblandning, man börjar ju bli stor nu

Det kan inte vara så att man kan få startaegetbidrag i efterhand, till datorn menar jag? Eller något fördelaktigt lån? Jag vet inget om såna saker, eftersom jag alltid bollat frågor mot min far (som också är egen företagare) så, vilka organisationer är det som håller med lån osv för nystartade företag?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 20:23

N3p

Ursprungligen av Kalliban:

...men det skulle kännas skönare att klara detta på egen hand utan deras inblandning, man börjar ju bli stor nu

Det finns ett mycket bättre sätt.

Sälj först.

Fundera igenom vad du ska ha din dator till. Ska du producera, så gå först ut och hitta din första kund. Berätta hur duktig du är och sälj in dig själv, men säg givetvis inte att du inte ännu har en dator. De utgår från att du givetvis har dator, så de kommer inte att fråga.

Får du ett uppdrag, skriv ner affären på papper och visa banken att du med en dator för x kronor direkt kan börja jobba och dra in y kronor på några dagar eller veckor eftersom företaget z vill köpa dina tjänster.

Låt banken sedan fundera över det faktum att om du drar in y kronor på några dagar eller veckor, borde du kunna dra in 10*y under ett helt år och om bara 10*y är större än räntan du ska betala på lånet för datorn x, kommer banken att vilja ge dig pengar.

Glöm inte att banker lever på att få ränta på pengar du lånar. Så länge som de ser att du kan betala ränta år efter år, är du en toppenkund i deras ögon.

Fattar din bank inte hur briljant du är och att du faktiskt har en kund som bara väntar på att du ska komma igång, be banken dra åt helvete och byt bank. Om inte annat är det rätt skönt att få göra det, det finns många banker. Försök vägra borgen. Eller acceptera borgen, men på en mindre del eller under en kortare tid tills de sett att du sköter dig.

Genom att sälja först får du också en verklighetskoll på att din affärsidé verkligen håller.

Att mamma, pappa och kompisarna säger att du är duktig spelar ju ingen roll eftersom de inte kommer att betala dig några pengar. Men om företaget z är villiga att betala hårda, riktiga pengar för ditt jobb, är du rätt på det.

Se upp med startaegetbidrag och annan värmestugeterapi som vaggar in dig i en falsk säkerhet. Gå direkt på affärerna och hellre utbildningar som exempelvis N3P som hårt och krasst lär ut hur man gör business i verkliga livet.

Ursprungligen av Kalliban:

Är det någon som har något tips om hur man kan "vinna" bankens förtroende?
Jag har aldrig lånat pengar förut, men jag räknar med att ha betalat tillbaka 45 000 kr efter sommaren.

Ett tips är att se på dig själv med bankens glasögon. Skulle du vilja låna ut till dig själv?

Vad har du för affärsidé? Vem vänder du dig till? Varför ska de köpa av just till dig? Hur mycket kommer du att tjäna om några år? Kan du betala tillbaka? Hur stor är risken?

Startaegetbidrag får man inte i eftehand, nej. Tror dessutom mam måste uppfylla en del andra krav som att vara arbetslös ett tag & annat som gjorde att det knappast var aktuellt för mig -- så detaljerna har jag inte heller.

Inte heller vet jag vem, om någon, som lånar ut pengar till nystartade småföretag. Vi har inte behövt låna heller, nämligen.

Faktum är att det är en sund princip att om det går tjäna in pengarna först och använda dem först då man har dem. Med mindre än att det gäller köp av dyra saker (maskinpark, fastighet etc.) som har någon form av bestående värde. Undantag finns -- nya(re) bilar t.ex. är pga. ränteläge och momsregler ofta lönsamma att leasa, i synnerhet om företaget går med vinst -- och detta är ju ett slags lån...

Trist, jag vet. Men att vara sin egen är ingen dans på rosor. Bara väldigt kul.

Ursprungligen av Kalliban:

Beräknar att lånet blir på 55 000 kr /,,,/ jag räknar med att ha betalat tillbaka 45 000 kr efter sommaren.

Jag tycker inte det låter som om du behöver låna några pengar. Eller menar du nästa sommar?

Tack allihopa för ert intresse! Kul att folk vill hjälpa till.
Känner att jag inte har förklarat mig tillräckligt kanske, men det är såhär:

Jag har 3 "stamkunder" som jag gör olika jobb (anti-malware/virus, ominstallationer & inköp av ny hårdvara, wintel) åt nu under sommaren - detta blir ca 15 000 kr på två månaders tid. Sen har jag fått i uppdrag att göra två webbsajter till - ytterliger 15-20 000 per sajt. Så i höst har jag alltså de pengar jag behöver för att lösa den större delen av lånet. Under den här sommaren kommer jag att få in mer än jag fick in under hela förra året.
Detta är alltså pengar jag räknar med, då offerter godkännts av kunderna. Sen dyker det alltid in lite ströjobb, plus att jag ska sommarjobba på posten som brevbärare i 5 veckor.

Thorman, NoBody:
Problemet är att jag behöver datorn (en bärbar, mac såklart) till de jobben nu i sommar, eftersom det kommer att innebära en hel del resande. Och med resande kommer en bil, hade tänkt mig en Saab 900 då jag gillar dem, och det går att få en för 30-40 000. )Jag har tillochmed varit nära att tappa en kund 2 (två!) gånger för att jag inte haft möjlighet att ta datorn med mig vid ett flertal tillfällen

Så det jag undrar är väl om det ens är idé att försöka med banken, eller om man ska söka snabba pengar på Malmskillnadsgatan?

TZW: två månader kan vara lång tid

thevil: En affärsplan, det är alltså "såhär mycket pengar har jag idag, så här mycket pengar kommer jag att få in av den och den kunden *visa offert*, och det här datumet kommer jag att få in pengarna" ?

De investeringar som krävs för att driva verksamheten är naturligtvis ett måste.

Efersom det brukar vara svårt att få kunder att förskottsbetala (även om jag har sett åtminstone en man som är bra på den konsten -- _jag_ kan iallafall inte... ) behövs ju då ett lån om likvida medel inte räcker. Dessutom inser jag att det suger att be föräldrar gå i borgen, eller ännu värre låna deras pengar (dubbelmoral här, jag har själv gått till ytterligheter för att slippa låna av mina föräldrar, men nu när jag har egna barn inser jag att jag med glädje kommer att låna dem pengar om de blir lika företagsamma som du verkar vara... ).

Men det är ju bättre än att _inte_ kunna upfylla utestående offerter. Godkända offerter hjälper för övrigt ganska mycket när man talar med banken, i synnerhet om det är återkommande kunder. Skulle tro att det hjälper bra mycket mer än bara uppgifter om hur mycket du dragit in tidigare. Även uppgiften om arbetet på Posten hjälper, men inte lika mycket...

Slutligen så har även en äldre bil ett visst värde som säkerhet. Inte mycket, och det brukar kräva en helförsäkring, men dock.

Jaga du banken. Har du ett mått tur kanske du kan komma undan utan borgenär. Mina erfarenheter är dock tyvärr att de av mina bekanta som behövt lån till sina verksamheter oftast mötts av en närmast patologisk misstro från de banker de varit i kontakt med.

Intressant. Jag kommer att hålla er uppdaterade i hur det går
Nu är det film som gäller

Tack för hjälpen.

Ang. företagsamhet så körde jag igång när jag var 16, och har väl dragit in närmare 160 000 kr, vid sidan om skolan, på fyra år. Inte illa, om jag får säga det själv

Det finns ju ett låneinstitut som riktar sig just till egna företagare och andra som
kan ha svårt att få lån i vanliga banker och det är bluestep.
Men dom är inriktade på bostadslån och man får dessutom en något högre räntor
som dom sänker stegvis under dom tre första åren.
Men om det går att få konsumtionslån är bara nåt dom själva kan svara på!
http://www.bluestep.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 00:51

Jag rekommenderar det som NoBody skrev om att sälja först. Samt också skriva en affärsplan.

Connect Sverige har en bra guide (PDF) i hur du skriver en affärsplan för att söka banklån här:
http://www.connectsverige.se/obj/docpart/411b101679436.pdf
(Har du en affärsplan så ser banken att din affärsidé är igenomtänkt ordentligt. Samt affärsplanen innehåller all data som banken vill ha.)

Det finns mer matnyttigt här:
http://www.connectsverige.se/cldoc/connectsverige/verktyg/skrifter/

Jättebra Cypher, tackar!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 20:40

Låna av farsan din! ge honom gärna ränta och så men för faen om du har så där med jobb så har du snabbt betalat tillbaka?!!

Tja, det gick åt skogen iaf ... Men tack ändå, nu ska jag bara ringa till Finax, och efter det blir det den lokala lånehajen. Visst, han tar 60% ränta, men å andra sidan är lånetaket i princip obefintligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-20 13:35

Be farsan om ett förskott på arvet

Annars borde det ju gå att skriva ett skuldbrev till din far. Ge honom den ränta han har på sitt "checkkonto" vilket inte är så högt. Betala av så fort du kan utan att det påverkar affärerna

/Fred

Nje, jag tror hellre jag väntar isf. Det verkar som om jag kan få betalt om två veckor, vilket är in i det sista, men jag håller tummarna

1
Bevaka tråden